SME
Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Aké normy platia pre poschodové autobusy?

BRATISLAVA – Poschodové autobusy nijako nechránia cestujúcich, ktorí sedia na hornom poschodí. Jednoposchodové autobusy musia podľa európskych predpisov vydržať prevrátenie na strechu. Pre dvojpodlažné autobusy však žiadny takýto predpis neplatí.


Najtragickejšia dopravná nehoda za posledných 30 rokov sa stala 8. marca v Čechách. Neďaleko obce Nažidla v Juhočeskom kraji havaroval autobus. Nehodu neprežilo 19 ľudí - 17 z nich zomrelo na mieste, dvaja po prevoze do nemocnice. Ďalších 34 ľudí utrpelo vážne poranenia. Autobus viezol členov plaveckého oddielu z Karlových Varov z týždeňovej dovolenky v rakúskych Alpách. FOTO – ČTK

BRATISLAVA – Poschodové autobusy nijako nechránia cestujúcich, ktorí sedia na hornom poschodí. Jednoposchodové autobusy musia podľa európskych predpisov vydržať prevrátenie na strechu. Pre dvojpodlažné autobusy však žiadny takýto predpis neplatí.

„Poschodové autobusy sa na takýto typ havárie vôbec netestujú,“ napísala MfDnes po marcovej tragédii poschodového autobusu. Povedal to Petr Pavlata z českého Ústavu pre výskum motorových vozidiel, ktorý sa bezpečnostnými skúškami autobusov dlhodobo zaoberá. V Česku vtedy zahynulo 19 cestujúcich potom, čo poschodový autobus s turistami zišiel z cesty do priekopy a prevrátil sa na strechu.

Pavol Kostár z Výskumného ústavu dopravného v Žiline však tvrdí, že poschodové autobusy sa na prevrátenie určite testujú, lebo inak by nedostali výrobný certifikát. „Rovnako ako pevnosť konštrukcie na všetkých autobusoch sa testuje aj na poschodových autobusoch.“

Podľa Pavlatu však pevnosť konštrukcie autobusov upravuje jediný predpis EHK 66. Ten sa ale vzťahuje iba na jednoposchodové autobusy. Cestujúci na hornom podlaží poschodového autobusu tak nemá žiadnu istotu, že ho konštrukcia autobusu pri prevrátení ochráni.

Norma EHK 66 platí od roku 1996. Dovtedy vyrobené autobusy nespĺňajú túto normu. Hovorí sa v nej napríklad, že i po prevrátení autobusu v ňom musí ostať pre cestujúcich dostatok priestoru na prežitie.

Na Slovensku používajú dvojpodlažné autobusy predovšetkým cestovné kancelárie v letnej turistickej sezóne, keď potrebujú prepraviť veľké množstvo cestujúcich.

Cestovná kancelárie Turancar vlastní štyri poschodové autobusy. Medzi nimi je aj Neoplan N 122. Ide o rovnaký autobus, ktorý v Česku havaroval. Riaditeľ autobusovej dopravy Turancar Jozef Bárek vraví, že ich poschodové autobusy sú vyťažené počas celej sezóny. Jazdia väčšinou každý deň. Jedných turistov odvezie na rekreáciu a druhých hneď privezie naspäť. Svoje autobusy prenajímajú aj iným cestovným kanceláriám.

Päť dvojpodlažných autobusov vlastní CK Tip Travel. Jazdia kyvadlovou dopravou približne od polovice mája do konca septembra. Svoje služby poskytujú aj cestovnej kancelárii Tatratour.

Satur Transport vlastní jeden poschodový autobus Neoplan N 122. Podľa Šurkovej zo Satur Transport je tento autobus počas letnej sezóny permanentne vyťažený. Jazdí kyvadlovou dopravou do Španielska a do Chorvátska.

O stanovisko k bezpečnosti poschodových autobusov sme ešte v utorok požiadali aj ministerstvo dopravy. Vyjadrenie sme, napriek prísľubu, zatiaľ nedostali.

PETER CSERNÁK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  2. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  5. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  6. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  8. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 328
  2. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 4 855
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 783
  4. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 761
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 745
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 643
  7. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 620
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 606
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 12 891
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 648
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 926
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 373
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 627
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 598
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 538
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 339
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu