SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Každý autobus má byť aj pre vozičkárov

BRATISLAVA – Všetky autobusy premávajúce v Európskej únii musia mať buď znížený podvozok, alebo rampu či iné zdvíhacie zariadenie, ktoré umožní cestovanie aj imobilným ľuďom. Po vstupe do únie sa novej smernici musí prispôsobiť i Slovensko.


V Banskej Bystrici majú dva autobusy bez schodov. FOTO SME – JÁN KROŠLÁK

BRATISLAVA – Všetky autobusy premávajúce v Európskej únii musia mať buď znížený podvozok, alebo rampu či iné zdvíhacie zariadenie, ktoré umožní cestovanie aj imobilným ľuďom. Po vstupe do únie sa novej smernici musí prispôsobiť i Slovensko.

Mestá by postupne mali dobudovať aj ostrovčeky na zastávkach, ktoré zaručia ľahký nástup do vozidla s nízkym podvozkom. „Je to obrovské víťazstvo, ktoré je užitočné nielen pre telesne postihnutých ľudí, ale aj pre starších cestujúcich, ženy s deťmi, ľudí, ktorí cestujú s ťažkou batožinou,“ povedal Yannis Vardakastanis, prezident Európskeho fóra zdravotne postihnutých ľudí. Európske fórum vyzvalo štáty, aby čo najrýchlejšie prispôsobili smernici svoju legislatívu.

Slovensko zatiaľ neodpovedalo. Dopravné podniky pri preprave na imobilných zabúdajú. Presnejšie – tvrdia, že nemajú peniaze. Aká je situácia v niektorých mestách?

„Minulý rok sme kúpili 12 vozidiel,“ hovorí Bronislav Weigl z bratislavského Dopravného podniku. Ani jedno z nich však nebolo nízkopodlažné, tie sú totiž drahé. „Za cenu jedného nízkopodlažného autobusu kúpime dva normálne,“ hovorí Weigl.

V Bratislave aspoň na Kramáre

Bežný autobus stojí asi štyri milióny, nízkopodlažný okolo 10 miliónov. Nízkopodlažný trolejbus má cenu približne 13 miliónov a električka až 50 miliónov. Tento rok však Dopravný podnik predsa kúpi jeden nízkopodlažný autobus. Jazdiť bude na Kramáre, kde je kvôli nemocnici veľký pohyb starých a chorých ľudí. S pravidelnou premávkou autobusov s nízkou podlahou Dopravný podnik neuvažuje, hoci ako povedal Weigl, požiadavka je. Niektoré mestské časti už žiadali takýto autobus, pretože v nich žije pomerne veľa starých ľudí, ktorým by sa uľahčilo nastupovanie. Dopravný podnik zabezpečil zatiaľ pre mestskú časť Lamač autobus, ktorý má o jeden schod menej, teda dva schody.

Autobus s plošinou a jeden nízkopodlažný autobus vozia každý deň telesne postihnuté deti, ktoré chodia do školy na Mokrohájskej ulici.

V Košiciach majú mikrobusy

Telesne postihnuté deti vozia v Košiciach do a zo školy v Domove sociálnych služieb dva autobusy. Po meste premáva aj pravidelná linka číslo 60, ktorá dvakrát denne vozí postihnutých zo sídliska Nad jazerom, kde je bytovka pre vozičkárov, okolo Šoltésovej ulice, kde je druhá takáto bytovka, až do centra, k Detskému klubu telesne postihnutých. Túto linku však onedlho zrušia – autobus jazdil prázdny, najviac s ôsmimi cestujúcimi.

Dopravný podnik má asi 20 nízkopodlažných autobusov a uvažuje o tom, že by ich postupne zaradil do premávky na jednotlivých linkách a vyznačil ich v cestovnom poriadku.

Telesne postihnutí Košičania však majú možnosť dopravovať sa po meste. „Z príspevku z PHARE sme kúpili štyri mikrobusy, prevádzkujeme ich z našich zdrojov, peňazí nadácií a sponzorov. Fungujú ako 24-hodinová taxislužba. Kto ich potrebuje, zavolá a mikrobus do dvadsiatich až tridsiatich minút príde,“ hovorí Anton Benča, riaditeľ Košickej organizácie vozičkárov – Nezávislý život. Tá mikrobusy kúpila a prevádzkuje ich od roku 1998. Ročná prevádzka stojí jeden a pol milióna, cestujúci za odvoz platia, za kilometer 20 korún.

V Žiline len zvukové znamenia

Žilinský dopravný podnik myslí najmä na nevidiacich a slabozrakých. Každú zastávku hlási zvukové hlásenie. Od roku 1996 sú autobusy a trolejbusy ozvučené nielen zvnútra, ale asi štvrtina aj zvonku. Do špeciálnych plošín v autobusoch sa zatiaľ investovať nechystajú. Zdravotne ťažko postihnutí cestujú zadarmo, niektorí i so sprievodcom.

V Nitre každý deň

Autobus so zdvižnou plošinou premáva po Nitre denne od 5.20 do 22.30. Na pätnásťkilometrovej trase od sídliska Chrenová cez centrum mesta a Klokočinu, stojí pri špeciálnych školách a zariadeniach pre vozičkárov. Stál 10,5 milióna korún, polovicou sumy prispelo mesto.

Dva autobusy v Bystrici

Dva nové špeciálne upravené autobusy premávajú v Banskej Bystrici od januára minulého roku. Autobusy nemajú schody – na zastávke celý autobus hydraulicky klesne tak, že vozičkári alebo matky s kočíkmi môžu z obrubníka nastúpiť. Vodič však môže sklopiť aj rampu až na chodník. Špeciálne upravený autobus, ktorý je pre hlasové oznamovanie staníc výhodou aj pre nevidiacich, môžu využívať i ostatní cestujúci. Prevádzkovať autobus iba pre postihnutých ľudí by sa neoplatilo. Autobusy kúpilo mesto za asi 16 miliónov korún zo štátnej dotácie na rozvoj mestskej hromadnej dopravy. (haj, mar, aha bej, wm)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  2. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  3. Jediná slovenská univerzita s akreditáciou AACSB
  4. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  5. Know-how študenta: Zažiť, získať prax a spoznať svet.
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  2. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  3. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  4. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  5. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  6. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  7. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  8. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 26 119
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 487
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 822
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 631
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 678
  6. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 031
  7. Jediná slovenská univerzita s akreditáciou AACSB 1 879
  8. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 669
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  2. Soňa Fröhlichová: Jazero Powell – najkrajšie priehradové jazero v USA, deň číslo 6
  3. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť piata-Tirana
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  5. Aleš Tvrdý: Južná Amerika
  6. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť štvrtá- Skaderské jazero a príchod na albánske pobrežie
  7. Soňa Fröhlichová: Grand Canyon –⁠ jeden z najkrajších prírodných divov sveta, deň číslo 4
  8. Aleš Tvrdý: Cestovateľ
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 874
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 554
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 106
  4. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 486
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 857
  6. Jana Melišová: V závoji hmly 3 748
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 684
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 534
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu