Porovnávať sa dá všetko. Časopis Economist uplatnil ekonomickú teóriu parity kúpnej sily na symbol globalizácie - hamburger. Každý rok zverejňuje Big Mac Index, ktorý porovnáva ceny hamburgeru v rôznych štátoch, prepočíta ich na doláre a zistí, kde je ...
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Porovnávať sa dá všetko. Časopis Economist uplatnil ekonomickú teóriu parity kúpnej sily na symbol globalizácie - hamburger. Každý rok zverejňuje Big Mac Index, ktorý porovnáva ceny hamburgeru v rôznych štátoch, prepočíta ich na doláre a zistí, kde je miestna mena nadhodnotená (drahá krajina) a kde podhodnotená (lacná krajina).
Hoci hamburger rozhodne nie je reprezentantom cenovej hladiny v žiadnej krajine, jeho výhodou je, že je všade na svete rovnaký, a teda porovnateľný. V prospech tohto indexu hovorí, že ako jediný signalizoval nadhodnotenie eura pred jeho zavedením.
Najlacnejší je Big Mac v Číne, Malajzii, v Juhoafrickej republike a na Filipínach, kde zaň zaplatíte najviac 1,20 dolára. Naopak, najdrahší je v Británii, Dánsku a Švajčiarsku.