SME

Ktorá je najrýchlejšia cesta z Bratislavy do Košíc?

Tragédie, zápchy, nervozita, stovky pomalých nákladných áut v kolónach. To je cestovanie severnou trasou z Košíc do Bratislavy, kadiaľ by mala v budúcnosti viesť diaľnica. Z Košíc do Prešova vedie ešte slušná štvorprúdovka, neskôr diaľnica, ...


KRESBA - SME

Severná trasa

Tragédie, zápchy, nervozita, stovky pomalých nákladných áut v kolónach. To je cestovanie severnou trasou z Košíc do Bratislavy, kadiaľ by mala v budúcnosti viesť diaľnica. Z Košíc do Prešova vedie ešte slušná štvorprúdovka, neskôr diaľnica, ale za Prešovom sa situácia mení. Obyčajná, často hrboľatá cesta, množstvo dedín, pomalých úsekov, veľmi slabé či žiadne parkoviská.

Cestou vidieť, že na výstavbe diaľnice sa tvrdo pracuje, vo veľkom sa robí napríklad na obchvate Fričoviec. Lenže nákladné autá vychádzajú zo stavby rovno na hlavnú cestu, brzdia premávku a špinia cestu blatom. V ďalšej dedine – Širokom, vodičov poteší značka na Levoču a Poprad, ktorá navádza na diaľničný úsek. Všetky autá obchádzajú dedinu, odbočujú na avizovaný diaľničný úsek, ale majú smolu. Diaľnica je síce postavená, ale funguje len jeden profil. Po druhom jazdia autá zo stavby a je už dosť zničený. Na úseku je prikázaná osemdesiatka, ktorou sa ide až pod kopec Branisko. Tunel stále nie je sprevádzkovaný, hoci ho členovia vlády slávnostne otvorili. Cesta cez kopec je rozbitá a s ostrými zákrutami.

Ak osobné auto dobehne nákladné na Branisku, má smolu – musí sa za ním vliecť aj tridsiatkou dlhé kilometre. Všade výstražné značky oznamujúce úsek častých dopravných nehôd. Pre neskúsených vodičov je táto cesta utrpením. Okolie je však pekné – objaví sa aj nádherný pohľad na štíty Vysokých Tatier. Zastaviť nie je kde, parkovísk je minimum, záchody nie sú vôbec. Za Popradom je v špičke plno nákladných áut a v kolónach je zbytočné predbiehať. V Štrbe po ceste popri kamiónoch chodia turisti.

Až za Štrbou sa začína diaľnica, ktorá obchádza napríklad Východnú a niektoré ďalšie nepríjemné úseky. Býva poloprázdna, jazdí sa na nej veľmi dobre, ale pri každej odbočke na benzínovú pumpu, alebo väčšie parkovisko, je rýchlosť znížená na 80 kilometrov.

Za odbočkou na Podbanské je povrch dosť hrboľatý, v úseku ostré zákruty, ale dá sa ísť okolo 130. Prechádza pekným prostredím popri Liptovskej Mare, ale diaľnica má len asi štyridsať kilometrov. Končí sa pred Ružomberkom a rýchle osobné autá sa znova dostávajú do kolón za kamióny, pomalé autá s drevom a dodávky.

Nasleduje veľa dedín a miest, všade sa pomerne ťažko predbieha, niektoré úseky bývajú pre nehody často upchaté. Na rozhraní okresov Martin a Žilina je parkovisko, na ňom akýsi pomník v skale, ale WC nikde. Tak je to skoro na celej trase mimo diaľnic.

Za Sverepcom cesta prechádza okolo obrovských stĺpov, po ktorých pôjde diaľnica. Robotníkov na stavbách diaľnice vidieť dosť, no z terénu cítiť, že výstavba severnej trasy je vinou nerovností mimoriadne náročná a nákladná.

Za Visolajmi sa začína diaľnica a vedie až do Bratislavy. Ide sa na nej veľmi pohodlne, aj keď je viac áut, dá sa jazdiť rýchlo.

V dopravnej špičke sa severom z Košíc do Bratislavy nedá dostať skôr ako za päť a pol hodiny, keď sú v nebezpečných úsekoch nehody, ktoré zdržiavajú premávku a vytvárajú sa pri nich kolóny, trvá to omnoho dlhšie.

Južná trasa

Z Bratislavy je prvých 80 kilometrov diaľnica a rýchlostná cesta až do Nitry. Slušne vybavená diaľnica je po Trnavu, neskôr je už len rýchlostná cesta, ktorá nemá ani zodpovedajúce parkoviská.

V Nitre sa začína obyčajná dvojprúdovka s typickými kolónami za nákladným autom a množstvom pomalých úsekov. Po celej trase sú kvalitné benzínové pumpy, za Olichovom sa dá slušne najesť. Lenže potom sa začína nebezpečný úsek, kde sú často dopravné nehody, vytvárajú sa kolóny a v tzv. pohronskom lieviku sú stále pokazené cesty, preto sú nutné obchádzky cez dediny. Pre neskúsených vodičov sú tieto úseky nočnou morou, veľa vodičov hovorí, že pri prechádzaní pohronského lievika má pocit, že je jednou nohou v hrobe.

Nasleduje zlepšenie obchvatom okolo Žarnovice, ale za ním opäť prejazdy cez dediny. Od Ladomerskej Viesky je už štvorprúdovka až po Zvolen, ale maximálna rýchlosť je na nej 90 km za hodinu. Je zle postavená, má rozbitý povrch.

Za Zvolenom treba prechádzať cez dediny, nasleduje ďalší veľmi nehodový úsek, priemerná rýchlosť sa na tomto úseku dá dosiahnuť možno do 70 kilometrov za hodinu, pri riskovaní trochu vyššia, mnohí tam strácajú nervy.

Pri Lučenci sa začína slušná cesta aspoň technicky, ale stále je tam v špičke veľa áut. Soroška je veľmi nepríjemný kopec najmä v zime. Posledných sto kilometrov do Košíc je lepších.

Táto trasa je najkratšia možná cesta z Bratislavy do Košíc, no vodič musí byť stále v strehu a nervy mu napínajú aj pomalé nákladiaky. Vodiči, ktorí nie sú ochotní riskovať, idú týmto úsekom v čase dopravnej špičky aj sedem hodín. Rýchlejší vodiči tvrdia, že mimo dopravnej špičky sú juhom schopní prejsť do Košíc za päť hodín.

Aliancia nového občana chce práve túto trasu uprednostniť pri budovaní diaľnic. Nielenže je kratšia ako severná, ale netreba na nej hĺbiť toľko tunelov a stavať toľko mostov. Bola by teda aj lacnejšia a uprednostňujú ju aj ekológovia.

Aj v samotnej ANO sú však rozpory. Štátny tajomník ministerstva dopravy Branislav Opaterný, ktorého kandidovala ANO, hovorí, že s výstavbou južnej trasy sa nepočíta a že by sa nemalo hľadieť na najlacnejšiu alternatívu, ale na to, ktorá diaľnica spojí naše najpriemyselnejšie centrá. A tie sú podľa Opaterného najmä na severe. Hovorí, že ho mrzí, keď sa tento problém vykresľuje „ako vojna severu proti juhu“. Podľa Opaterného na trase Žilina-Martin prejde denne 19-tisíc až 20-tisíc áut, na juhu je to len 5– až 7-tisíc áut.

Druhú vetvu v ANO predstavujú napríklad predseda Rusko a niektorí poslanci. Argumentujú, že severná trasa je o 50 kilometrov dlhšia ako južná a dobudovanie niektorých úsekov na severe v okolí Ružomberka je päťkrát drahšie ako dobudovanie kompletného úseku z Nitry až do Banskej Bystrice. Argumentujú tiež tým, že výstavbou diaľnice na juhu sa výrazne oživí priemysel v tejto oblasti a pritečú zahraničné investície.

Košice – Bratislava

Severná trasa

  • Cesta kopíruje tú istú trasu, po ktorej má byť v budúcnosti diaľnica.
  • Dĺžka z centra Košíc do centra Bratislavy – 453 km
  • Štvorprúdová cesta – 9 km (za Košicami)
  • Diaľnica – 219 km (medzi Košicami a Prešovom, za Štrbou po Ružomberok, medzi Visolajmi a Bratislavou)
  • Ostatné cesty – 234 km
  • Počet dedín, cez ktoré treba prechádzať – 27
  •  Mestá, cez ktoré treba prechádzať – 9 (Prešov, Levoča, Poprad, Svit, Ružomberok, Martin, Vrútky, Žilina, Považská Bystrica)
  • Čas cesty z Košíc do Bratislavy počas testovacej jazdy za dodržiavania predpisov, prípadne mierneho porušovania (na diaľnici prekračovanie maximálne povolenej rýchlosti), ale na druhej strane aj jazdy v kolónach počas dopravnej špičky – 5 hodín 13 minút. Pri striktnom dodržiavaní predpisov cca 6 hodín, pri riskantnej jazde sa dá prejsť aj pod 5 hodín. Počas cesty je niekoľko veľmi rizikových nehodových úsekov vrátane horského priechodu.

