SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Slovenské železnice zdraželi, české zlacneli

Okrem makroekonomických čísel je zaujímavé porovnanie napríklad cien železníc medzi Českom a Slovenskom. Vychádza z neho, že v Čechách bude cestovanie vlakom čoraz lacnejšie.

Obyčajné cestovné je síce stále lacnejšie na Slovensku, ale Česi majú v úmysle stále zlepšovať systém zliav a zároveň znižovať ceny, lebo sú nešťastní z úbytku cestujúcich a chcú ich pritiahnuť späť do vlakov. Naša Železničná spoločnosť cestovné zvýšila a pravdepodobne ho znova zvýši aj na budúci rok.

„My už máme zdražovanie za sebou. Teraz upravujeme ceny podľa záujmu alebo nezáujmu cestujúcich. Zaznamenali sme odlev cestujúcich, takže znižujeme,“ povedal pred časom Pavel Tesař z tlačového oddelenia Českých dráh.

Skryť Vypnúť reklamu

Obyčajné cestovné v Čechách zlacňovať nebudú, ale stále chcú zlepšovať tzv. zákaznícke cestovné. Zákazníci si môžu kúpiť Kartu Z, ktorá stojí dvesto korún a platí dvanásť mesiacov. S touto kartou jazdí zákazník na akýchkoľvek vlakoch celý rok o štyridsať percent lacnejšie. České dráhy majú výrazne lacnejšie spiatočné lístky, preradili niektoré IC vlaky do kategórie Expres, čím odpadlo platenie štyridsaťkorunového príplatku, zaviedli kilometrické banky (kredity) a podobne.

Na Slovensku majú zľavy študenti, existujú aj rodinné zľavy, s ktorými sa dá cestovať až o dvadsať percent lacnejšie. Nie je však vylúčené, že od nového roka pôjde cestovné znova hore.

V Čechách už skúšajú nové špičkové rýchle vlaky Pendolino, ktoré budú v prevádzke v roku 2004 pravdepodobne na trase Drážďany – Praha – Viedeň. U nás sa o Pendoline uvažuje a možno prvé príde v roku 2004. Železnice v oboch krajinách sa vydali podobným smerom – na Slovensku ich rozdelili na dve firmy v roku 2002 – na Železničnú spoločnosť, ktorá má vlaky, a Železnice SR, ktoré majú koľajnice. V Čechách ich rozdelili od roku 2003 na České dráhy a Správu železničnej dopravnej cesty. (rf)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 765
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 920
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 641
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 004
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 731
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 434
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 831
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 476
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 306
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 152
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu