SME
Piatok, 23. júl, 2021 | Meniny má OľgaKrížovkyKrížovky

O rajeckú Anču sa budú súdiť

Vyše storočná „rajecká Anča“ je jednou z dvoch regionálnych tratí, na ktorých sa osobná doprava obnovila. Od 17. februára, po viac ako dvoch týždňoch od jej zastavenia na trati medzi Žilinou a Rajcom opäť premávajú osobné motorové vlaky.

Na začiatku ľudia príliš neverili, že sa ju podarí obnoviť, a tak si kúpili mesačné lístky na autobus. „Teraz v marci je to už lepšie,“ hovorí jeden z cestujúcich. Najviac využité sú ranné a večerné spoje, keď idú ľudia do práce a z práce, cez deň je vlak takmer prázdny.

Zmluvu o prevádzkovaní uzavrela so Železničnou spoločnosťou Slovenská investičná a realitná spoločnosť zo Žiliny. Do Rajca vypravuje denne šesť vlakov, v opačnom smere sedem. Platí to do konca apríla.

„Ľudia sú spokojní, len to stojí peniaze,“ hovorí primátor Rajca Ján Rybárik. Stratu, ktorá doteraz mesačne predstavovala asi 1,3 milióna, majú vykrývať práve obce a mestá pozdĺž trate. Zaplatia podľa počtu obyvateľov.

Skryť Vypnúť reklamu

Primátor Rajeckých Teplíc Peter Dobeš však tvrdí, že s nimi zatiaľ nikto zmluvu o vykrytí nákladov neuzavrel. „Možno to príde v ďalšej fáze. Sumu musí schváliť zastupiteľstvo, lebo nebola pôvodne zahrnutá v rozpočte mesta.“ Starostovia a primátori rajeckej doliny dúfajú, že Anča bude premávať aj po apríli. Snažia sa, aby lokálku dostali do svojej správy aj s nákladnou dopravou, ktorá má priemerný mesačný zisk šesť miliónov korún. Rybárik verí, že uspejú so svojou žiadosťou o reštitúciu trate. Historické dokumenty hovoria, že stavbu železnice pred 104 rokmi spolufinancovali. „V najbližších dňoch to dáme na súd,“ tvrdí primátor Rajca. Ministerstvo dopravy sa už vyjadrilo, že takáto možnosť nie je reálna.

Hodnota nehnuteľného majetku, ktorý si nárokujú – stanice a koľajnice – je dnes približne 250 až 300 miliónov korún. (aha)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  2. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  3. Z čoho sa vyrábajú balené bagety? Kedy sa ich treba báť?
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  6. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  7. Od Česka až po Jadran
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  10. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 13 706
  2. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 7 563
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 219
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 6 061
  5. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 4 647
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 709
  7. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 3 207
  8. Od Česka až po Jadran 3 004
  9. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 2 874
  10. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 167
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu