SME
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

O rajeckú Anču sa budú súdiť

Vyše storočná „rajecká Anča“ je jednou z dvoch regionálnych tratí, na ktorých sa osobná doprava obnovila. Od 17. februára, po viac ako dvoch týždňoch od jej zastavenia na trati medzi Žilinou a Rajcom opäť premávajú osobné motorové vlaky.

Na začiatku ľudia príliš neverili, že sa ju podarí obnoviť, a tak si kúpili mesačné lístky na autobus. „Teraz v marci je to už lepšie,“ hovorí jeden z cestujúcich. Najviac využité sú ranné a večerné spoje, keď idú ľudia do práce a z práce, cez deň je vlak takmer prázdny.

Zmluvu o prevádzkovaní uzavrela so Železničnou spoločnosťou Slovenská investičná a realitná spoločnosť zo Žiliny. Do Rajca vypravuje denne šesť vlakov, v opačnom smere sedem. Platí to do konca apríla.

„Ľudia sú spokojní, len to stojí peniaze,“ hovorí primátor Rajca Ján Rybárik. Stratu, ktorá doteraz mesačne predstavovala asi 1,3 milióna, majú vykrývať práve obce a mestá pozdĺž trate. Zaplatia podľa počtu obyvateľov.

SkryťVypnúť reklamu

Primátor Rajeckých Teplíc Peter Dobeš však tvrdí, že s nimi zatiaľ nikto zmluvu o vykrytí nákladov neuzavrel. „Možno to príde v ďalšej fáze. Sumu musí schváliť zastupiteľstvo, lebo nebola pôvodne zahrnutá v rozpočte mesta.“ Starostovia a primátori rajeckej doliny dúfajú, že Anča bude premávať aj po apríli. Snažia sa, aby lokálku dostali do svojej správy aj s nákladnou dopravou, ktorá má priemerný mesačný zisk šesť miliónov korún. Rybárik verí, že uspejú so svojou žiadosťou o reštitúciu trate. Historické dokumenty hovoria, že stavbu železnice pred 104 rokmi spolufinancovali. „V najbližších dňoch to dáme na súd,“ tvrdí primátor Rajca. Ministerstvo dopravy sa už vyjadrilo, že takáto možnosť nie je reálna.

Hodnota nehnuteľného majetku, ktorý si nárokujú – stanice a koľajnice – je dnes približne 250 až 300 miliónov korún. (aha)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  2. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  5. Nechajte sa zelektrizovať!
  6. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  7. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 21 464
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 782
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 353
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 292
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 013
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 076
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 330
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 2 939
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť tretia- Čierna Hora- Zátoka Boka Kotorska, Kotor, Bar, čiernohorské pobrežie
  2. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  3. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  4. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  5. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  6. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  7. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  8. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 660
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 793
  3. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 4 688
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 228
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 047
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 204
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 813
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 749
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu