SME
Štvrtok, 21. október, 2021 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Aj dinosaury boli kanibalmi

Analýza fosílnych nálezov z Madagaskaru upevnila hrôzostrašnú povesť vládcov druhohôrMedzi evolučne najúspešnejšie tvory na Zemi patrili v druhohorách (pred 235 až 65 miliónmi rokov) dinosaury. Približne na stopäťdesiat miliónov rokov táto skupina plazov

Ukážky kostí majungatholov so značkami po zuboch

dinosaurov toho istého druhu.

ovládla súš, vodu aj vzduch. Počas väčšiny druhohôr k nej na súši patrili prakticky všetky živočíchy väčšie ako jeden meter. Ostatné stavovce živorili v ich tieni, vrátane našich prvých vzdialených predkov (tí sa vo fosílnom zázname objavili prakticky súbežne s dinosaurmi).

Odchod dinosaurov zo scény bol rovnako rýchly, ako rýchlo sa pred približne 215 miliónmi koncom druhohorného triasu objavili. Sprevádzali ho katastrofy na prelome druhohôr a treťohôr, podľa všetkého spustené zrážkou našej planéty s planétkou. Zostal po nej kráter na severnom pobreží polostrova Yucatán a v priľahlých vodách Mexického zálivu.

Údaje najmä zo severoamerického kontinentu však naznačujú predchádzajúci minimálne desať miliónov rokov trvajúci úpadok dinosaurov. Zásah kozmického osudu pred 65 miliónmi rokov preto zrejme predstavoval posledný úder skôr ako prvotnú príčinu ich zániku.

Dinosaurí boom - vo vede aj v Hollywoode

Dinosaury v poslednom desaťročí spopularizoval Steven Spielberg svojimi vedecky dosť vernými hollywoodskymi kasovými trhákmi na pomedzí sci-fi a thrilleru zo série Jurský park. No aj celkovo v novodobej histórii dinosaurov od ich profilácie ako samostatnej bádateľskej témy zoológov a paleontológov v 19. storočí boli najúspešnejšie práve posledné tri desaťročia, osobitne 90-te roky. Okrem celkového urýchlenia rozvoja vedy k tomu prispela séria cielených (ale aj viac-menej šťastných) nálezov kľúčových fosílií.

Počet známych druhov dinosaurov sa v spomenutom období viac ako zdvojnásobil. Ich fosílie sa našli aj v polárnych oblastiach, vedci začali skúmať mikroštruktúru vajec a kostí dinosaurov, ich pokožku a jej extenzie (najmä perie), spôsoby hniezdenia a správania, vrátane zháňania potravy. Početné náleziská odtlačkov končatín prezradili veľa o tom, ako sa pohybovali. Vedci napokon našli niekoľko dinosaurích múmií s pomerne zachovanými mäkkými časťami tela. Práve v súčasnosti sa dovršuje syntéza prvého naozaj všestranného pohľadu na tieto pôsobivé tvory.

Do zoznamu úspechov totiž pribudol prvý overený dôkaz, že niektoré dinosaury požierali aj príslušníkov vlastného druhu.

Corpus delicti

Zaslúžila sa oň trojica amerických paleontológov, Raymond Rogers z Macalester College, David Krause zo Stony Brook University a Kristina Curry Rogersová zo Science Museum of Minnesota. Ich článok v najnovšom čísle časopisu Nature opisuje výsledky analýzy značiek po zuboch dinosaurov na kostiach ich koristi, konkrétne v súvislosti s dinosaurom druhu Majungatholus atopus. Patril k abelisaurom, čo boli dravé, na zadných končatinách sa pohybujúce dinosaury, dosahujúce zhruba tri štvrtiny veľkosti tela tyrannosaurov, známych vďaka spielbergovským filmom.

Majungatholus žil na planinách severozápadného Madagaskaru koncom druhohornej kriedy, teda už v závere éry dinosaurov. Viaceré jeho fosílie sa tam našli vedľa množstva kostí ďalších stavovcov (rýb, korytnačiek, krokodílov, hadov, vtákov, cicavcov, iných dinosaurov), čo vedcom umožnilo skúmať pravdepodobnú korisť tohto predátora. Značky po jeho zuboch sa našli najmä na kostiach miestneho zástupcu sauropodov (štvornohé bylinožravé dinosaury) z druhu Rapetosaurus krausei. Tieto značky určite zanechali draví majungatholovia, lebo jediné ďalšie dravé dvojnohé dinosaury z tejto oblasti, ktoré patria k druhu Masiakasaurus knopfleri (knopfleri na počesť Marka Knopflera, v minulosti lídra známej skupiny Dire Straits, keďže príslušní paleontológovia sú jeho fanúšikmi), boli príliš malé. Merania tvaru a veľkosti značiek vyradili aj vtedajšie madagaskarské veľké krokodíly.

Zvlášť pozoruhodné však je, že takéto značky sa našli aj na kostiach samotných majungatholov. Spomenuté merania potvrdzujú, že majungatholovia si dopĺňali stravu mäsom jedincov vlastného druhu. Raymond s kolegami však zatiaľ nemôžu povedať, či majungatholovia svojich blížnych lovili, alebo sa iba priživovali na ich mršinách.

Kanibalizmus ako životný štýl

Z pohľadu civilizovaného človeka zvlášť odpudzujúcu ekologickú stratégiu v podobe kanibalizmu dnes využíva najmenej štrnásť druhov mäsožravých cicavcov. Patrí k nim aj človek. V dávnejšej minulosti sa tak správal v oblastiach s nedostatkom živočíšnych bielkovín, v nedávnej minulosti v kritických situáciách, ako boli stroskotania či vojnové hladomory. Kanibalizmus bol tiež súčasťou náboženského rituálu alebo vyplynul z psychickej úchylky. Pestujú ho aj mnohé plazy a vtáky.

Pri dinosauroch sa o ňom pred majungatholmi uvažovalo najmä pri druhu Coelophysis bauri z triasu (prvá časť druhohôr) a niektorých tyrannosauroch z kriedy (posledná časť druhohôr), dôkazy kanibalizmu u nich však neobstáli. Majungatholovia teraz hrôzostrašnú povesť dravých dinosaurov posilnili, lebo vedci ich z kanibalizmu jednoznačne usvedčili. ZDENĚK URBAN

Skryť Vypnúť reklamu

10. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  3. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  4. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  5. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  6. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  7. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  8. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  9. Stanovisko Asociácie moderných benefitov k TK RÚZ
  10. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 21 558
  10. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 2 597
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

1. Irena Šimuneková: Túlačky okolo Štrbských plies
  2. Pavel Dvořák: Instantná polievka ako SYMBOL LUXUSU?
  3. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky LXXXVIII - Zámok Plumlov /CZ/
  4. Pavel Dvořák: Život na Slovensku očami Číňanov
  5. Pavel Dvořák: Sú Číňania šťastnejší?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 18. - Preteky v lokalizácii južného pólu 1/2 - Dumont d'Urville
  7. Vladimír Benčík: Vietnam – viete že sa na vietnamskom trhu dá kúpiť láska i šťastie?
  8. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 31 540
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 9 535
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 7 496
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 6 386
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 983
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 701
  7. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 5 331
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 4 140
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho