Kamionisti: Nemci nás nepustia

BRATISLAVA - Niektorí z malých autodopravcov prepravujúcich tovar do Nemecka zažívajú ťažké chvíle. Na nemeckých hraniciach im totiž hrozí, že ich s tovar neprekročí závory. Chýba im totiž prepravné povolenie.

Od júna minulého roka platí medzi Slovenskom a Nemeckom dohoda, podľa ktorej pri preprave tovaru s hmotnosťou nad 3,5 tony povolenie potrebujú. Raz za štvrťrok ich vydáva združenie prepravcov Česmad.

Česmad sa nepovažuje za vinníka kauzy a podľa svojej generálnej tajomníčky Kataríny Vinceovej je situácia okolo prepravných povolení do Nemecka mediálnou bublinou. Počet 58 000 jednorazových povolení považuje za dostatočný pre tých dopravcov, ktorí si uplatnili svoje požiadavky včas. „O ostatných, ktorí tak neurobili, získavame prehľad a do konca týždňa snáď budeme vedieť, koľko ich je a koľko povolení bude treba,“ myslí si Vinceová.

Prepravcovia oslovení SME však tvrdia, že si Česmad nesplnil svoju úlohu. Roman Koláčkovský z dopravnej firmy z východného Slovenska síce o povoleniach a zákone vie, Česmad však podľa neho zabúda na východ krajiny. Povolenia sa podľa neho nedistribuujú rovnomerne podľa krajov, veľká časť skončí v okolí Bratislavy. „Dnes sme sa dostali k prepravcovi, ktorý má povolenie a sprosto to zneužíva. Teraz si za prepravu do Nemecka zapýtal takmer dvojnásobok ceny - 35 000 korún spôsobom ‘ak nechceš, nechaj tak‘.“ Navyše niektoré firmy začali na prepravu využívať českých prepravcov, hoci sú podľa Koláčkovského o niečo drahší ako tí slovenskí.

„Človek sa o povoleniach dozvie až na hraniciach, keď dostane pokutu,“ povedal Peter, prepravca z Rovinky. Problémom je podľa neho ministerstvo, ktoré jediné podpísalo takúto dohodu na rozdiel od Čechov, Poliakov a Maďarov. „Ide mi srdce prasknúť pri špedícii, keď českí dopravcovia nakladajú našu robotu, čo sme mohli urobiť my. Česi tak vozia náš tovar,“ dodal Peter.

Prehodnotenie dohody s nemeckou stranou, na základe ktorej sú povinné povolenia, pripadá do úvahy najskôr od júna tohto roka. Prepravcovia sa pýtajú, prečo rovnaké dohody nepodpísali aj okolité krajiny ako je Česko, Poľsko a Maďarsko. „Členské štáty to nevyžadujú len od nás, ale dohoda sa uzatvárala už v čase platnosti nových nariadení únie, ktorým ju bolo treba prispôsobiť,“ vysvetlila Vinceová. Podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča okolité štáty podpísali príslušnú dohodu v roku 1997, dohodu z júna 2002 podpisoval predošlý minister Jozef Macejko. „Ani ja by som sa pravdepodobne nezachoval inak, dohoda je celkovo výhodná až na spomenutý bod, celkové výhody však prevažujú,“ uzavrel Prokopovič.

Vinceová nevidí dramaticky ani situáciu na hraniciach s Nemeckom. „Z nemeckej strany nejde o žiadny ‘pohon‘ na slovenských dopravcov, situácia na hraniciach je bez problémov, ide len o náhodné kontroly povolení u prepravcov,“ hovorí Vinceová. Počas soboty a nedele neprebiehali podľa nej na nemeckej strane žiadne kontroly. „Od septembra vstúpil do platnosti nový zákon o cestnej doprave, pripravili sme semináre pre dopravcov v spolupráci s ministerstvom dopravy, žiaľ, z celej členskej základne sa ich zúčastnilo len dvesto členov, čo o čomsi vypovedá. Dopravcovia mali dosť času sa informovať,“ dodala Vinceová.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  2. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  10. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 6 151
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 4 952
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 441
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 159
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 673
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 131
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 108
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 708
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 583
  10. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 528