SME

Ostrov Sv. Helena: Na letisku za 350 miliónov sa nedá pristáť

Využívanie letiska totiž znemožňujú silné vzdušné prúdy.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

JAMESTOWN/VIEDEŇ. Obyvatelia ostrova Svätá Helena, ktorý sa nachádza v južnom Atlantiku, sa dožadovali 80 rokov vybudovania letiska. Dokončili ho v apríli a v máji sa už malo začať používať. Dva testovacie pokusy o pristátie ukázali, že ho využívať nebudú môcť. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rovnako ako v roku 1815, keď na ostrov dopravili do vyhnanstva francúzskeho cisára Napoleona Bonaparta, môžu ho opúšťať a vracať sa domov len loďami. Informoval o tom portál denníka Die Presse.

Silné vzdušné prúdy

Využívanie letiska za 350 miliónov eur (£285 miliónov) znemožňujú silné vzdušné prúdy. Hneď za rozjazdovou dráhou dlhou 1500 metrov sa nachádza 300 metrov hlboký zráz, ktorý by bol výzvou pre pilotov aj bez nepredvídaných poryvov vetra.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Madeira: Tu pristávajú len najlepší piloti Čítajte 

A v dohľadnom čase sa na tom nič nezmení. Správa ostrova odložila využívanie letiska na neurčito.

Na ostrov, ktorý je britským zámorským územím, sa pošta dopravuje jedným z posledných parníkov britskej koruny.

Po dokončení letiska sa uskutočnili dva testovacie lety. Nevydarili sa. Vzdušné prúdy sú nevyspytateľné a silné, že znemožňujú odlety i pristávania lietadiel. Silný vietor mení smer prúdenia  v stotine sekundy a pre lietadlá je veľkým nebezpečenstvom.

Načítavam video...

Pilotom juhoafrickej spoločnosti Comair s Boeingom 737-800 sa podarilo pri testovaní v apríli pristáť až na druhýkrát, lebo ich stroj vietor silno odkláňal od pristávacej dráhy. Ďalšie pokusy sa odvtedy už nerobili.

O vybudovaní letiska na ostrove, ktorý by mohlo vďaka leteckému spojeniu navštevovať mnoho turistov, sa začalo reálne uvažovať po roku 2000.

SkryťVypnúť reklamu

Správa ostrova vtedy pripravila začatie stavby, ale finančná kríza v roku 2008/2009 projekt odsunula. Až v roku 2011 bola podpísaná dohoda o jeho výstavbe.

Načítavam video...

Zasiahla do životného prostredia

S letiskom sa spájali nádeje na oživenie ekonomiky ostrova. Najmä pre vzdelaných ľudí neboli a nie sú na ostrove pracovné príležitosti. V rokoch 1998 až 2008 sa počet Saintanov, ako ich nazývajú, znížil z 5200 na 4300. Vždy, keď poštový parník opúšťa prístav, odváža aj niekoľkých vysťahovalcov.

Letisko, ktoré stálo už 350 miliónov eur, namiesto rozpočtovaných 150 miliónov, však predpokladaných 200.000 turistov ročne nezabezpečí. A tým ani plány na oživenie miestnej ekonomiky

Jeho výstavba zasiahla do životného prostredia ostrova. Rovnú plochu pre pristávaciu a odletovú dráhu stavitelia dosiahli odstránením dvoch kopcov, zasypaním údolia a premostením.

SkryťVypnúť reklamu

Stavalo sa štyri roky

Takmer dva roky navážalo 19 nákladných áut na dráhu štrk, zeminu a kamenivo. Cement sa dopravoval z Namíbie. Výstavba letiska trvala štyri roky.

V pozadí takých chybných investícií sú veľmi optimistické odhady ich využívania cestujúcimi a niekedy aj právne záležitosti.

Na podobné investičné ruiny je bohaté predovšetkým Španielsko.

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  6. Invázne rastliny ako superpotraviny
  7. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  8. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 8 801
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 5 315
  3. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 5 254
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 2 360
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 317
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 095
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 1 576
  8. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 1 521
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  3. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  4. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  8. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 81 957
  2. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 347
  3. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 9 713
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 8 883
  5. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 8 383
  6. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 7 315
  7. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 6 016
  8. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 5 624
  1. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  2. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  3. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  5. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
  6. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
  7. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  8. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
SkryťZatvoriť reklamu