SME
Pondelok, 25. máj, 2020 | Meniny má UrbanKrížovkyKrížovky

Kamionisti: Nemci nás nepustia

BRATISLAVA - Niektorí z malých autodopravcov prepravujúcich tovar do Nemecka zažívajú ťažké chvíle. Na nemeckých hraniciach im totiž hrozí, že ich s tovar neprekročí závory. Chýba im totiž prepravné povolenie.

Od júna minulého roka platí medzi Slovenskom a Nemeckom dohoda, podľa ktorej pri preprave tovaru s hmotnosťou nad 3,5 tony povolenie potrebujú. Raz za štvrťrok ich vydáva združenie prepravcov Česmad.

Česmad sa nepovažuje za vinníka kauzy a podľa svojej generálnej tajomníčky Kataríny Vinceovej je situácia okolo prepravných povolení do Nemecka mediálnou bublinou. Počet 58 000 jednorazových povolení považuje za dostatočný pre tých dopravcov, ktorí si uplatnili svoje požiadavky včas. „O ostatných, ktorí tak neurobili, získavame prehľad a do konca týždňa snáď budeme vedieť, koľko ich je a koľko povolení bude treba,“ myslí si Vinceová.

Skryť Vypnúť reklamu

Prepravcovia oslovení SME však tvrdia, že si Česmad nesplnil svoju úlohu. Roman Koláčkovský z dopravnej firmy z východného Slovenska síce o povoleniach a zákone vie, Česmad však podľa neho zabúda na východ krajiny. Povolenia sa podľa neho nedistribuujú rovnomerne podľa krajov, veľká časť skončí v okolí Bratislavy. „Dnes sme sa dostali k prepravcovi, ktorý má povolenie a sprosto to zneužíva. Teraz si za prepravu do Nemecka zapýtal takmer dvojnásobok ceny - 35 000 korún spôsobom ‘ak nechceš, nechaj tak‘.“ Navyše niektoré firmy začali na prepravu využívať českých prepravcov, hoci sú podľa Koláčkovského o niečo drahší ako tí slovenskí.

„Človek sa o povoleniach dozvie až na hraniciach, keď dostane pokutu,“ povedal Peter, prepravca z Rovinky. Problémom je podľa neho ministerstvo, ktoré jediné podpísalo takúto dohodu na rozdiel od Čechov, Poliakov a Maďarov. „Ide mi srdce prasknúť pri špedícii, keď českí dopravcovia nakladajú našu robotu, čo sme mohli urobiť my. Česi tak vozia náš tovar,“ dodal Peter.

Skryť Vypnúť reklamu

Prehodnotenie dohody s nemeckou stranou, na základe ktorej sú povinné povolenia, pripadá do úvahy najskôr od júna tohto roka. Prepravcovia sa pýtajú, prečo rovnaké dohody nepodpísali aj okolité krajiny ako je Česko, Poľsko a Maďarsko. „Členské štáty to nevyžadujú len od nás, ale dohoda sa uzatvárala už v čase platnosti nových nariadení únie, ktorým ju bolo treba prispôsobiť,“ vysvetlila Vinceová. Podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča okolité štáty podpísali príslušnú dohodu v roku 1997, dohodu z júna 2002 podpisoval predošlý minister Jozef Macejko. „Ani ja by som sa pravdepodobne nezachoval inak, dohoda je celkovo výhodná až na spomenutý bod, celkové výhody však prevažujú,“ uzavrel Prokopovič.

Vinceová nevidí dramaticky ani situáciu na hraniciach s Nemeckom. „Z nemeckej strany nejde o žiadny ‘pohon‘ na slovenských dopravcov, situácia na hraniciach je bez problémov, ide len o náhodné kontroly povolení u prepravcov,“ hovorí Vinceová. Počas soboty a nedele neprebiehali podľa nej na nemeckej strane žiadne kontroly. „Od septembra vstúpil do platnosti nový zákon o cestnej doprave, pripravili sme semináre pre dopravcov v spolupráci s ministerstvom dopravy, žiaľ, z celej členskej základne sa ich zúčastnilo len dvesto členov, čo o čomsi vypovedá. Dopravcovia mali dosť času sa informovať,“ dodala Vinceová.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

          Inzercia - Tlačové správy

          1. St. Crux Pharma - Dezinfekcia šetrná k pokožke
          2. Farmári chcú unikátnym spôsobom meniť myslenie ľudí
          3. Rastislav Velič: Vďaka našej novej zmenke sme opäť priekopníkmi
          4. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
          5. Zabezpečujeme certifikované MBA programy
          6. Ako efektívne ušetriť na platbách za energie?
          7. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo
          8. Podvodníci na internete útočia počas koronakrízy agresívnejšie
          9. Výnos od 5,5 % do 15 % p.a
          10. Nový portál Volvujem.sk je ako virtuálny showroom
          1. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
          2. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
          3. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
          4. Benzín alebo akumulátor? Mýty a fakty
          5. AXA spustila výzvu na sociálnych sieťach
          6. Ako posilniť imunitu?
          7. V regióne Štefánika majú najrýchlejší internet. Je aj v Brezovej
          8. Turiec vedie. Bude mať najmodernejší internet cez optiku
          9. Na juhu Slovenska bude najmodernejší internet. Kde všade?
          10. Kde je najrýchlejší internet? V okolí Šale
          1. Ako správne dezinfikovať byt, bytový dom, auto či firmu 13 354
          2. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky 13 015
          3. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo 12 739
          4. Tieto veci robí banka, aby bola v bankomatoch hotovosť 11 703
          5. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 11 189
          6. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME 10 693
          7. 5 tipov, ako si vlastnoručne zlepšiť bývanie. Zvládne ich každý 10 547
          8. 3 pravidlá pre ochranu trávnika v čase letných horúčav 10 484
          9. Ako vytriediť Mekáč doma? 10 427
          10. Magazín zdravia s rúškom na ochranu tváre len za 2,99 € 10 344
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu