Pred dovolenkou sa cvičte v jednaní

BRATISLAVA – „Hello, where are you from?“ Takouto jednoduchou otázkou sa často začína predajný rituál bežný v krajinách moslimského sveta. Po nej však nasleduje skutočné vyjednávanie ceny, ktoré v našincovi môže vyvolávať nepríjemný pocit, že bude

BRATISLAVA – „Hello, where are you from?“ Takouto jednoduchou otázkou sa často začína predajný rituál bežný v krajinách moslimského sveta. Po nej však nasleduje skutočné vyjednávanie ceny, ktoré v našincovi môže vyvolávať nepríjemný pocit, že bude oklamaný.

„Niekomu sa môžu zdať predajcovia otravní či dokonca dotieraví. Na Slovensku totiž nie sú ľudia zvyknutí na „aktívnych“ predavačov,“ hovorí Ladislav Botek z Kartago Tours.

Predavač povie automaticky vyššiu cenu, pretože počíta s tým, že sa o nej bude s kupcom dohadovať. Kto však nevie o týchto zvykoch a nemá prehľad o tamojších cenách, môže tovar zbytočne preplatiť. „Tovar sa dá dohadovaním o cene kúpiť aj o 90 percent lacnejšie. Záleží na tom, ako obchodník cenu prehnal, a na šikovnosti kupca,“ približuje taktiku predaja Jana Guštafíková, manažérka Koala Tours. Podľa nej sa ľudia najčastejšie jednajú o cenu šperku, zlata, striebra, kožených výrobov a typické suveníry.

Podľa turistických sprievodcov je výhodné, ak turista ovláda okrem angličtiny aj zopár slov v miestnej reči. Vhodné sú základné číslovky alebo dôležité slová ako „lacný“ a „drahý“. „Ak obchodník vie, že sa vyznáte, zjednáva sa inak. Viac ho to baví. Pred kúpou si treba hlavne rozmyslieť, akú maximálnu cenu za tovar dáte,“ radí dovolenkárom sprievodca a obchodný riaditeľ Pavel Fellner z Ck Bubo.

Najlepšími obchodníkmi na svete sú podľa Buba Čínania, Židia a z Indov najmä Kašmírci. Kto vie v Indii zjednávať, stáva sa váženou osobu, a naopak.

Dohadovať sa o cene je typické hlavne pre arabské a moslimské krajiny. „Dovolenkári si hádavý spôsob nákupu môžu vyskúšať na bazároch, trhoviskách alebo aj priamo v obchodoch s oblečením, v zlatníctvach či v potravinách,“ dodáva Jana Guštafíková. Obyvatelia Slovenska majú možnosť vyskúšať si to najmä v Turecku, Egypte, Sýrii, Libanone či v Tunisku.

Zjednávať sa dá podľa cestovných kancelárií o hocijaký tovar a službu, cez tričko na trhu až po cenu ubytovania v hoteloch, a to vo všetkých krajinách sveta. „Okrem štátnych obchodov nie sú ceny nikde fixné,“ hovorí sprievodca Pavel Fellner z CK Bubo.

Ako nespraviť zlý obchod

* nenakupujte hneď v prvý deň pobytu, najprv sa zorientujte v miestnych cenách,

* prvá cena navrhnutá obchodníkom môže byť niekoľkonásobne vyššia ako skutočná,

* naučte sa zopár slov v domorodom jazyku, napríklad: koľko to stojí, veľa, málo, draho, lacno,

* pred zjednávaním si stanovte maximálnu cenu, ktorú môžete zaplatiť,

* nedajte sa odradiť bežnými obchodníckymi „grifmi“ o tom, že lacnejšie to nejde, lebo on prerobí a podobne,

* ak obchodník nechce ustúpiť, použite „čarovnú vetu“ – idem sa pozrieť do vedľajšieho obchodu,

* vyhovorte sa, že inde ste tovar videli za nižšiu cenu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 284
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 823
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 069
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 615
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 117
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 002
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 650
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 550
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 340
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 772