SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Na letisku v Paríži posledný raz pristálo nadzvukové lietadlo Concorde

Paríž 1. jún (TASR) - Na parížskom letisku Charles de Gaulle včera večer posledný raz pristálo nadzvukové lietadlo Concorde spoločnosti Air France.

Stroj Sierra Delta absolvoval svoju poslednú cestu z New Yorku za tri hodiny a 45 minút.

Už pri piatkovom odlete do New Yorku si Concorde prišlo pozrieť približne 2000 zvedavcov, ktorých počet pri dnešnom návrate lietadla dosiahol približne 15.000. Medzi 79 pasažiermi elegantného stroja, ktorý početné obecenstvo privítalo búrlivým potleskom, bol aj štátny tajomník francúzskeho ministerstva dopravy Dominique Bussereau.

Na ukončení komerčných letov piatich strojov Concorde, ktoré boli po finančnej stránke veľmi nerentabilné, sa spoločnosti Air France a British Airways dohodli v apríli tohto roku, pričom štyri lietadlá darujú leteckým inštitúciám vo Francúzsku, USA a Nemecku a piaty bude vystavený na letisku Charles de Gaulle.

Skryť Vypnúť reklamu

Neďaleko tohto letiska na severe Paríža sa v júli 2000 krátko po štarte jeden z concordov zrútil, čo si vyžiadalo 113 obetí na životoch. Nešťastie spolu s poklesom leteckej prepravy po 11. septembri 2001 viedlo Air France a British Airways, ktoré ako jediné Concorde využívali, k rozhodnutiu zastaviť komerčnú prevádzku nadzvukových strojov.

Luxusné lietadlo zaradili do pravidelnej prevádzky v roku 1976. Pri rýchlosti 2172 km/h preletelo cez Atlantik za asi tri hodiny, kvôli časovému posunu tak cestujúci pricestovali do USA o hodinu skôr, než z Európy odleteli.

Myšlienka nadzvukového dopravného lietadla nabrala spád v 50. rokoch a pracovali na nej výrobcovia v Británii, Francúzsku, Sovietskom zväze a USA. Prvý prototyp Concordu vyšiel na dráhu v Toulouse v roku 1968. K oblohe sa vzniesol o 13 mesiacov neskôr, tri mesiace po prvom lete sovietskej verzie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 594
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 025
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 435
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 114
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 865
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 320
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 491
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 567
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 289
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 998
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu