Lokálky – niekde chýbajú, niekde nie

Zlosť, rezignácia, ale aj radosť sa zmocnili obyvateľov v obciach, cez ktoré do konca januára prechádzali dnes zrušené motorové vlaky. „My máme popri trati, kde jazdila lokálka, len cestu tretej triedy a po tej autobus nejazdí,“ hovorí prednosta Mestského

úradu vo Veľkých Kapušanoch Jozef Danáč. „V zime je neudržiavaná, a tak sa po nej nedá ísť ani autom, ľudia musia cestovať okolo.“

Východoslovenské Veľké Kapušany ležia asi tridsať kilometrov od Ondavy nad Bodvou, kde bola konečná lokálky. Dnes tam cestujúci musia jazdiť buď cez Michalovce, alebo Trebišov, alebo Čiernu nad Tisou. Cestovanie to predlžuje aj predražuje.

„V našom regióne je veľká nezamestnanosť. Doprava vlakom bola ešte ako-tak, ľudia sa dostali do roboty za slušný peniaz. Stále veríme, že sa lokálka obnoví. Nehovorím, že by muselo jazdiť všetkých osem vlakov, ale aspoň ráno, na obed a večer by to mohli obnoviť,“ hovorí Danáč.

Radosť zo zrušenia lokálky a posilnenia autobusov majú naopak napríklad vo Vrátnom pod Hradišťom, kde má chalupu aj premiér Mikuláš Dzurinda.

Starosta Ivan Hatiar pred zrušením lokálky upozorňoval, že štyridsať detí bude mať problémy dostať sa do školy a šesťdesiat ľudí do práce. Dnes je spokojný. Hovorí, že autobusové spoje časovo na seba lepšie nadväzujú a pokrývajú dopravné špičky lepšie než vlaky, navyše autobusy stoja na rozdiel od vlaku priamo v dedine.

Obyvatelia ostatných obcí na trati medzi Brezovou pod Bradlom a Jablonicou, ktorá prechádza cez Vrátne, sa však radujú menej. Problémy má najmä mládež, ktorá dochádza do učilišťa v Brezovej pod Bradlom, a mnoho zamestnancov asi dvadsiatich firiem z doliny pod Brezovou.

Starosta Radošiny (okres Topoľčany) František Šugra má zajtra má rokovať v SAD Nitra, či bude musieť obec za autobusy platiť a či vôbec budú z Nitry do Radošiny jazdiť. Autobus odchádza z dediny väčšinou poloprázdny a keďže obec je v inom okrese, možno bude končiť v poslednej dedine v okrese Nitra a do Radošiny už nepôjde. Podľa jeho informácií nie je vylúčené, že SAD bude žiadať od obce pätnásť– až dvadsaťtisíc mesačne, ale obec ich nemá. Kam sa podeli ľudia, ktorí predtým chodili na vlak do Radošiny, ale na autobus už nechodia, mu nie je jasné.

Starostka Úľan nad Žitavou Helena Hlasicová jednoznačne tvrdí: „Vyzerá to veľmi zle.“ Pri jej dedine je železničný uzol, ktorým jazdia vlaky z Nitry, Vrábľov, Levíc, ale lokálku z Úľan do Zlatých Moraviec zrušili. „Keď ľudia z dedín, cez ktoré išla lokálka, vystúpia u nás z rýchlika, majú problém dostať sa domov. Autobusov je málo. Okrem toho veľa ľudí chodilo lokálkou do práce. Teraz je napríklad v sobotu a nedeľu všetko obmedzené, nechodia žiadne spoje a tí, čo pracujú aj cez víkendy, alebo robia na zmeny, majú starosti. Budeme sa snažiť, aby lokálka začala opäť premávať, ale či sa nám to podarí, neviem.“ (rf)

Obnovená osobná železničná doprava

Zohor – Záhorská Ves
Žilina – Rajec

Pripravuje sa na obnovenie

Levoča – Spišská Nová Ves

Železničná doprava plne nahradená autobusmi

Trenčín – Chynorany
Levice – Štúrovo
Zvolen – Čata

(Dopravu zabezpečujú železnice. Autobusy premávajú v rovnakých časoch, ako premávali vlaky, a zastávky majú na železničných staniciach. Jazdia v nich v modrom oblečení železničiarski sprievodcovia a kontrolujú lístky ako vo vlaku.)

Ostatné trate

Obnovenie premávky na ostatných tratiach je zatiaľ otázne. Starostovia obcí a predstavitelia vyšších územných celkov by chceli, aby lokálky jazdili, ale nie je pravdepodobné, že niektoré sa v dohľadnom čase podarí obnoviť. Teoreticky by sa mohla obnoviť doprava na trati Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica, kde o tom rokujú. Železnice ale dopravu neobnovia, ak obce nepokryjú straty z prevádzkovania. Ak majú obce nejaké požiadavky, napríklad na päť železničných spojov, železnice sú ochotné rokovať – vypočítajú, aké sú náklady, aké sú možné tržby a vyčíslia stratu, ktorú by museli obce dotovať. (r)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 229
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 413
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 286
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 655
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 676
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 437
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 916
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 517
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 863
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 669