ŠPANIELI SA OBÁVAJÚ, ŽE TANKER PRESTIGE VIEZOL CHEMICKÉ BOJOVÉ LÁTKY, KTORÉ NIČIA ICH PLÁŽE

Galícia páchne asfaltom a sírou

Likvidácia následkov katastrofy tankera Prestige pripomína márny boj so zákerným živlom. Z lode, ktorá sa 13. decembra potopila pri brehoch Španielska, uniklo ...


„Dolujeme asfalt zo špár medzi kameňmi, ale on sa nám lepí na ruky,“ hovoria záchranári z Čiech a Slovenska. FOTO - REUTERS

Likvidácia následkov katastrofy tankera Prestige pripomína márny boj so zákerným živlom. Z lode, ktorá sa 13. decembra potopila pri brehoch Španielska, uniklo viac ako 20-tisíc ton mazutu, ktorý zamoril pláže.

Záchrannú akciu sprevádza politikárčenie a verejnosť nedostáva o nešťastí úplné informácie, čo nahráva dohadom a fámam.

Záhadný mazut

„Oficiálne sme sa o obsahu tej látky vôbec nič nedozvedeli. Máme len neoficiálne informácie o tom, že ide o vysoko karcinogénne látky s obsahom síry,“ hovorí starosta dvojtisícového prímorského mestečka Corcubión v Galícii a s vážnou tvárou vyslovuje podozrenie, že loď prevážala komponenty na výrobu chemických zbraní. Starosta má obavy z budúcnosti mesta a okolia, kde obyvatelia žijú z turistiky, rybolovu a lovu chobotníc.

Záhadný mazut vyteká z vraku tankera, ktorý leží v triapolkilometrovej hĺbke. Hneď v prvých dňoch uniklo z tankera toľko hmoty, že je zamorené celé pobrežie. Najviac zamorené sú skalnaté ostrovy západne od španielskeho pobrežia, ktoré nie sú obývané ľuďmi, a tak ich záchranári zatiaľ nepovažujú za prioritu. Zvlášť zlá situácia je v západošpanielskom regióne Galície, ktorý zachytil hlavný nápor ropných škvŕn.

Pláže: pol metra asfaltu

Znečistenie zasiahlo dve tretiny pláží v tomto turistami obľúbenom mieste. Prezrádza to pach asfaltu a často i sírovodíka, ktorý cítiť na celom pobreží.

Tam sa mazut čiastočne vyparil a zostala z neho lepkavá hmota pripomínajúca asfalt. Táto hmota obsahujúca toxické látky dosahuje na niektorých miestach hrúbku až pol metra.

Miestni sa boja, že mazut ich pripraví o prácu a turistov. Preto vítajú iniciatívu dobrovoľníkov zo Španielska i ostatných krajín, medzi nimi 45-člennej výpravy z Českej republiky, ktorú zorganizovala spoločnosť Člověk v tísni. Dobrovoľníci začali svoju prácu minulú stredu a v oblasti budú dva týždne.

Ako jadrová vojna

Zoškrabovanie nánosu mazutu z útesov nie je práve ľahká práca. V trojvrstvovom oblečení s protipachovými rúškami pripomína čistenie pláží skôr akčné zábery z jadrovej vojny. „Niekedy nám to pripadá ako boj s veternými mlynmi, dolujeme asfalt zo špár medzi kameňmi, zoškrabujeme ho, ale on sa nám lepí na ruky, kombinézu, sme od neho špinaví a zalepení na celom tele. A keď sa po niekoľkých hodinách pozrieme okolo seba, pripadá nám to rovnaké, ako predtým než ste vôbec začali,“ hovorí tridsaťročný Martin.

Zoškrabovaním sa však práca nekončí - po upratovacích čatách prídu protichemické jednotky. Tie vyčistené útesy pokropia špeciálnym roztokom, ktorý zvyšky asfaltu rozpustí, a ten stečie do mora. Podľa odborníkov ide o menšie zlo, než keby asfalt na pobreží zostal. Mimoriadnu situáciu pripomína i pracovný čas záchranárov - maximálne šesť hodín denne, inak hrozí poškodenie zdravia.

Dobrovoľníkov ubúda

Následky havárie tankera Prestige teraz likviduje okolo šesťtisíc ľudí. Tri a pol tisíca z nich sú neplatení dobrovoľníci zo Španielska a z cudziny, zvyšok vojaci a profesionálni záchranári.

Záchranári, ktorí sú v oblasti dlhšie, nešetria kritikou na adresu španielskych úradov. V prvom rade im vyčítajú neschopnosť zareagovať včas: záchranné čaty masívnejšie nasadili až v momente, keď sa škvrny dostali až na pobrežie. Prekáža i nie príliš dobrá organizácia, ktorú má pod palcom vláda Galície. „Tu v Corcubióne to ešte ide, ale zažil som miesta, kde je doslova chaos,“ hovorí slovenský záchranár Rudolf Števuška.

Do Španielska prišiel pred troma mesiacmi. Najskôr pracoval na mori a pri čistení skalných útesov zlanovaním. Števuška teraz koordinuje prácu českej skupiny a dúfa, že do postihnutej oblasti dorazia zo strednej Európy i ďalšie výpravy. „Ide o prácu, ktorú možno robiť len rukami, technika príliš nepomôže. Ľudí, ktorí by chceli dobrovoľne pomáhať, ubúda, a je úplne možné, že čoskoro tu budú pracovať len platení záchranári,“ dodáva Števuška.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 382
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 954
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 198
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 720
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 282
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 062
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 021
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 000
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 908
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 624