SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Kamionisti: Nemci nás nepustia

BRATISLAVA - Niektorí z malých autodopravcov prepravujúcich tovar do Nemecka zažívajú ťažké chvíle. Na nemeckých hraniciach im totiž hrozí, že ich s tovar neprekročí závory. Chýba im totiž prepravné povolenie.

Od júna minulého roka platí medzi Slovenskom a Nemeckom dohoda, podľa ktorej pri preprave tovaru s hmotnosťou nad 3,5 tony povolenie potrebujú. Raz za štvrťrok ich vydáva združenie prepravcov Česmad.

Česmad sa nepovažuje za vinníka kauzy a podľa svojej generálnej tajomníčky Kataríny Vinceovej je situácia okolo prepravných povolení do Nemecka mediálnou bublinou. Počet 58 000 jednorazových povolení považuje za dostatočný pre tých dopravcov, ktorí si uplatnili svoje požiadavky včas. „O ostatných, ktorí tak neurobili, získavame prehľad a do konca týždňa snáď budeme vedieť, koľko ich je a koľko povolení bude treba,“ myslí si Vinceová.

Skryť Vypnúť reklamu

Prepravcovia oslovení SME však tvrdia, že si Česmad nesplnil svoju úlohu. Roman Koláčkovský z dopravnej firmy z východného Slovenska síce o povoleniach a zákone vie, Česmad však podľa neho zabúda na východ krajiny. Povolenia sa podľa neho nedistribuujú rovnomerne podľa krajov, veľká časť skončí v okolí Bratislavy. „Dnes sme sa dostali k prepravcovi, ktorý má povolenie a sprosto to zneužíva. Teraz si za prepravu do Nemecka zapýtal takmer dvojnásobok ceny - 35 000 korún spôsobom ‘ak nechceš, nechaj tak‘.“ Navyše niektoré firmy začali na prepravu využívať českých prepravcov, hoci sú podľa Koláčkovského o niečo drahší ako tí slovenskí.

„Človek sa o povoleniach dozvie až na hraniciach, keď dostane pokutu,“ povedal Peter, prepravca z Rovinky. Problémom je podľa neho ministerstvo, ktoré jediné podpísalo takúto dohodu na rozdiel od Čechov, Poliakov a Maďarov. „Ide mi srdce prasknúť pri špedícii, keď českí dopravcovia nakladajú našu robotu, čo sme mohli urobiť my. Česi tak vozia náš tovar,“ dodal Peter.

Skryť Vypnúť reklamu

Prehodnotenie dohody s nemeckou stranou, na základe ktorej sú povinné povolenia, pripadá do úvahy najskôr od júna tohto roka. Prepravcovia sa pýtajú, prečo rovnaké dohody nepodpísali aj okolité krajiny ako je Česko, Poľsko a Maďarsko. „Členské štáty to nevyžadujú len od nás, ale dohoda sa uzatvárala už v čase platnosti nových nariadení únie, ktorým ju bolo treba prispôsobiť,“ vysvetlila Vinceová. Podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča okolité štáty podpísali príslušnú dohodu v roku 1997, dohodu z júna 2002 podpisoval predošlý minister Jozef Macejko. „Ani ja by som sa pravdepodobne nezachoval inak, dohoda je celkovo výhodná až na spomenutý bod, celkové výhody však prevažujú,“ uzavrel Prokopovič.

Vinceová nevidí dramaticky ani situáciu na hraniciach s Nemeckom. „Z nemeckej strany nejde o žiadny ‘pohon‘ na slovenských dopravcov, situácia na hraniciach je bez problémov, ide len o náhodné kontroly povolení u prepravcov,“ hovorí Vinceová. Počas soboty a nedele neprebiehali podľa nej na nemeckej strane žiadne kontroly. „Od septembra vstúpil do platnosti nový zákon o cestnej doprave, pripravili sme semináre pre dopravcov v spolupráci s ministerstvom dopravy, žiaľ, z celej členskej základne sa ich zúčastnilo len dvesto členov, čo o čomsi vypovedá. Dopravcovia mali dosť času sa informovať,“ dodala Vinceová.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Vitajte v postapokalyptickom svete
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 795
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 620
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 13 247
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 711
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 929
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 444
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 091
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 602
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 508
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 352
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu