SME

Ako z obchodu odísť na najlepšom bicykli

Či už uvažujete o kúpe nového bicykla, alebo máte v hlave trochu cyklistického zmätku, pokúsime sa vám pomôcť týmto článkom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - CTM)

Starý klasik by povedal, že jemu za mladi stačil jeden bicykel a s ním robil všetko. A mal by pravdu. S hocijakým bicyklom sa dá robiť, čo len chcete. Nedá sa s ním ale robiť nič poriadne – a už vôbec nie tak, aby vás to skutočne bavilo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z toho dôvodu sa na prakticky každú MTB disciplínu vyrába špecifický druh bicykla. Navzájom sa od seba odlišujú nielen zdvihmi odpruženia, počtami prevodov alebo geometriou, ale aj takými základnými vecami, ako je použitý materiál.

Za dobré sa (ne)platí

Ak si budete niekedy na internete preklikávať oficiálne stránky výrobcov a padať zo stoličky pri čítaní cien bicyklov, nezabúdajte, že ide o maloobchodné ceny kompletne vyskladaných sériových modelov. Ak ste šikovní a trpezliví, môžete si svoju novú hračku odviezť domov aj s 30- alebo 40-percentnou zľavou. Bikeshopy mávajú výhodné príležitostné alebo sezónne výpredaje – stačí zopár expedičných výprav po obchodoch a dobré načasovanie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Aj keď možno budete mať pocit, že čím drahší bicykel si kúpite, tým budete šťastnejší, nemusí to byť pravda. Ak máte radi ten krásny pocit, keď si domov z bikeshopu prinesiete komponent „voňajúci novotou”, budete sa rovnako tešiť aj z lacnejšieho modelu, na ktorom si budete postupne meniť komponenty za lepšie.

V tom, koľko z výplaty necháte na pulte v predajni, vám nemôžeme odporučiť ani cenový strop, ani zlatú strednú cestu. Kým od jedného výrobcu kúpite bike so základnými komponentmi za 3 000 €, iný vám môže za tú istú cenu ponúknuť bicykel s oveľa vyššou výbavou, pričom to nutne neznamená, že rám bude horší. Preto vám môžeme s určitosťou odporučiť len osobnú poradu s predajcom priamo na mieste.

Starý alebo nový?

Ďalšou možnosťou je investovať do ojazdeného biku z internetovej inzercie. V takom prípade sa určite choďte na bicykel najskôr pozrieť. Ak s takýmito predajmi nemáte skúsenosti, zoberte si so sebou mechanika alebo skúsenejšieho kamaráta, ktorý odborným okom prezrie bicykel. Opatrní buďte aj v prípade príliš nízkych cien. Veľmi jednoducho môže ísť o kradnutý alebo poškodený bicykel, preto si k bicyklu vždy pýtajte doklad o kúpe a záručný list.

SkryťVypnúť reklamu

Natvrdo alebo namäkko?

Odpruženie nie je vždy taký kamarát, ako sa môže zdať. Veľa ľudí preto rieši dilemu, či radšej investovať do lacnejšieho, vzadu neodpruženého bicykla (tzv. hardtailu), alebo do celoodpruženého stroja (tzv. fulla - angl. full suspension). Dilema ale ostáva dilemou len v prípade, že ste sa rozhodli kúpiť si bicykel, s ktorým plánujete šliapať do kopca, napríklad cross country bike.

Z väčšej časti ide o osobné preferencie, ale rozhodovanie vám môže uľahčiť aj niekoľko fyzikálnych zákonov. Hardtail lepšie akceleruje, lebo pri šliapaní nedochádza k strate sily pohojdávaním odpruženia pri zašliapnutí. Presne z tohto dôvodu aj lepšie stúpa do kopca.

Zaujímavé to ale začne byť až vtedy, keď začnete stúpať v teréne. Tu už má navrch full, pretože zadné koleso lepšie kopíruje terén, takže sa znižuje pravdepodobnosť, že vám ho pri silnom zábere do pedálov podšmykne. Samozrejme, full má veľkú výhodu v teréne aj pri jazde dole kopcom. Pár centimetrov pod zadkom oceníte najviac pri vyšších rýchlostiach a pri brzdení, keď koleso opäť ostane na zemi lepšie ako pri hardtailoch.

SkryťVypnúť reklamu

Vychádza vám z tohto boja víťazne full? Uvážte ešte toto: tlmič s otočnými čapmi naokolo znamená viac materiálu, takže full sa váhovo s hardtailom vo väčšine prípadov nemôže porovnávať. Ak ste čakali, že sa tu dopracujete k jasnému odporúčaniu, sklameme vás. Rozhodovanie medzi fullom a hardtailom je plne na vás a na tom, kde budete s bicyklom jazdiť. A možno tak trochu aj na vašom rozpočte.

Akú veľkosť?

Jedna z vecí, ktoré najviac ovplyvnia váš pocit z jazdy na bicykli, je jeho veľkosť. Zo zle vybranej veľkosti vás nielen bude bolieť chrbát, zadok a celý človek, ale nebudete ani vedieť bicykel dobre ovládať. Zistiť približnú veľkosť, ktorá vám bude sedieť, je aj bez samotného bicykla veľmi jednoduché. Stačí si odmerať vnútornú dĺžku nohy, teda vzdialenosť od rozkroku po zem.

