SME

Európu spoja diaľnice

BRUSEL, BRATISLAVA – Hoci je železná opona minulosťou, cestovať z postkomunistických krajín do iných častí Európy je stále problém. Cestu z Európskej únie na východ moderné rýchlovlaky ešte nenašli, na európske dopravné tepny nie je napojené ani Sl

BRUSEL, BRATISLAVA – Hoci je železná opona minulosťou, cestovať z postkomunistických krajín do iných častí Európy je stále problém. Cestu z Európskej únie na východ moderné rýchlovlaky ešte nenašli, na európske dopravné tepny nie je napojené ani Slovensko. O niekoľko rokov by sa to malo zmeniť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Brusel nechce, aby zostala nová Európa rozdelená. Európska komisia už teraz plánuje zaviesť dopravné koridory aj do krajín, ktoré o rok do spoločenstva vstúpia. Tesné napojenie bývalých sovietskych satelitov na diaľničnú a železničnú transkontinentálnu sieť prebehne postupne do roku 2020.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

„Diaľnice sa musia vo východnej Európe postaviť a železnice kompletne zmodernizovať,“ vysvetľuje Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného. V pristupujúcich krajinách, kam patrí aj Slovensko, chýba komplexná diaľničná sieť. Železničné cesty sú tu zastarané a často nedovoľujú vlakom vyššiu ako 120-kilometrovú rýchlosť.

Slovensko má podľa Palčáka vypracované strategické materiály rozvoja dopravy aj z hľadiska napojenia na európsku sieť. „Tam by som problém nevidel. Ide o to, aby sme našli dosť peňazí a využili všetky domáce, zahraničné a súkromné zdroje či pred- a povstupové fondy únie. Ak naši susedia vybudujú dopravné tepny skôr, hrozí, že nás obídu,“ varuje Palčák.

Európska komisia navrhuje vyčleniť na rozvoj transkontinentálnej dopravy okolo 235 miliárd eur. Do roku 2020 to bude každý rok 0,16 percenta európskeho HDP. V nasledujúcich šiestich rokoch Brusel dokončí už dávnejšie plánované dopravné tepny na západe, potom sa sústredí na východné krajiny.

SkryťVypnúť reklamu

Priamo Slovenska sa dotknú tri veľké dopravné koridory. Modernizovaná železnica spojí Paríž s Bratislavou a Gdansk so Žilinou. Slovensko sa stane aj významnou diaľničnou tepnou – autostráda prepojí severné štáty rozšírenej Európskej únie s tými južnými. Najrušnejšími križovatkami budú vo východnej časti únie Budapešť, Viedeň a Varšava.

Nové dopravné tepny

isté projekty do roku 2020


železnica:
Lyon – Terst/Koper – Ľubľana – Budapešť
Grécko – Sofia – Budapešť – Viedeň – Praha – Norimberg
Gdansk – Varšava – Brno/Žilina
Paríž – Štrasburg – Štuttgart – Viedeň – Bratislava
diaľnica:
Grécko – Sofia – Nadlak – Budapešť
Gdansk – Katovice – Brno/Žilina – Viedeň

dlhodobé projekty

železnica:
Helsinki – Tallinn – Riga – Kaunas – Varšava
Gdansk – Bydgoszcz – Katovice – Zwardoň

spoločné projekty

železnica:
prekladacie stredisko Slawkow na poľsko-ruských hraniciach (2012)
Bari – Dures – Sofia – Varna/Bourgas (2020)
Praha – Linz (2010)
Maribor – Graz (2015)
diaľnica:
Drážďany/Norimberg – Praha – Linz (2010)
(Ľubľana) – Maribor – Pince – Zamardi – (Budapešť)
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  3. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  4. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  6. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  7. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 533
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 6 519
  3. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 211
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 3 929
  5. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 3 250
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 2 810
  7. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 2 439
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 1 998
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Slovenský Tádž Mahal, mauzóleum v Krásnohorskom Podhradí
  2. Soňa Fröhlichová: Cestovanie po Švajčiarsku, Grand Tour of Switzerland, etapa číslo 4 (Ženeva, Lausanne, Montreux, Vallorbe, Château-d’Œx)
  3. Blanka Ulaherová: ... a každý deň sme videli Ararat
  4. Dada Vozáriková: Cez pol Európy na trajekt. Do Írska. (+ video)
  5. Ľuboš Vodička: Drevená vodárenská veža v Palárikove, slovenský unikát
  6. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút!
  7. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LII.
  8. Irena Šimuneková: Topoľčiansky hrad
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 305
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 393
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 546
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 277
  5. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 8 391
  6. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 052
  7. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 271
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 080
  1. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  2. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  3. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  4. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  5. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  6. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  7. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  8. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
SkryťZatvoriť reklamu