Na skoré dobudovanie diaľnice D1 bude potrebné investovať ročne 25 miliárd Sk

Bratislava 1.apríla (TASR) - Dobudovanie diaľnice D1, spájajúcej Bratislavu a Košice cez Žilinu, v optimistickom ale reálnom termíne rokov 2010/2011 ...

Bratislava 1.apríla (TASR) - Dobudovanie diaľnice D1, spájajúcej Bratislavu a Košice cez Žilinu, v optimistickom ale reálnom termíne rokov 2010/2011 si ročne vyžiada financie v objeme približne 25 miliárd Sk.

Ak by štát neprikročil k využitiu iných ako rozpočtových zdrojov, tak pri súčasnom tempe financovania diaľnic, v ročnom objeme 8,5 - 10 miliárd Sk, možno predpokladať ukončenie D1 až o 20 rokov, uviedol minister dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Pavol Prokopovič.

K naplneniu stanoveného cieľa môžu prispieť okrem štátneho rozpočtu sumou približne 15 miliárd Sk aj neštátne zdroje. Aktualizácia nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2003 - 2006, ktorú dnes Porada ekonomických ministrov (PEM) vlády SR odporučila kabinetu schváliť, totiž predpokladá využiť na výstavbu diaľnic i súkromný kapitál.

MDPT sa v súčasnosti rokuje s dvoma veľkými investičnými skupinami z Talianska a Francúzska. Už 7. apríla navštívi SR v predmetnej záležitosti taliansky minister dopravy.

Do konca tohto roka pripraví ministerstvo dopravy podmienky pre vypísanie tendra na dodávateľa uvedených služieb, pričom v priebehu budúceho roka možno počítať už s praktickou realizáciou jednotlivých infraštruktúrnych projektov.

Financovanie diaľnic cez súkromný kapitál nie je podľa ministra financií Ivana Mikloša bezrizikové. Fiškálny dopad nemožno podľa jeho slov vylúčiť. Čím viac prostriedkov však bude môcť SR splatiť investorovi z diaľničného mýta, a nie zo štátneho rozpočtu, tým bude negatívny dopad menší.

Okrem súkromných investícií môže Slovensko v budúcnosti rátať na výstavbu diaľnic aj s príspevkami z kohézneho (napríklad na diaľničný úsek Mengusovce-Jánovce) a štrukturálnych fondov Európskej únie.

Aktualizácia nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest definuje ako jednoznačnú prioritu severný diaľničný ťah. Zároveň upresňuje termíny odovzdania jednotlivých stavieb do užívania. Už v tomto roku bude podľa P. Prokopoviča odovzdaný motoristom tunel Branisko a príjazdové komunikácie. V budúcom roku potom diaľnica Ladce-Sverepec, neskôr i Sverepec-Považská Bystrica.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 033
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 032
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 131
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 978
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 732
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 519
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 187
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 113
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 845
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471