Okrem makroekonomických čísel je zaujímavé porovnanie napríklad cien železníc medzi Českom a Slovenskom. Vychádza z neho, že v Čechách bude cestovanie vlakom čoraz lacnejšie.
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Obyčajné cestovné je síce stále lacnejšie na Slovensku, ale Česi majú v úmysle stále zlepšovať systém zliav a zároveň znižovať ceny, lebo sú nešťastní z úbytku cestujúcich a chcú ich pritiahnuť späť do vlakov. Naša Železničná spoločnosť cestovné zvýšila a pravdepodobne ho znova zvýši aj na budúci rok.
„My už máme zdražovanie za sebou. Teraz upravujeme ceny podľa záujmu alebo nezáujmu cestujúcich. Zaznamenali sme odlev cestujúcich, takže znižujeme,“ povedal pred časom Pavel Tesař z tlačového oddelenia Českých dráh.
Obyčajné cestovné v Čechách zlacňovať nebudú, ale stále chcú zlepšovať tzv. zákaznícke cestovné. Zákazníci si môžu kúpiť Kartu Z, ktorá stojí dvesto korún a platí dvanásť mesiacov. S touto kartou jazdí zákazník na akýchkoľvek vlakoch celý rok o štyridsať percent lacnejšie. České dráhy majú výrazne lacnejšie spiatočné lístky, preradili niektoré IC vlaky do kategórie Expres, čím odpadlo platenie štyridsaťkorunového príplatku, zaviedli kilometrické banky (kredity) a podobne.
Na Slovensku majú zľavy študenti, existujú aj rodinné zľavy, s ktorými sa dá cestovať až o dvadsať percent lacnejšie. Nie je však vylúčené, že od nového roka pôjde cestovné znova hore.
V Čechách už skúšajú nové špičkové rýchle vlaky Pendolino, ktoré budú v prevádzke v roku 2004 pravdepodobne na trase Drážďany – Praha – Viedeň. U nás sa o Pendoline uvažuje a možno prvé príde v roku 2004. Železnice v oboch krajinách sa vydali podobným smerom – na Slovensku ich rozdelili na dve firmy v roku 2002 – na Železničnú spoločnosť, ktorá má vlaky, a Železnice SR, ktoré majú koľajnice. V Čechách ich rozdelili od roku 2003 na České dráhy a Správu železničnej dopravnej cesty. (rf)