SME
Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Jachty s našou vlajkou brázdia moria

BRATISLAVA - Hoci je Slovensko vnútrozemskou krajinou, bez priameho prístupu k moru, má svoju vlastnú „námornú flotilu“. Na Jadrane nie je nič výnimočné vidieť jachtu, ktorá má okrem svojho mena na trupe napísané Bratislava ako domovský prístav a na ...


ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR

BRATISLAVA - Hoci je Slovensko vnútrozemskou krajinou, bez priameho prístupu k moru, má svoju vlastnú „námornú flotilu“. Na Jadrane nie je nič výnimočné vidieť jachtu, ktorá má okrem svojho mena na trupe napísané Bratislava ako domovský prístav a na jej sťažni veje slovenská vlajka.

Lodí plávajúcich pod slovenskou vlajkou stále pribúda. Slovensko má totiž svoj vlastný register námorných jácht, ktorý v súčasnosti tvorí okolo 500 námorných (rekreačných) plavidiel. Do tejto kategórie patria lode s dĺžkou od 2,5 do 24 metrov alebo s výkonom motora nad 4 kW. Asi dve tretiny z nich sú motorové člny, zvyšok plachetnice.

Približne desatinu zo všetkých lodí majú u nás registrovanú zahraniční občania alebo firmy. „Najviac z nich je z Česka, výnimkou nie sú Taliani alebo Čiernohorci,“ povedal riaditeľ Námorného úradu ministerstva dopravy.

Možnosť registrácie využívajú najmä české spoločnosti zaoberajúce sa prenájmom jácht pre dovolenkárov. Dôvodov, prečo svoje lode registrujú u nás a nie v Čechách, je viac: prehľadná legislatíva bez zbytočných a neodôvodnených prekážok, rýchlosť, ako aj cena. „V Čechách je procedúra registrácie zložitá, české úrady neuznávajú bežne platné certifikáty od výrobcov ani pri nových lodiach. Tie môžu sprostredkovať súkromné spoločnosti a utvára sa tak priestor na korupciu,“ hovorí Zdeněk Máčel, majiteľ Alfa Yacht Club, ktorý má v Chorvátsku 14 lodí, všetky pod slovenskou vlajkou. Pochvaľuje si najmä rýchlosť, s akou je možné povolenie dostať na Slovensku v porovnaní s Českom. Stáva sa, že procedúra registrácie českým úradom trvá aj tri mesiace, slovenský Námorný úrad je schopný žiadosť vybaviť do 14 dní. „Pre nás je dôležitá rýchlosť, aby sa posádka mohla čím skôr nalodiť a odplávať, nie to, pod akou vlajkou. Slovensko je v tomto ideálne,“ priznáva Máčel.

Aké výhody to má pre Slovensko? Okrem istého zdroja príjmov pre štátny rozpočet zo správnych poplatkov za registráciu ide aj o šírenie povedomia o Slovensku. „Slovenská vlajka je na Jadrane dávno známa, má dobré meno,“ tvrdí jachtár, ktorý leto pravidelne trávi na mori. Takisto registračné osvedčenia vydané slovenskými úradmi veľmi dobre akceptuje chorvátsky kapitanát.

Okrem toho, že loď pod slovenskou vlajkou musí spĺňať náležitosti stanovené slovenským Námorným úradom, má právo aj na možnú právnu ochranu. „Dá sa povedať, že loď so slovenskou vlajkou je akoby plávajúcim ostrovom, kde platia slovenské zákony,“ hovorí pracovník ministerstva dopravy.

TEREZA COPLÁKOVÁ

Registrácia námorných lodí

Registráciu námorných rekreačných pravidiel u nás robí Námorný úrad na ministerstve dopravy podľa zákona o námornej plavbe z roku 2000. Pre zaradenie do registra je potrebné splniť niekoľko povinných náležitostí. Dôležitý je najmä technický stav plavidla: „Je to podobné ako pri registrácii auta, najdôležitejšia je bezpečnosť posádky,“ hovorí riaditeľ úradu. Povolenie sa vydáva najviac na 5 rokov, potom sa registrácia predlžuje na základe preverenia technického stavu. Nevyhnutné správne poplatky predstavujú spolu približne štyri tisíc korún.

Tieto zásady platia pre námornú plavbu. Pre vnútrozemskú vodnú dopravu vydáva u nás povolenie Štátna plavebná správa. (tc)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  3. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  2. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  3. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  4. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  7. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 485
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 427
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 842
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 448
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 370
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 321
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 1 850
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 749
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  5. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 244
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 577
  3. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 269
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 280
  5. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 4 947
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 572
  7. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 3 963
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 435
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu