Jachty s našou vlajkou brázdia moria

BRATISLAVA - Hoci je Slovensko vnútrozemskou krajinou, bez priameho prístupu k moru, má svoju vlastnú „námornú flotilu“. Na Jadrane nie je nič výnimočné vidieť jachtu, ktorá má okrem svojho mena na trupe napísané Bratislava ako domovský prístav a na ...


ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR

BRATISLAVA - Hoci je Slovensko vnútrozemskou krajinou, bez priameho prístupu k moru, má svoju vlastnú „námornú flotilu“. Na Jadrane nie je nič výnimočné vidieť jachtu, ktorá má okrem svojho mena na trupe napísané Bratislava ako domovský prístav a na jej sťažni veje slovenská vlajka.

Lodí plávajúcich pod slovenskou vlajkou stále pribúda. Slovensko má totiž svoj vlastný register námorných jácht, ktorý v súčasnosti tvorí okolo 500 námorných (rekreačných) plavidiel. Do tejto kategórie patria lode s dĺžkou od 2,5 do 24 metrov alebo s výkonom motora nad 4 kW. Asi dve tretiny z nich sú motorové člny, zvyšok plachetnice.

Približne desatinu zo všetkých lodí majú u nás registrovanú zahraniční občania alebo firmy. „Najviac z nich je z Česka, výnimkou nie sú Taliani alebo Čiernohorci,“ povedal riaditeľ Námorného úradu ministerstva dopravy.

Možnosť registrácie využívajú najmä české spoločnosti zaoberajúce sa prenájmom jácht pre dovolenkárov. Dôvodov, prečo svoje lode registrujú u nás a nie v Čechách, je viac: prehľadná legislatíva bez zbytočných a neodôvodnených prekážok, rýchlosť, ako aj cena. „V Čechách je procedúra registrácie zložitá, české úrady neuznávajú bežne platné certifikáty od výrobcov ani pri nových lodiach. Tie môžu sprostredkovať súkromné spoločnosti a utvára sa tak priestor na korupciu,“ hovorí Zdeněk Máčel, majiteľ Alfa Yacht Club, ktorý má v Chorvátsku 14 lodí, všetky pod slovenskou vlajkou. Pochvaľuje si najmä rýchlosť, s akou je možné povolenie dostať na Slovensku v porovnaní s Českom. Stáva sa, že procedúra registrácie českým úradom trvá aj tri mesiace, slovenský Námorný úrad je schopný žiadosť vybaviť do 14 dní. „Pre nás je dôležitá rýchlosť, aby sa posádka mohla čím skôr nalodiť a odplávať, nie to, pod akou vlajkou. Slovensko je v tomto ideálne,“ priznáva Máčel.

Aké výhody to má pre Slovensko? Okrem istého zdroja príjmov pre štátny rozpočet zo správnych poplatkov za registráciu ide aj o šírenie povedomia o Slovensku. „Slovenská vlajka je na Jadrane dávno známa, má dobré meno,“ tvrdí jachtár, ktorý leto pravidelne trávi na mori. Takisto registračné osvedčenia vydané slovenskými úradmi veľmi dobre akceptuje chorvátsky kapitanát.

Okrem toho, že loď pod slovenskou vlajkou musí spĺňať náležitosti stanovené slovenským Námorným úradom, má právo aj na možnú právnu ochranu. „Dá sa povedať, že loď so slovenskou vlajkou je akoby plávajúcim ostrovom, kde platia slovenské zákony,“ hovorí pracovník ministerstva dopravy.

TEREZA COPLÁKOVÁ

Registrácia námorných lodí

Registráciu námorných rekreačných pravidiel u nás robí Námorný úrad na ministerstve dopravy podľa zákona o námornej plavbe z roku 2000. Pre zaradenie do registra je potrebné splniť niekoľko povinných náležitostí. Dôležitý je najmä technický stav plavidla: „Je to podobné ako pri registrácii auta, najdôležitejšia je bezpečnosť posádky,“ hovorí riaditeľ úradu. Povolenie sa vydáva najviac na 5 rokov, potom sa registrácia predlžuje na základe preverenia technického stavu. Nevyhnutné správne poplatky predstavujú spolu približne štyri tisíc korún.

Tieto zásady platia pre námornú plavbu. Pre vnútrozemskú vodnú dopravu vydáva u nás povolenie Štátna plavebná správa. (tc)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina z McDonald’s má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Pre
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 15 189
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 765
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 533
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 002
  5. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 7 931
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 419
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 680
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 143
  9. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 2 796
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 2 661