SME

EK navrhuje jednotný elektronický systém poplatkov za cesty

Brusel 24.apríla (TASR) - Európski motoristi budú môcť o niekoľko rokov platiť poplatky za cesty bez toho, aby museli zastavovať. Európska komisia (EK) ...

Brusel 24.apríla (TASR) - Európski motoristi budú môcť o niekoľko rokov platiť poplatky za cesty bez toho, aby museli zastavovať. Európska komisia (EK) totiž dnes navrhla vytvorenie jednotného elektronického systému vyberania poplatkov, ktorý bude platný v celej EÚ.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zjednotenie vyberania poplatkov obsahuje návrh smernice, ktorý dnes predložila komisia členským štátom. Smernica by podľa EK mala zvýšiť plynulosť premávky, znížiť počty nehôd i podporiť elektronický priemysel.

Mnohé štáty EÚ už dnes využívajú "telematický" systém vyberania poplatkov, ktorý vodičom umožňuje vyhnúť sa dlhým radom na platobných stanovištiach. Každý systém však vyžaduje inštaláciu iného zariadenia do automobilov, ktoré umožní cestujúcemu prihlásiť sa a zaplatiť prostredníctvom špeciálnych prijímačov.

SkryťVypnúť reklamu

Elektronický systém umožňuje za hodinu vybaviť asi 300 vozidiel, čo je omnoho viac ako 120 áut, ktoré dokážu prejsť cez kabínky na výber hotovosti či platbu kreditnou kartou.

Komisia preto navrhuje jednotné elektronické zariadenie, ktoré by malo začať fungovať pre nákladné automobily a autobusy do roku 2005 a pre osobné autá do roku 2010. Jednotný systém by mal platiť pre všetky spoplatnené cestné komunikácie, vrátane tunelov a mostov.

EK dnes zároveň vyzvala na výraznejší podiel súkromného sektora na financovaní výstavby transeurópskych dopravných sietí, pretože verejné financie ho nie sú schopné zvládnuť.

Komisárka pre dopravu Loyola De Palaciová upozornila, že vlády členských štátov zlyhávajú pri zabezpečení dostatočného financovania ambiciózneho programu výstavby ciest, železníc a prístavov, vytýčeného do roku 2010.

SkryťVypnúť reklamu

"Súčasné investície vo výške 15 až 20 miliárd eúr ročne znamenajú, že je nereálne dokončiť dopravné siete v plánovanom termíne len verejným financovaním," vyhlásila De Palaciová.

Vlády členských štátov EÚ sa pred 10 rokmi zaviazali, že budú investovať 1,5 % ich hrubého domáceho produktu (HDP) do dopravného prepojenia 15 štátov únie s východoeurópskymi susedmi. Tieto investície dnes podľa komisárky klesli pod 1 %.

Komisia preto navrhla sériu opatrení, ktoré by mali prilákať viac súkromných financií a uľahčiť investície zo súkromného sektora. Ich súčasťou sú aj pôžičky alebo záruky na pôžičky, ktoré by poskytli členské štáty podľa Zmluvy o EÚ.

(spravodajca TASR Robert Sermek) gl

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 14 979
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 12 113
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 457
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 332
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 304
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 794
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 749
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 217
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  8. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 622
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 260
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 449
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 317
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 613
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 9 812
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 712
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 610
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu