SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Európu spoja diaľnice

BRUSEL, BRATISLAVA – Hoci je železná opona minulosťou, cestovať z postkomunistických krajín do iných častí Európy je stále problém. Cestu z Európskej únie na východ moderné rýchlovlaky ešte nenašli, na európske dopravné tepny nie je napojené ani Sl

BRUSEL, BRATISLAVA – Hoci je železná opona minulosťou, cestovať z postkomunistických krajín do iných častí Európy je stále problém. Cestu z Európskej únie na východ moderné rýchlovlaky ešte nenašli, na európske dopravné tepny nie je napojené ani Slovensko. O niekoľko rokov by sa to malo zmeniť.

Brusel nechce, aby zostala nová Európa rozdelená. Európska komisia už teraz plánuje zaviesť dopravné koridory aj do krajín, ktoré o rok do spoločenstva vstúpia. Tesné napojenie bývalých sovietskych satelitov na diaľničnú a železničnú transkontinentálnu sieť prebehne postupne do roku 2020.

SkryťVypnúť reklamu

„Diaľnice sa musia vo východnej Európe postaviť a železnice kompletne zmodernizovať,“ vysvetľuje Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného. V pristupujúcich krajinách, kam patrí aj Slovensko, chýba komplexná diaľničná sieť. Železničné cesty sú tu zastarané a často nedovoľujú vlakom vyššiu ako 120-kilometrovú rýchlosť.

Slovensko má podľa Palčáka vypracované strategické materiály rozvoja dopravy aj z hľadiska napojenia na európsku sieť. „Tam by som problém nevidel. Ide o to, aby sme našli dosť peňazí a využili všetky domáce, zahraničné a súkromné zdroje či pred- a povstupové fondy únie. Ak naši susedia vybudujú dopravné tepny skôr, hrozí, že nás obídu,“ varuje Palčák.

Európska komisia navrhuje vyčleniť na rozvoj transkontinentálnej dopravy okolo 235 miliárd eur. Do roku 2020 to bude každý rok 0,16 percenta európskeho HDP. V nasledujúcich šiestich rokoch Brusel dokončí už dávnejšie plánované dopravné tepny na západe, potom sa sústredí na východné krajiny.

SkryťVypnúť reklamu

Priamo Slovenska sa dotknú tri veľké dopravné koridory. Modernizovaná železnica spojí Paríž s Bratislavou a Gdansk so Žilinou. Slovensko sa stane aj významnou diaľničnou tepnou – autostráda prepojí severné štáty rozšírenej Európskej únie s tými južnými. Najrušnejšími križovatkami budú vo východnej časti únie Budapešť, Viedeň a Varšava.

Nové dopravné tepny

isté projekty do roku 2020

železnica:
Lyon – Terst/Koper – Ľubľana – Budapešť
Grécko – Sofia – Budapešť – Viedeň – Praha – Norimberg
Gdansk – Varšava – Brno/Žilina
Paríž – Štrasburg – Štuttgart – Viedeň – Bratislava
diaľnica:
Grécko – Sofia – Nadlak – Budapešť
Gdansk – Katovice – Brno/Žilina – Viedeň

dlhodobé projekty

železnica:
Helsinki – Tallinn – Riga – Kaunas – Varšava
Gdansk – Bydgoszcz – Katovice – Zwardoň

spoločné projekty

železnica:
prekladacie stredisko Slawkow na poľsko-ruských hraniciach (2012)
Bari – Dures – Sofia – Varna/Bourgas (2020)
Praha – Linz (2010)
Maribor – Graz (2015)
diaľnica:
Drážďany/Norimberg – Praha – Linz (2010)
(Ľubľana) – Maribor – Pince – Zamardi – (Budapešť)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Know-how študenta: Zažiť, získať prax a spoznať svet.
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  3. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  4. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  5. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  6. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  7. Jediná slovenská univerzita s akreditáciou AACSB
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Statute of limitations in consumer relations
  2. As prices rise, purchasing the right office is essential
  3. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  4. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  5. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  7. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  8. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 26 181
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 527
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 823
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 680
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 678
  6. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 031
  7. Jediná slovenská univerzita s akreditáciou AACSB 1 931
  8. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 669
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  2. Soňa Fröhlichová: Jazero Powell – najkrajšie priehradové jazero v USA, deň číslo 6
  3. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť piata-Tirana
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  5. Aleš Tvrdý: Južná Amerika
  6. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť štvrtá- Skaderské jazero a príchod na albánske pobrežie
  7. Soňa Fröhlichová: Grand Canyon –⁠ jeden z najkrajších prírodných divov sveta, deň číslo 4
  8. Aleš Tvrdý: Cestovateľ
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 899
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 557
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 175
  4. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 488
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 857
  6. Jana Melišová: V závoji hmly 3 749
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 700
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 538
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu