
Najtragickejšia dopravná nehoda za posledných 30 rokov sa stala 8. marca v Čechách. Neďaleko obce Nažidla v Juhočeskom kraji havaroval autobus. Nehodu neprežilo 19 ľudí - 17 z nich zomrelo na mieste, dvaja po prevoze do nemocnice. Ďalších 34 ľudí utrpelo vážne poranenia. Autobus viezol členov plaveckého oddielu z Karlových Varov z týždeňovej dovolenky v rakúskych Alpách. FOTO – ČTK
BRATISLAVA – Poschodové autobusy nijako nechránia cestujúcich, ktorí sedia na hornom poschodí. Jednoposchodové autobusy musia podľa európskych predpisov vydržať prevrátenie na strechu. Pre dvojpodlažné autobusy však žiadny takýto predpis neplatí.
„Poschodové autobusy sa na takýto typ havárie vôbec netestujú,“ napísala MfDnes po marcovej tragédii poschodového autobusu. Povedal to Petr Pavlata z českého Ústavu pre výskum motorových vozidiel, ktorý sa bezpečnostnými skúškami autobusov dlhodobo zaoberá. V Česku vtedy zahynulo 19 cestujúcich potom, čo poschodový autobus s turistami zišiel z cesty do priekopy a prevrátil sa na strechu.
Pavol Kostár z Výskumného ústavu dopravného v Žiline však tvrdí, že poschodové autobusy sa na prevrátenie určite testujú, lebo inak by nedostali výrobný certifikát. „Rovnako ako pevnosť konštrukcie na všetkých autobusoch sa testuje aj na poschodových autobusoch.“
Podľa Pavlatu však pevnosť konštrukcie autobusov upravuje jediný predpis EHK 66. Ten sa ale vzťahuje iba na jednoposchodové autobusy. Cestujúci na hornom podlaží poschodového autobusu tak nemá žiadnu istotu, že ho konštrukcia autobusu pri prevrátení ochráni.
Norma EHK 66 platí od roku 1996. Dovtedy vyrobené autobusy nespĺňajú túto normu. Hovorí sa v nej napríklad, že i po prevrátení autobusu v ňom musí ostať pre cestujúcich dostatok priestoru na prežitie.
Na Slovensku používajú dvojpodlažné autobusy predovšetkým cestovné kancelárie v letnej turistickej sezóne, keď potrebujú prepraviť veľké množstvo cestujúcich.
Cestovná kancelárie Turancar vlastní štyri poschodové autobusy. Medzi nimi je aj Neoplan N 122. Ide o rovnaký autobus, ktorý v Česku havaroval. Riaditeľ autobusovej dopravy Turancar Jozef Bárek vraví, že ich poschodové autobusy sú vyťažené počas celej sezóny. Jazdia väčšinou každý deň. Jedných turistov odvezie na rekreáciu a druhých hneď privezie naspäť. Svoje autobusy prenajímajú aj iným cestovným kanceláriám.
Päť dvojpodlažných autobusov vlastní CK Tip Travel. Jazdia kyvadlovou dopravou približne od polovice mája do konca septembra. Svoje služby poskytujú aj cestovnej kancelárii Tatratour.
Satur Transport vlastní jeden poschodový autobus Neoplan N 122. Podľa Šurkovej zo Satur Transport je tento autobus počas letnej sezóny permanentne vyťažený. Jazdí kyvadlovou dopravou do Španielska a do Chorvátska.
O stanovisko k bezpečnosti poschodových autobusov sme ešte v utorok požiadali aj ministerstvo dopravy. Vyjadrenie sme, napriek prísľubu, zatiaľ nedostali.
PETER CSERNÁK