SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Lokálky – niekde chýbajú, niekde nie

Zlosť, rezignácia, ale aj radosť sa zmocnili obyvateľov v obciach, cez ktoré do konca januára prechádzali dnes zrušené motorové vlaky. „My máme popri trati, kde jazdila lokálka, len cestu tretej triedy a po tej autobus nejazdí,“ hovorí prednosta Mestského

úradu vo Veľkých Kapušanoch Jozef Danáč. „V zime je neudržiavaná, a tak sa po nej nedá ísť ani autom, ľudia musia cestovať okolo.“

Východoslovenské Veľké Kapušany ležia asi tridsať kilometrov od Ondavy nad Bodvou, kde bola konečná lokálky. Dnes tam cestujúci musia jazdiť buď cez Michalovce, alebo Trebišov, alebo Čiernu nad Tisou. Cestovanie to predlžuje aj predražuje.

„V našom regióne je veľká nezamestnanosť. Doprava vlakom bola ešte ako-tak, ľudia sa dostali do roboty za slušný peniaz. Stále veríme, že sa lokálka obnoví. Nehovorím, že by muselo jazdiť všetkých osem vlakov, ale aspoň ráno, na obed a večer by to mohli obnoviť,“ hovorí Danáč.

Skryť Vypnúť reklamu

Radosť zo zrušenia lokálky a posilnenia autobusov majú naopak napríklad vo Vrátnom pod Hradišťom, kde má chalupu aj premiér Mikuláš Dzurinda.

Starosta Ivan Hatiar pred zrušením lokálky upozorňoval, že štyridsať detí bude mať problémy dostať sa do školy a šesťdesiat ľudí do práce. Dnes je spokojný. Hovorí, že autobusové spoje časovo na seba lepšie nadväzujú a pokrývajú dopravné špičky lepšie než vlaky, navyše autobusy stoja na rozdiel od vlaku priamo v dedine.

Obyvatelia ostatných obcí na trati medzi Brezovou pod Bradlom a Jablonicou, ktorá prechádza cez Vrátne, sa však radujú menej. Problémy má najmä mládež, ktorá dochádza do učilišťa v Brezovej pod Bradlom, a mnoho zamestnancov asi dvadsiatich firiem z doliny pod Brezovou.

Starosta Radošiny (okres Topoľčany) František Šugra má zajtra má rokovať v SAD Nitra, či bude musieť obec za autobusy platiť a či vôbec budú z Nitry do Radošiny jazdiť. Autobus odchádza z dediny väčšinou poloprázdny a keďže obec je v inom okrese, možno bude končiť v poslednej dedine v okrese Nitra a do Radošiny už nepôjde. Podľa jeho informácií nie je vylúčené, že SAD bude žiadať od obce pätnásť– až dvadsaťtisíc mesačne, ale obec ich nemá. Kam sa podeli ľudia, ktorí predtým chodili na vlak do Radošiny, ale na autobus už nechodia, mu nie je jasné.

Skryť Vypnúť reklamu

Starostka Úľan nad Žitavou Helena Hlasicová jednoznačne tvrdí: „Vyzerá to veľmi zle.“ Pri jej dedine je železničný uzol, ktorým jazdia vlaky z Nitry, Vrábľov, Levíc, ale lokálku z Úľan do Zlatých Moraviec zrušili. „Keď ľudia z dedín, cez ktoré išla lokálka, vystúpia u nás z rýchlika, majú problém dostať sa domov. Autobusov je málo. Okrem toho veľa ľudí chodilo lokálkou do práce. Teraz je napríklad v sobotu a nedeľu všetko obmedzené, nechodia žiadne spoje a tí, čo pracujú aj cez víkendy, alebo robia na zmeny, majú starosti. Budeme sa snažiť, aby lokálka začala opäť premávať, ale či sa nám to podarí, neviem.“ (rf)

Obnovená osobná železničná doprava

Zohor – Záhorská Ves
Žilina – Rajec

Pripravuje sa na obnovenie

Levoča – Spišská Nová Ves

Železničná doprava plne nahradená autobusmi

Trenčín – Chynorany
Levice – Štúrovo
Zvolen – Čata

Skryť Vypnúť reklamu

(Dopravu zabezpečujú železnice. Autobusy premávajú v rovnakých časoch, ako premávali vlaky, a zastávky majú na železničných staniciach. Jazdia v nich v modrom oblečení železničiarski sprievodcovia a kontrolujú lístky ako vo vlaku.)

Ostatné trate

Obnovenie premávky na ostatných tratiach je zatiaľ otázne. Starostovia obcí a predstavitelia vyšších územných celkov by chceli, aby lokálky jazdili, ale nie je pravdepodobné, že niektoré sa v dohľadnom čase podarí obnoviť. Teoreticky by sa mohla obnoviť doprava na trati Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica, kde o tom rokujú. Železnice ale dopravu neobnovia, ak obce nepokryjú straty z prevádzkovania. Ak majú obce nejaké požiadavky, napríklad na päť železničných spojov, železnice sú ochotné rokovať – vypočítajú, aké sú náklady, aké sú možné tržby a vyčíslia stratu, ktorú by museli obce dotovať. (r)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 329
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 13 439
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 248
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 163
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 179
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 470
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 791
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 920
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 766
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 742
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu