SME
Streda, 1. február, 2023 | Meniny má Tatiana

Kolárovský mlyn neoživí prúd vody, ale elektromotor

Cez kožený rukáv kolárovského vodného mlyna sa múka ešte nesypala. Voňavý interiér je ako nový. Želaním predsedu ochranárskeho spolku Vodný mlyn Ivana Šáliho je byť pri tom, keď sa raz zlatisté obilie premení na biely dar.


V Kolárove je ukotvený plávajúci vodný mlyn, jediný na Slovensku.



V Kolárove majú najmenej dva unikáty: najdlhší drevený riečny most v Európe s dĺžkou 82 metrov a jediný plávajúci mlyn na Slovensku.

„Pravdepodobne k nám prišli z Byzantskej ríše. V písomnostiach sa na našom území spomínajú v 15. storočí a najväčší rozmach zaznamenali koncom 19. a začiatkom 20. storočia,“ načrel Ivan Šáli do histórie.

Ako to, že mlyny voda neodplavila? Jednoducho ich ukotvili o dno. Na poháňanie kolesa využívali silu prúdu. Preto boli najhostinnejšími riekami Dunaj a Váh. Na Dunaji sa mlynárske obce vytvárali pri Bratislave, Komárne a Radvani nad Dunajom. Váh lákal pri Hlohovci a Kolárove. Keď sa skončila sezóna, mlyny vytiahli na breh. Proti prúdu ich z brehu ťahali kone.

SkryťVypnúť reklamu

Na starej čiernobielej fotografii spred 80 rokov ukazuje Ivan Šáli plávajúce mlyny na Váhu. Ten záber pripomína parníky na americkej Mississippi. Naposledy vytiahli mlynári svojich živiteľov na breh v roku 1938, keď technická loby presadila povinnú elektrifikáciu týchto dômyselných zariadení. Neobyčajná práca tak stratila nezameniteľného ducha. Plávajúci mlyn z Kolárova vyrobili koncom osemdesiatych rokov v Komárne a do stojatých vôd Malého Dunaja, kde teraz kotví, ho vytlačil remorkér. Je kópiou radvanského mlyna.

Turisti tu vidia drevené kolesá a prevody, celý mlynský mechanizmus. Je však mŕtvy. Pred spustením by potreboval premazať a vycentrovať a to dokážu len starí mlynári, ktorí boli najlepšími tesármi. Takých by sme dnes napočítali na prstoch jednej ruky. Chýba aj to najcennejšie - prúd vody. Ivan Šáli však chce prekabátiť živly a v zálohe má elektrický motor.

SkryťVypnúť reklamu

„Učarovali mi architektonické pamiatky našich predkov, ktorí vedeli múdro a vo svoj prospech využívať silu prírody. Teraz sa tu snažíme vybudovať múzeum ľudovej architektúry. Okrem mlyna máme malé technické múzeum a chystáme sa postaviť sedliacky dom, pôvodné bývanie na Žitnom ostrove,“ plánuje Ivan Šáli. Hlavne počas školského roka tu býva rušno. Pre školy ponúkajú jednodňovú ekologickú výchovu. Sprvu sa museli ponúkať. Dnes je ročný súčet žiakov, ktorí areál navštívili, prekvapujúci, až tritisíc. Miesto oddychu aj poznania tu nachádzajú turisti.

JURAJ GERBERY
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  3. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  4. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  5. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  7. Svalovice sa netreba obávať
  8. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 943
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 7 251
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 213
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 087
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 562
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 458
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 151
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 108
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  2. Soňa Kallová: Pri pobreží Indického oceánu, Keňa
  3. Ladislav Kucharik: India 3 dôležitý hrob a pevnosť
  4. Lubo Repka: Helikoptérou na El Mirador v Guatemale
  5. Lubo Repka: Tikal - najslávnejšie mesto Mayov v Guatemale
  6. Miroslav Galovič: Zimný Londýn. Part 02 - Uličné pojazdné veterány (s bonusom od Harryho Pottera) a dva moderné kúsky.
  7. Martin Majzlan: NP Serengeti – Nekonečné pláne, divoká zver a drkotajúce zuby
  8. Peter Chovanec: Hory a jurty Kirgizska
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 8 556
  2. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 5 702
  3. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 068
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 694
  5. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 3 687
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 547
  7. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 356
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 228
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  4. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu