Aké normy platia pre poschodové autobusy?

BRATISLAVA – Poschodové autobusy nijako nechránia cestujúcich, ktorí sedia na hornom poschodí. Jednoposchodové autobusy musia podľa európskych predpisov vydržať prevrátenie na strechu. Pre dvojpodlažné autobusy však žiadny takýto predpis neplatí.


Najtragickejšia dopravná nehoda za posledných 30 rokov sa stala 8. marca v Čechách. Neďaleko obce Nažidla v Juhočeskom kraji havaroval autobus. Nehodu neprežilo 19 ľudí - 17 z nich zomrelo na mieste, dvaja po prevoze do nemocnice. Ďalších 34 ľudí utrpelo vážne poranenia. Autobus viezol členov plaveckého oddielu z Karlových Varov z týždeňovej dovolenky v rakúskych Alpách. FOTO – ČTK

BRATISLAVA – Poschodové autobusy nijako nechránia cestujúcich, ktorí sedia na hornom poschodí. Jednoposchodové autobusy musia podľa európskych predpisov vydržať prevrátenie na strechu. Pre dvojpodlažné autobusy však žiadny takýto predpis neplatí.

„Poschodové autobusy sa na takýto typ havárie vôbec netestujú,“ napísala MfDnes po marcovej tragédii poschodového autobusu. Povedal to Petr Pavlata z českého Ústavu pre výskum motorových vozidiel, ktorý sa bezpečnostnými skúškami autobusov dlhodobo zaoberá. V Česku vtedy zahynulo 19 cestujúcich potom, čo poschodový autobus s turistami zišiel z cesty do priekopy a prevrátil sa na strechu.

Pavol Kostár z Výskumného ústavu dopravného v Žiline však tvrdí, že poschodové autobusy sa na prevrátenie určite testujú, lebo inak by nedostali výrobný certifikát. „Rovnako ako pevnosť konštrukcie na všetkých autobusoch sa testuje aj na poschodových autobusoch.“

Podľa Pavlatu však pevnosť konštrukcie autobusov upravuje jediný predpis EHK 66. Ten sa ale vzťahuje iba na jednoposchodové autobusy. Cestujúci na hornom podlaží poschodového autobusu tak nemá žiadnu istotu, že ho konštrukcia autobusu pri prevrátení ochráni.

Norma EHK 66 platí od roku 1996. Dovtedy vyrobené autobusy nespĺňajú túto normu. Hovorí sa v nej napríklad, že i po prevrátení autobusu v ňom musí ostať pre cestujúcich dostatok priestoru na prežitie.

Na Slovensku používajú dvojpodlažné autobusy predovšetkým cestovné kancelárie v letnej turistickej sezóne, keď potrebujú prepraviť veľké množstvo cestujúcich.

Cestovná kancelárie Turancar vlastní štyri poschodové autobusy. Medzi nimi je aj Neoplan N 122. Ide o rovnaký autobus, ktorý v Česku havaroval. Riaditeľ autobusovej dopravy Turancar Jozef Bárek vraví, že ich poschodové autobusy sú vyťažené počas celej sezóny. Jazdia väčšinou každý deň. Jedných turistov odvezie na rekreáciu a druhých hneď privezie naspäť. Svoje autobusy prenajímajú aj iným cestovným kanceláriám.

Päť dvojpodlažných autobusov vlastní CK Tip Travel. Jazdia kyvadlovou dopravou približne od polovice mája do konca septembra. Svoje služby poskytujú aj cestovnej kancelárii Tatratour.

Satur Transport vlastní jeden poschodový autobus Neoplan N 122. Podľa Šurkovej zo Satur Transport je tento autobus počas letnej sezóny permanentne vyťažený. Jazdí kyvadlovou dopravou do Španielska a do Chorvátska.

O stanovisko k bezpečnosti poschodových autobusov sme ešte v utorok požiadali aj ministerstvo dopravy. Vyjadrenie sme, napriek prísľubu, zatiaľ nedostali.

PETER CSERNÁK

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  2. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  7. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  9. Modern luxury next to the Blue Church
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 6 694
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 5 911
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 651
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 293
  5. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 168
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 883
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 452
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 354
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 152
  10. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 090