SME
Utorok, 29. november, 2022 | Meniny má Vratko

Diaľničné nálepky majú stáť viac

Sťažiť život motoristom môžu od nového roka aj drahšie diaľničné nálepky. Vyplýva to z návrhu ministerstva dopravy, ktorý je momentálne v pripomienkovom konaní.


foto

„Potrebujeme viac peňazí na údržbu ciest,“ zdôvodňuje rozhodnutie ministerstva jeho hovorca Tomáš Šarluška.

Hlavným dôvodom navrhovaného rastu cien diaľničných známok je podľa neho stúpajúci počet kilometrov spoplatnených ciest. Ten sa od roku 2001 zvýšil z 291 na 384 kilometrov. „Táto necelá stovka kilometrov navyše si vyžiada ďalšie náklady na údržbu a opravu v celkovej výške 150 miliónov korún.“

Dodatočné peniaze by sa podľa návrhu mohli získať práve predajom drahších nálepiek. Ministerstvo ich chce použiť na opravy ciest prvej triedy a diaľnic.

„Štát by z predaja získal o štyristo miliónov korún viac. Len údržba tunela Branisko vyjde ročne na 120 miliónov korún,“ hovorí Šarluška.

V prípade, že návrh rezortu dopravy schváli po vláde aj parlament, od nového roka budú diaľničné známky rôznej časovej dĺžky drahšie asi o štvrtinu.

Za najpoužívanejšiu jednoročnú nálepku tak dajú majitelia osobných áut namiesto šesťsto, sedemstopäťdesiat korún. Cena pätnásťdňovej známky vzrastie až o polovicu – na 150 korún.

Zmenu pocítia aj motorové vozidlá s celkovou hmotnosťou nad dvanásť ton. Za použitie diaľnice v rámci jednodňovej známky zaplatia o päťdesiat korún viac.

Diaľničné známky v súčasnosti distribuuje sedem spoločností. Vodiči si ich môžu kúpiť na čerpacích staniciach, diaľničných priechodoch alebo na poštách.

Vlastníci terajších diaľničných nálepiek môžu byť pokojní. Platia im totiž do konca januára ďalšieho roka. V prípade, že si vodič kúpi napríklad 15-dňovú nálepku ešte v poslednom mesiaci tohoto roka, brázdiť diaľnice s ňou môže aj v januári až do vypršania jej platnosti.

O tri roky má súčasný systém diaľničných nálepiek nahradiť takzvané mýto. Vodiči by ho mali platiť buď čipovou kartou, alebo prostredníctvom GPRS-systému, ktorý dokáže sledovať pohyb auta cez satelit. Druhý spôsob je však neporovnateľne drahší amotoristi by sa mohli báť o stratu svojho súkromia.

Majitelia nákladných áut budú od januára platiť aj za vopred vytypované cesty prvej triedy. „Chceli by sme tým dosiahnuť presun ťažkej dopravy na diaľnice a cesty by sa uvoľnili pre autá. Táto zmena bude prospešnejšia aj pre životné prostredie,“ tvrdia navrhovatelia na ministerstve dopravy, ktoré ešte tieto cesty bližšie nešpecifikovalo. Rozhodne o tom osobitná vyhláška.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  2. Počúvaj hlas svojho srdca a študuj, čo ťa baví...
  3. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  4. Po štúdiu u nás si ťa skvelá práca nájde sama
  5. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  6. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  7. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  1. Zmeny v systéme revíznych postupov
  2. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  3. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  4. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  5. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  6. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  7. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  8. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 18 007
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 220
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 895
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 469
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 664
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 008
  7. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 676
  8. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 592
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  2. Soňa Fröhlichová: Jazero Powell – najkrajšie priehradové jazero v USA, deň číslo 6
  3. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť piata-Tirana
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  5. Aleš Tvrdý: Južná Amerika
  6. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť štvrtá- Skaderské jazero a príchod na albánske pobrežie
  7. Soňa Fröhlichová: Grand Canyon –⁠ jeden z najkrajších prírodných divov sveta, deň číslo 4
  8. Aleš Tvrdý: Cestovateľ
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 171 415
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 760
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 126
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 842
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 017
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 873
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 395
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 453
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu