SME

Slovenské železnice zdraželi, české zlacneli

Okrem makroekonomických čísel je zaujímavé porovnanie napríklad cien železníc medzi Českom a Slovenskom. Vychádza z neho, že v Čechách bude cestovanie vlakom čoraz lacnejšie.

Obyčajné cestovné je síce stále lacnejšie na Slovensku, ale Česi majú v úmysle stále zlepšovať systém zliav a zároveň znižovať ceny, lebo sú nešťastní z úbytku cestujúcich a chcú ich pritiahnuť späť do vlakov. Naša Železničná spoločnosť cestovné zvýšila a pravdepodobne ho znova zvýši aj na budúci rok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„My už máme zdražovanie za sebou. Teraz upravujeme ceny podľa záujmu alebo nezáujmu cestujúcich. Zaznamenali sme odlev cestujúcich, takže znižujeme,“ povedal pred časom Pavel Tesař z tlačového oddelenia Českých dráh.

SkryťVypnúť reklamu

Obyčajné cestovné v Čechách zlacňovať nebudú, ale stále chcú zlepšovať tzv. zákaznícke cestovné. Zákazníci si môžu kúpiť Kartu Z, ktorá stojí dvesto korún a platí dvanásť mesiacov. S touto kartou jazdí zákazník na akýchkoľvek vlakoch celý rok o štyridsať percent lacnejšie. České dráhy majú výrazne lacnejšie spiatočné lístky, preradili niektoré IC vlaky do kategórie Expres, čím odpadlo platenie štyridsaťkorunového príplatku, zaviedli kilometrické banky (kredity) a podobne.

Na Slovensku majú zľavy študenti, existujú aj rodinné zľavy, s ktorými sa dá cestovať až o dvadsať percent lacnejšie. Nie je však vylúčené, že od nového roka pôjde cestovné znova hore.

V Čechách už skúšajú nové špičkové rýchle vlaky Pendolino, ktoré budú v prevádzke v roku 2004 pravdepodobne na trase Drážďany – Praha – Viedeň. U nás sa o Pendoline uvažuje a možno prvé príde v roku 2004. Železnice v oboch krajinách sa vydali podobným smerom – na Slovensku ich rozdelili na dve firmy v roku 2002 – na Železničnú spoločnosť, ktorá má vlaky, a Železnice SR, ktoré majú koľajnice. V Čechách ich rozdelili od roku 2003 na České dráhy a Správu železničnej dopravnej cesty. (rf)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 87 968
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 654
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 366
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 449
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 167
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 443
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 229
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 495
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu