SME

Európu s Áziou spojil nový tunel pod Bosporom

Milióny Turkov každý deň bojujú so zápchami. Pomôcť im má metro.

Metro bude prepravovať milióny uponáhľaných Istanbulčanov.Metro bude prepravovať milióny uponáhľaných Istanbulčanov. (Zdroj: LENKA PEŤKOVÁ)

Milióny Turkov každý deň bojujú so zápchami. Pomôcť im má metro, ktoré prvý raz pod zemou spojí dva kontinenty.

Agentúrnu správu sme nahradili článkom denníka SME

ISTANBUL. Najväčšie oslavy 90. výročia založenia Tureckej republiky sa konali pod hladinou mora. Prvýkrát po dne Bosporského prielivu v utorok prešlo metro, ktoré bude prepravovať milióny uponáhľaných Istanbulčanov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prechod medzi Európou a Áziou sa tak skrátil na štyri minúty.

Život pri Bospore s krásnou istanbulskou panorámou znie idylicky, ale úžinu, ktorá oddeľuje dva svetadiely, v tureckej metropole zviditeľňujú predovšetkým každodenné dopravné zápchy.

SkryťVypnúť reklamu

Dva mosty a niekoľko parníkov ani zďaleka nestačí na pokrytie potrieb štrnásť miliónov cestujúcich.

Načítavam video...

Sultánov sen

Miestni dúfajú, že vďaka 76 km dlhej spleti železničných dráh projektu Marmaray, ktorého časť v utorok spojazdnili, sa to zlepší.

„Každý uzná, že postaviť metro pod Bosporom bolo už naozaj nevyhnutné,“ povedal SME jeden z prvých pasažierov nového metra Fikret Akbulut.

Ide o splnenie veľkého sna. O dopravnom tuneli, ktorý by spojil Európu s Áziou, básnil už pred viac ako 150 rokmi sultán Abdülmecid. Technicky a finančne náročná stavba turecko-japonského konzorcia si preto vyslúžila prívlastok „projekt storočia“.

Budovať infraštruktúru v bývalom hlavnom meste troch impérií však vôbec nie je jednoduché. Pri prvom hlbšom zakopnutí narazili konštruktéri na tisíce historických artefaktov.

SkryťVypnúť reklamu

Stavebných inžinierov vystriedali archeológovia s metličkami a projekt sa preto pretiahol o štyri dlhé roky. Pobrežie Bosporu sa vďaka tomu neočakávane stalo rajom pre nadšených historikov.

istanbul-web_res.jpg

Kliknutím obrázok zväčšíte

Ešte starší Istanbul

Zachované vykopávky prezradili, že história Istanbulu je o štyritisíc rokov dlhšia, než sa doteraz predpokladalo. Niektoré z nálezov si budú môcť cestujúci obzrieť v stanici metra v Yenikapi.

Tayfun Ince pre SME povedal, že posledné mesiace pracoval s kolegami na stavenisku takmer 24 hodín denne.

A utorkovými oslavami sa ich povinnosti nekončia. Na integráciu do systému Marmaray čaká ešte vyše 60 kilometrov koľajníc. Tie by mali byť sprístupnené o dva roky.

Kritici poukazujú na to, že spustenie projektu bolo uponáhľané. Vládna Strana spravodlivosti a rozvoja (AKP) však trvala na tom, že slávnostnú stužku prestrihnú na 90. výročie republiky.

SkryťVypnúť reklamu

Komora architektov a inžinierov je znepokojená najmä tým, že zatiaľ chýba elektronický bezpečnostný systém. Ten v celkových plánoch projektu figuruje, no nie je ešte hotový.

w604.jpg

Zviezli sa aj turecký a japonský premiér. FOTO - TASR/AP

Kópia Orient expresu

Metro, ktorého prvá zastávka na európskej strane je totožná s perónom, odkiaľ kedysi vypravovali bájny Orient expres, je nielen najhlbšie položeným metrom na svete, ale stojí aj na jednom z najnebezpečnejších tektonických zlomov.

Agentúra Cihan citovala ministra dopravy Binaliho Yildirima, ktorý sa snažil vyvrátiť obavy tvrdením, že metro Marmaray bude v čase zemetrasenia bezpečnejšie ako veľká časť obytných domov v Istanbule.

Aj to bol jeden z dôvodov, prečo do projektu pozvali Japoncov, ktorí majú so zemetraseniami časté skúsenosti.

SkryťVypnúť reklamu

Tureckí politici, ktorí sa radi vidia ako predstavitelia globálnej veľmoci, hovoria o projekte ako o začiatku obnovenia Hodvábnej cesty, ktorá by raz mohla prepojiť Londýn s Pekingom.

Niektorí Istanbulčania sú napriek tomu zdržanliví a metro pod Bosporom vnímajú skôr ako atrakciu.

„Marmaray sa chystám použiť iba raz. Aby som vedel, aký je to pocit cestovať pod hladinou mora,“ prezradil Istanbulčan Faruk Çelik

Autor: Lenka Peťková

Turecko

Súvisiace témy: Slovenské tunely
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  3. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  4. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  5. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  6. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  2. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  6. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  1. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 11 119
  2. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 4 914
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 4 009
  4. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 908
  5. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 830
  6. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 602
  7. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 399
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 1 790
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  3. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  4. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  8. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 56 682
  2. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 26 325
  3. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 20 477
  4. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil. 7 785
  5. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 7 608
  6. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 7 249
  7. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 461
  8. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 5 793
  1. Marcel Rebro: Druhý život obrancov zo 106. bataliónu
  2. Věra Tepličková: Vláda prstom: ty-ty-ty a Šaško robí audity
  3. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  4. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  5. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  6. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  7. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  8. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
SkryťZatvoriť reklamu