Pred dovolenkou sa cvičte v jednaní

BRATISLAVA – „Hello, where are you from?“ Takouto jednoduchou otázkou sa často začína predajný rituál bežný v krajinách moslimského sveta. Po nej však nasleduje skutočné vyjednávanie ceny, ktoré v našincovi môže vyvolávať nepríjemný pocit, že bude

BRATISLAVA – „Hello, where are you from?“ Takouto jednoduchou otázkou sa často začína predajný rituál bežný v krajinách moslimského sveta. Po nej však nasleduje skutočné vyjednávanie ceny, ktoré v našincovi môže vyvolávať nepríjemný pocit, že bude oklamaný.

„Niekomu sa môžu zdať predajcovia otravní či dokonca dotieraví. Na Slovensku totiž nie sú ľudia zvyknutí na „aktívnych“ predavačov,“ hovorí Ladislav Botek z Kartago Tours.

Predavač povie automaticky vyššiu cenu, pretože počíta s tým, že sa o nej bude s kupcom dohadovať. Kto však nevie o týchto zvykoch a nemá prehľad o tamojších cenách, môže tovar zbytočne preplatiť. „Tovar sa dá dohadovaním o cene kúpiť aj o 90 percent lacnejšie. Záleží na tom, ako obchodník cenu prehnal, a na šikovnosti kupca,“ približuje taktiku predaja Jana Guštafíková, manažérka Koala Tours. Podľa nej sa ľudia najčastejšie jednajú o cenu šperku, zlata, striebra, kožených výrobov a typické suveníry.

Podľa turistických sprievodcov je výhodné, ak turista ovláda okrem angličtiny aj zopár slov v miestnej reči. Vhodné sú základné číslovky alebo dôležité slová ako „lacný“ a „drahý“. „Ak obchodník vie, že sa vyznáte, zjednáva sa inak. Viac ho to baví. Pred kúpou si treba hlavne rozmyslieť, akú maximálnu cenu za tovar dáte,“ radí dovolenkárom sprievodca a obchodný riaditeľ Pavel Fellner z Ck Bubo.

Najlepšími obchodníkmi na svete sú podľa Buba Čínania, Židia a z Indov najmä Kašmírci. Kto vie v Indii zjednávať, stáva sa váženou osobu, a naopak.

Dohadovať sa o cene je typické hlavne pre arabské a moslimské krajiny. „Dovolenkári si hádavý spôsob nákupu môžu vyskúšať na bazároch, trhoviskách alebo aj priamo v obchodoch s oblečením, v zlatníctvach či v potravinách,“ dodáva Jana Guštafíková. Obyvatelia Slovenska majú možnosť vyskúšať si to najmä v Turecku, Egypte, Sýrii, Libanone či v Tunisku.

Zjednávať sa dá podľa cestovných kancelárií o hocijaký tovar a službu, cez tričko na trhu až po cenu ubytovania v hoteloch, a to vo všetkých krajinách sveta. „Okrem štátnych obchodov nie sú ceny nikde fixné,“ hovorí sprievodca Pavel Fellner z CK Bubo.

Ako nespraviť zlý obchod

* nenakupujte hneď v prvý deň pobytu, najprv sa zorientujte v miestnych cenách,

* prvá cena navrhnutá obchodníkom môže byť niekoľkonásobne vyššia ako skutočná,

* naučte sa zopár slov v domorodom jazyku, napríklad: koľko to stojí, veľa, málo, draho, lacno,

* pred zjednávaním si stanovte maximálnu cenu, ktorú môžete zaplatiť,

* nedajte sa odradiť bežnými obchodníckymi „grifmi“ o tom, že lacnejšie to nejde, lebo on prerobí a podobne,

* ak obchodník nechce ustúpiť, použite „čarovnú vetu“ – idem sa pozrieť do vedľajšieho obchodu,

* vyhovorte sa, že inde ste tovar videli za nižšiu cenu.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  2. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  5. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  9. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 946
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 7 224
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 572
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 199
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 808
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 706
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 498
  8. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 886
  9. Ušetrite až 60 % nákladov na elektrinu využitím slnečnej energie 865
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 828