SkryťVypnúť reklamu

Tento rozmer najlepšie zistíte tak, že sa postavíte chrbtom k stene a čo najvyššie medzi nohy si zasuniete hrubú knihu. Tam, kde sa vrch knihy dotýka steny, si urobte značku a následne odmerajte vzdialenosť po zem. Toto číslo vynásobte číslom 0,57 a dostanete veľkosť rámu v palcoch, teda v číslovaní, ktoré používa väčšina výrobcov. Vodidlom vám môže byť aj výška postavy, ktorá je aj s vnútornými dĺžkami nôh uvedená v tabuľke.

Aj keď sme vám práve ukázali, ako si môžete v pohodlí domu vybrať veľkosť biku, nie je to také jednoduché. Tabuľka veľkostí platí len pre niektoré typy bicyklov – vo všeobecnosti pre tie s nižším zdvihom odpruženia. Testovacia jazda a porada s predajcom je preto najistejším riešením.

Výška postavy (cm)

Vnútorná dĺžka nohy (cm)

SkryťVypnúť reklamu

Veľkosť rámu (palce)

150 – 153

68 – 70

15

154 – 159

71 – 74

16

160 – 166

75 – 79

17

167 – 174

80 – 83

18

175 – 182

84 – 89

19

183 – 189

90 – 93

20

190 – 196

94 – 97

21

197 – 200

98 – 100

22

Aký bicykel?

Viete, ako chcete jazdiť na bicykli, no neviete, aký bicykel je na to vhodný? Pripravili sme pre vás stručný prehľad najbežnejších disciplín spolu s orientačnými cenami a výškami odpruženia.
Cestný bicykel
Cena: 300 – 10 000 €
Odpruženie: Žiadne
Tenučké gumy sa kamarátia len a len s hladkým asfaltom. Takýto bicykel je určený na výkonnostné jazdenie po cestách nahor aj nadol.

Citybike
Cena: 150 – 900 €
Odpruženie: 0 – 100 mm
Či už v obleku alebo v sukni, mestské bicykle so vzpriameným posedom vás dostanú do práce aj v rannej špičke.

Trekking
Cena: 200 – 1 000 €
Odpruženie: 0 – 100 mm
Tieto bicykle sú ideálne na víkendový výlet po asfaltových a poľných cestách, prípadne na dlhé túry až za hranice republiky.

Cross Country
Cena: 400 – 10 000 €
Odpruženie: 80 – 120 mm
Bicykle na výkonnostnú jazdu v miernom teréne hore aj dole kopcom – či už chcete schudnúť alebo vyhrať preteky.

All Mountain a Enduro
Cena:
1 000 – 6 500 €
Odpruženie: 130 – 160 mm
Všestranné biky zvládnu výšľapy kamkoľvek a cestou dolu sa najlepšie vybláznia v technickom teréne.

Freeride
Cena: 1 300 – 5 000 €
Odpruženie: 170 – 200 mm
Bicykle určené na skákanie a rýchlu jazdu v náročnom teréne, no pri výšľape nahor sa poriadne spotíte.

Downhill
Cena: 2 000 – 6 000 €
Odpruženie: 200 – 250 mm
Pretekárske špeciály sú stvorené na čo najrýchlejšiu jazdu z kopca na umelo vytvorenej trati s náročnými prekážkami a skokmi.

Street a Dirt Jump
Cena: 600 – 2 000 €
Odpruženie:
0 – 100 mm
Malé, vzadu neodpružené bicykle sú určené na skákanie a robenie trikov na umelo vytvorených skokoch alebo mestských prvkoch.

SkryťVypnúť reklamu

Tento seriál vzniká v spolupráci s časopisom Biker.

Autor: Filip Nagy

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  2. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  3. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  4. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  5. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  2. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  3. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  4. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  6. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  7. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 11 619
  2. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 11 302
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 7 530
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 6 300
  5. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 5 163
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 4 441
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 3 451
  8. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 1 507
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Liptovská Teplička – miesto, kde sa budeš chcieť vrátiť....
  2. Ľuboš Vodička: Slovenský Tádž Mahal, mauzóleum v Krásnohorskom Podhradí
  3. Soňa Fröhlichová: Cestovanie po Švajčiarsku, Grand Tour of Switzerland, etapa číslo 4 (Ženeva, Lausanne, Montreux, Vallorbe, Château-d’Œx)
  4. Blanka Ulaherová: ... a každý deň sme videli Ararat
  5. Dada Vozáriková: Cez pol Európy na trajekt. Do Írska. (+ video)
  6. Ľuboš Vodička: Drevená vodárenská veža v Palárikove, slovenský unikát
  7. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút!
  8. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LII.
  1. Sebastian Drobný: Ďalšia mladá puška Smeru 11 469
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 10 682
  3. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 10 450
  4. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 7 573
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 6 384
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 6 135
  7. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 857
  8. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod. 5 088
  1. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  2. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  3. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  4. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  5. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  6. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  7. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  8. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
SkryťZatvoriť reklamu