Lokálky – niekde chýbajú, niekde nie

Zlosť, rezignácia, ale aj radosť sa zmocnili obyvateľov v obciach, cez ktoré do konca januára prechádzali dnes zrušené motorové vlaky. „My máme popri trati, kde jazdila lokálka, len cestu tretej triedy a po tej autobus nejazdí,“ hovorí prednosta Mestského

úradu vo Veľkých Kapušanoch Jozef Danáč. „V zime je neudržiavaná, a tak sa po nej nedá ísť ani autom, ľudia musia cestovať okolo.“

Východoslovenské Veľké Kapušany ležia asi tridsať kilometrov od Ondavy nad Bodvou, kde bola konečná lokálky. Dnes tam cestujúci musia jazdiť buď cez Michalovce, alebo Trebišov, alebo Čiernu nad Tisou. Cestovanie to predlžuje aj predražuje.

„V našom regióne je veľká nezamestnanosť. Doprava vlakom bola ešte ako-tak, ľudia sa dostali do roboty za slušný peniaz. Stále veríme, že sa lokálka obnoví. Nehovorím, že by muselo jazdiť všetkých osem vlakov, ale aspoň ráno, na obed a večer by to mohli obnoviť,“ hovorí Danáč.

Radosť zo zrušenia lokálky a posilnenia autobusov majú naopak napríklad vo Vrátnom pod Hradišťom, kde má chalupu aj premiér Mikuláš Dzurinda.

Starosta Ivan Hatiar pred zrušením lokálky upozorňoval, že štyridsať detí bude mať problémy dostať sa do školy a šesťdesiat ľudí do práce. Dnes je spokojný. Hovorí, že autobusové spoje časovo na seba lepšie nadväzujú a pokrývajú dopravné špičky lepšie než vlaky, navyše autobusy stoja na rozdiel od vlaku priamo v dedine.

Obyvatelia ostatných obcí na trati medzi Brezovou pod Bradlom a Jablonicou, ktorá prechádza cez Vrátne, sa však radujú menej. Problémy má najmä mládež, ktorá dochádza do učilišťa v Brezovej pod Bradlom, a mnoho zamestnancov asi dvadsiatich firiem z doliny pod Brezovou.

Starosta Radošiny (okres Topoľčany) František Šugra má zajtra má rokovať v SAD Nitra, či bude musieť obec za autobusy platiť a či vôbec budú z Nitry do Radošiny jazdiť. Autobus odchádza z dediny väčšinou poloprázdny a keďže obec je v inom okrese, možno bude končiť v poslednej dedine v okrese Nitra a do Radošiny už nepôjde. Podľa jeho informácií nie je vylúčené, že SAD bude žiadať od obce pätnásť– až dvadsaťtisíc mesačne, ale obec ich nemá. Kam sa podeli ľudia, ktorí predtým chodili na vlak do Radošiny, ale na autobus už nechodia, mu nie je jasné.

Starostka Úľan nad Žitavou Helena Hlasicová jednoznačne tvrdí: „Vyzerá to veľmi zle.“ Pri jej dedine je železničný uzol, ktorým jazdia vlaky z Nitry, Vrábľov, Levíc, ale lokálku z Úľan do Zlatých Moraviec zrušili. „Keď ľudia z dedín, cez ktoré išla lokálka, vystúpia u nás z rýchlika, majú problém dostať sa domov. Autobusov je málo. Okrem toho veľa ľudí chodilo lokálkou do práce. Teraz je napríklad v sobotu a nedeľu všetko obmedzené, nechodia žiadne spoje a tí, čo pracujú aj cez víkendy, alebo robia na zmeny, majú starosti. Budeme sa snažiť, aby lokálka začala opäť premávať, ale či sa nám to podarí, neviem.“ (rf)

Obnovená osobná železničná doprava

Zohor – Záhorská Ves
Žilina – Rajec

Pripravuje sa na obnovenie

Levoča – Spišská Nová Ves

Železničná doprava plne nahradená autobusmi

Trenčín – Chynorany
Levice – Štúrovo
Zvolen – Čata

(Dopravu zabezpečujú železnice. Autobusy premávajú v rovnakých časoch, ako premávali vlaky, a zastávky majú na železničných staniciach. Jazdia v nich v modrom oblečení železničiarski sprievodcovia a kontrolujú lístky ako vo vlaku.)

Ostatné trate

Obnovenie premávky na ostatných tratiach je zatiaľ otázne. Starostovia obcí a predstavitelia vyšších územných celkov by chceli, aby lokálky jazdili, ale nie je pravdepodobné, že niektoré sa v dohľadnom čase podarí obnoviť. Teoreticky by sa mohla obnoviť doprava na trati Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica, kde o tom rokujú. Železnice ale dopravu neobnovia, ak obce nepokryjú straty z prevádzkovania. Ak majú obce nejaké požiadavky, napríklad na päť železničných spojov, železnice sú ochotné rokovať – vypočítajú, aké sú náklady, aké sú možné tržby a vyčíslia stratu, ktorú by museli obce dotovať. (r)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  5. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  6. Kam do tepla v januári?
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 982
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 949
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 639
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 966
  5. Kam do tepla v januári? 2 498
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 381
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 357
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 232
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 315
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 101