Naučte sa zjednávať - inak riadne prerobíte

Pre Európana netypickým spôsobom nákupu je zjednávanie. Ľudia zvyknutí nakupovať do košíka v supermarkete môžu zostať prekvapení snahou predavača dohadovať sa o cene. V moslimských krajinách je to úplne bežné - predavač v Turecku či Maroku to považuje ...


Pre Európana netypickým spôsobom nákupu je zjednávanie. Ľudia zvyknutí nakupovať do košíka v supermarkete môžu zostať prekvapení snahou predavača dohadovať sa o cene. V moslimských krajinách je to úplne bežné - predavač v Turecku či Maroku to považuje za zábavu, ktorá okoreňuje biznis.

Základným pravidlom pri pobyte v týchto krajinách je neprejaviť záujem, pokiaľ nechcete niečo kúpiť. Stačí, ak sa pozorne zadívate na vystavený predmet či predavača a čaká vás lavína premyslených argumentov, ktorým sa dá len ťažko odolať.

Ak sa dokážete prispôsobiť, môže byť zjednávanie zábavou aj pre vás. Napohľad neskúsenému turistovi zvykne predavač napísať svoju cenu na lístok s dodatkom „best price for you“ a čaká na reakciu. Skúsený turista vie, že pod jeho cenu môže napísať svoju - štvrtinovú či pätinovú. Postupným zjednávaním, ktoré sprevádzajú náreky predavača, že nič nezarobí, sa dopracujete k výslednej cene. Tá býva o štvrtinu, polovicu alebo aj dve tretiny nižšia než vyvolávacia. Záleží na type tovaru, predavača a, samozrejme, vašej schopnosti vyjednávať. Zjednávanie môže prebehnúť aj bez pera a papiera, môže trvať rôzne dlho a dokonca vás počas tvrdých obchodných rokovaní predavač môže pohostiť čajom.

Medzi finty, ktoré pomôžu stlačiť cenu nadol, patrí spomínaný nezáujem. Jeho dokonalou podobou je odchod z obchodíka, ale v takom prípade podstupujete riziko, že nekúpite, čo ste chceli. V lepšom prípade za vami predavač beží a vykrikuje cenu, ktorá je v porovnaní s pôvodnou omnoho príťažlivejšia.

Vašu pozíciu vo vyjednávaní môže podstatne zlepšiť informovanosť. Typický tovar spravidla predávajú na každom kroku, preto nie je problém „okúsiť“ cenu v jednom obchode a kupovať až v ďalšom.

Nakúpiť sa dá aj bez zjednávania. V takom prípade však zaplatíte priveľa a predavača pripravíte o pôžitok, ktorý mu je možno cennejší ako peniaze, ktoré na vás zarobil.

Prirodzene, zjednávať sa dá len v typických pouličných obchodíkoch a na trhu. Obchodné centrá a supermarkety sa aj v exotických krajinách správajú po európsky a ceny fixujú. Spravidla sa nezjednáva lístok na vlak či autobus ani nocľah v hoteli alebo kempe a jedlo v reštauráciách.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  2. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  6. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  7. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  8. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  9. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  1. Najužitočnejšia appka 17 420
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 051
  3. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 996
  4. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 9 763
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 605
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 379
  7. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 4 515
  8. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 4 503
  9. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 3 678
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 3 521