Južná trasa

  • Cesta kopíruje trasu, ktorou chce Aliancia nového občana prioritne postaviť južný ťah diaľnice.
  • Dĺžka trasy z centra Košíc do centra Bratislavy – 405 km
  • Štvorprúdová cesta – cca 35 km
  • Diaľnica a rýchlostná komunikácia – cca 80 km (medzi Bratislavou a Nitrou)
  • Ostatné cesty – asi 290 km
  • Počet dedín, cez ktoré treba prechádzať – 36
  • Mestá, cez ktoré treba prechádzať – 8 (Nitra, Nová Baňa, Zvolen, Detva, Rimavská Sobota, Tornaľa, Rožňava, Moldava nad Bodvou)
  •  Čas cesty z Bratislavy do Košíc zhruba 5 hodín 30 minút, ale v špičke niekedy aj nad 6 hodín. Pri riskantnej jazde okolo 5 hodín. Počas cesty je niekoľko veľmi rizikových nehodových úsekov vrátane horského prechodu.

Sever proti juhu

argumenty v prospech severnej vetvy:

  • hotový plán výstavby
  • preinvestované miliardy
  • spojnica veľkých priemyselných miest

argumenty v prospech južnej vetvy

  • lepšie geografické podmienky – bolo by treba menej tunelov a mostov
  • menej nákladná a zároveň kratšia trasa
  • predpoklad ekonomického rozvoja zaostalých južných okresov

Cez Maďarsko

Hneď v Bratislave sa začína diaľnica vedúca poza sídlisko Petržalka k hraničnému priechodu s Maďarskom v Rusovciach – Rajke. Obyčajne je takmer prázdna. „Do Košíc jazdí cez Maďarsko veľmi málo vodičov. Asi ich odrádza, že musia prechádzať cez hranice a treba si kúpiť aj diaľničnú nálepku,“ hovorí pasovák na slovenskej strane.

Za maďarskú diaľnicu sa platí

Vybavenie na hraničnom priechode trvá tri minúty. Za hranicou Maďari diaľnicu nedokončili, má len jeden profil, keďže nie je vyťažená. Po 14 kilometroch na území Maďarska sa napája na diaľnicu, ktorá vedie z Viedne do Budapešti pozdĺž slovenskej hranice. Je vynikajúca, bez problémov sa dá ísť 130, treba však diaľničnú nálepku.

Priamo na diaľnici sú na niektorých parkoviskách akési mýtne domčeky, kde sedia 24 hodín denne predavači nálepiek. Najlacnejšia stojí 1900 forintov (cca 320 korún), je na desať dní. Platí aj pre diaľnicu M 1, čiže do Budapešti, aj M 3, čiže smerom od Budapešti na Košice.

Aj v čase rannej dopravnej špičky je diaľnica poloprázdna, viac áut je len v okolí väčších miest, ale jazdiť sa dá veľmi rýchlo.

Výborné parkoviská

Diaľnica má bezpečnostné prvky. Na niektorých úsekoch sú na ceste žlté veľké šípky v asi dvadsaťmetrových odstupoch a vedľa cesty sú veľké tabule s textom, že vodiči by mali vidieť najmenej dve až tri tieto šípky a až potom by mali vidieť pred sebou ďalšie auto. Šípky každého vodiča automaticky navádzajú dodržiavať väčšiu vzdialenosť od predchádzajúceho auta.

Diaľnica je v celej dĺžke obohnaná vysokým plotom. Niekde sú značky upozorňujúce na možnosť výskytu zveriny, ale určite nehrozí vbehnutie diviaka na diaľnicu.

