SME
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Na letisku v Paríži posledný raz pristálo nadzvukové lietadlo Concorde

Paríž 1. jún (TASR) - Na parížskom letisku Charles de Gaulle včera večer posledný raz pristálo nadzvukové lietadlo Concorde spoločnosti Air France.

Stroj Sierra Delta absolvoval svoju poslednú cestu z New Yorku za tri hodiny a 45 minút.

Už pri piatkovom odlete do New Yorku si Concorde prišlo pozrieť približne 2000 zvedavcov, ktorých počet pri dnešnom návrate lietadla dosiahol približne 15.000. Medzi 79 pasažiermi elegantného stroja, ktorý početné obecenstvo privítalo búrlivým potleskom, bol aj štátny tajomník francúzskeho ministerstva dopravy Dominique Bussereau.

Na ukončení komerčných letov piatich strojov Concorde, ktoré boli po finančnej stránke veľmi nerentabilné, sa spoločnosti Air France a British Airways dohodli v apríli tohto roku, pričom štyri lietadlá darujú leteckým inštitúciám vo Francúzsku, USA a Nemecku a piaty bude vystavený na letisku Charles de Gaulle.

SkryťVypnúť reklamu

Neďaleko tohto letiska na severe Paríža sa v júli 2000 krátko po štarte jeden z concordov zrútil, čo si vyžiadalo 113 obetí na životoch. Nešťastie spolu s poklesom leteckej prepravy po 11. septembri 2001 viedlo Air France a British Airways, ktoré ako jediné Concorde využívali, k rozhodnutiu zastaviť komerčnú prevádzku nadzvukových strojov.

Luxusné lietadlo zaradili do pravidelnej prevádzky v roku 1976. Pri rýchlosti 2172 km/h preletelo cez Atlantik za asi tri hodiny, kvôli časovému posunu tak cestujúci pricestovali do USA o hodinu skôr, než z Európy odleteli.

Myšlienka nadzvukového dopravného lietadla nabrala spád v 50. rokoch a pracovali na nej výrobcovia v Británii, Francúzsku, Sovietskom zväze a USA. Prvý prototyp Concordu vyšiel na dráhu v Toulouse v roku 1968. K oblohe sa vzniesol o 13 mesiacov neskôr, tri mesiace po prvom lete sovietskej verzie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  2. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  5. Nechajte sa zelektrizovať!
  6. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  7. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 21 708
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 790
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 353
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 292
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 013
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 084
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 352
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 2 966
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť tretia- Čierna Hora- Zátoka Boka Kotorska, Kotor, Bar, čiernohorské pobrežie
  2. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  3. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  4. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  5. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  6. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  7. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  8. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 603
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 4 815
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 800
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 233
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 052
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 134
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 816
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 765
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
  8. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
SkryťZatvoriť reklamu