Vynikajúce sú na maďarskej diaľnici parkoviská. Je ich veľa, na niektorých sú reštaurácie a malé bufety a na každom sú toalety. Záchody sú zadarmo, napriek tomu sú veľmi čisté, úplnou samozrejmosťou je toaletný papier a na každom parkovisku je aj WC pre vozičkárov.

Až po mesto Tatabánya sa dajú počúvať slovenské rádiá. Slovenských áut vidieť málo, v čase našej testovacej jazdy sme stretli iba kamión s novozámockou značkou.

Okolie diaľnice je samá rovina, za Tatabányou sa objavujú kopce, no diaľnica začína dosť kľučkovať a má starší povrch. Pod každým väčším stúpaním sa cesta rozširuje na tri pruhy a kamióny nezavadzajú.

Ako cez Budapešť? Ako kedy

Pred Budapešťou si treba vybrať buď obchádzku okolo mesta, alebo omnoho kratší prejazd cez mesto. Ten sa však oplatí len mimo špičky, lebo počas nej sa mesto nepodarí prejsť skôr ako za hodinu pre neustále dopravné zápchy.

Hoci z Budapešti je do Košíc vyše 250 kilometrov, hneď za mestom sú pri diaľnici cedule s nápismi Kassa – Košice. Aj za Budapešťou je výborne vybavená diaľnica, na ktorej sa ľahko dá ísť vyše 130. Servisné autá udržiavajú diaľnicu čistú, pravidelne umývajú aj zvodidlá. Od mesta Gyöngyös je povrch novší a za Egerom úplne nový.

Za Miškolcom už len stovkou

Diaľnica sa končí asi dvadsať kilometrov pred Miškolcom a začína sa klasická dvojprúdovka, po ktorej občas jazdia aj traktory. Prejazd Miškolcom je mierne otravný, v dedinách za Miškolcom treba dodržiavať rýchlosť, ale mimo nich sa dá ísť rýchle. Popri ceste však vidieť, že všade sa buduje pokračovanie diaľnice smerom k slovenským hraniciam.

Asi tridsať kilometrov pred hranicami sa začína rozbitejšia a hrboľatá cesta, dá sa ísť maximálne sto, ale býva poloprázdna. Signál slovenských rádií sa znova objaví.

Na hraničnom priechode pod Košicami sú maďarskí pasováci podozrievaví, zdržiavajú, pozerajú na aute každý škrabanec, pýtajú sa, či sme nemali nehodu v Maďarsku. Za hranicami je cesta rovnako nekvalitná, ale širšia a pohodlnejšia.

Po veľmi príjemnej, bezpečnej nekonfliktnej jazde sa dá prísť z Bratislavy do Košíc zhruba za päť hodín, v špičke za päť a pol.

Jazda z Bratislavy do Košíc cez Maďarsko sa rozhodne oplatí tým, čo jazdia často a sú ochotní kúpiť si aj maďarskú diaľničnú nálepku a najmä tým, čo majú silné motory a vedia využiť výhody diaľnice.

Trasa cez Maďarsko

  • Cesta prechádza cez Budapešť, Miškolc, odkiaľ vedie na sever do Košíc, kopíruje trasu, kde má byť v budúcnosti úplne dokončená diaľnica až do Košíc.
  • Dĺžka trasy z centra Bratislavy do centra Košíc – 470 km
  • Diaľnica – 328 km
  • Diaľnica polprofil – 14 km
  • Ostatné cesty – 128 km (vrátane cesty centrom Budapešti)
  • Počet dedín, cez ktoré treba prechádzať – 12 (osem v Maďarsku, štyri na Slovensku)
  • Mestá, cez ktoré treba prechádzať – 2 (Budapešť, Miškolc)
  • Čas testovacej jazdy – 5 hodín 25 minút v dopravnej špičke a stredom Budapešti. V Budapešti bolo pre zápchy zdržanie 60 minút. Jazdou okolo Budapešti sa trasa predĺži, ale časovo sa dá skrátiť aj o pol hodinu. Testovacia jazda bola za veľmi mierneho porušovania pravidiel o maximálnej rýchlosti. Pri porušovaní pravidiel a obchádzkou okolo Budapešti cca 5 hodín. Na trase nie sú rizikové nehodové oblasti.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 701
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 622
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 714
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 993
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 720
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 9 666
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 458
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 404
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 470
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 352
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 004
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 344
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 338
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 843
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu