SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Galícia páchne asfaltom a sírou

Likvidácia následkov katastrofy tankera Prestige pripomína márny boj so zákerným živlom. Z lode, ktorá sa 13. decembra potopila pri brehoch Španielska, uniklo ...


„Dolujeme asfalt zo špár medzi kameňmi, ale on sa nám lepí na ruky,“ hovoria záchranári z Čiech a Slovenska. FOTO - REUTERS

Likvidácia následkov katastrofy tankera Prestige pripomína márny boj so zákerným živlom. Z lode, ktorá sa 13. decembra potopila pri brehoch Španielska, uniklo viac ako 20-tisíc ton mazutu, ktorý zamoril pláže.

Záchrannú akciu sprevádza politikárčenie a verejnosť nedostáva o nešťastí úplné informácie, čo nahráva dohadom a fámam.

Záhadný mazut

„Oficiálne sme sa o obsahu tej látky vôbec nič nedozvedeli. Máme len neoficiálne informácie o tom, že ide o vysoko karcinogénne látky s obsahom síry,“ hovorí starosta dvojtisícového prímorského mestečka Corcubión v Galícii a s vážnou tvárou vyslovuje podozrenie, že loď prevážala komponenty na výrobu chemických zbraní. Starosta má obavy z budúcnosti mesta a okolia, kde obyvatelia žijú z turistiky, rybolovu a lovu chobotníc.

Záhadný mazut vyteká z vraku tankera, ktorý leží v triapolkilometrovej hĺbke. Hneď v prvých dňoch uniklo z tankera toľko hmoty, že je zamorené celé pobrežie. Najviac zamorené sú skalnaté ostrovy západne od španielskeho pobrežia, ktoré nie sú obývané ľuďmi, a tak ich záchranári zatiaľ nepovažujú za prioritu. Zvlášť zlá situácia je v západošpanielskom regióne Galície, ktorý zachytil hlavný nápor ropných škvŕn.

Pláže: pol metra asfaltu

Znečistenie zasiahlo dve tretiny pláží v tomto turistami obľúbenom mieste. Prezrádza to pach asfaltu a často i sírovodíka, ktorý cítiť na celom pobreží.

Tam sa mazut čiastočne vyparil a zostala z neho lepkavá hmota pripomínajúca asfalt. Táto hmota obsahujúca toxické látky dosahuje na niektorých miestach hrúbku až pol metra.

Miestni sa boja, že mazut ich pripraví o prácu a turistov. Preto vítajú iniciatívu dobrovoľníkov zo Španielska i ostatných krajín, medzi nimi 45-člennej výpravy z Českej republiky, ktorú zorganizovala spoločnosť Člověk v tísni. Dobrovoľníci začali svoju prácu minulú stredu a v oblasti budú dva týždne.

Ako jadrová vojna

Zoškrabovanie nánosu mazutu z útesov nie je práve ľahká práca. V trojvrstvovom oblečení s protipachovými rúškami pripomína čistenie pláží skôr akčné zábery z jadrovej vojny. „Niekedy nám to pripadá ako boj s veternými mlynmi, dolujeme asfalt zo špár medzi kameňmi, zoškrabujeme ho, ale on sa nám lepí na ruky, kombinézu, sme od neho špinaví a zalepení na celom tele. A keď sa po niekoľkých hodinách pozrieme okolo seba, pripadá nám to rovnaké, ako predtým než ste vôbec začali,“ hovorí tridsaťročný Martin.

Zoškrabovaním sa však práca nekončí - po upratovacích čatách prídu protichemické jednotky. Tie vyčistené útesy pokropia špeciálnym roztokom, ktorý zvyšky asfaltu rozpustí, a ten stečie do mora. Podľa odborníkov ide o menšie zlo, než keby asfalt na pobreží zostal. Mimoriadnu situáciu pripomína i pracovný čas záchranárov - maximálne šesť hodín denne, inak hrozí poškodenie zdravia.

Dobrovoľníkov ubúda

Následky havárie tankera Prestige teraz likviduje okolo šesťtisíc ľudí. Tri a pol tisíca z nich sú neplatení dobrovoľníci zo Španielska a z cudziny, zvyšok vojaci a profesionálni záchranári.

Záchranári, ktorí sú v oblasti dlhšie, nešetria kritikou na adresu španielskych úradov. V prvom rade im vyčítajú neschopnosť zareagovať včas: záchranné čaty masívnejšie nasadili až v momente, keď sa škvrny dostali až na pobrežie. Prekáža i nie príliš dobrá organizácia, ktorú má pod palcom vláda Galície. „Tu v Corcubióne to ešte ide, ale zažil som miesta, kde je doslova chaos,“ hovorí slovenský záchranár Rudolf Števuška.

Do Španielska prišiel pred troma mesiacmi. Najskôr pracoval na mori a pri čistení skalných útesov zlanovaním. Števuška teraz koordinuje prácu českej skupiny a dúfa, že do postihnutej oblasti dorazia zo strednej Európy i ďalšie výpravy. „Ide o prácu, ktorú možno robiť len rukami, technika príliš nepomôže. Ľudí, ktorí by chceli dobrovoľne pomáhať, ubúda, a je úplne možné, že čoskoro tu budú pracovať len platení záchranári,“ dodáva Števuška.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 176
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 16 612
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 110
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 014
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 946
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 235
  7. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 3 424
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 152
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Erika Kladna: Australský outback
  2. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  3. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  4. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  5. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  6. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 9 887
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 300
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 880
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 455
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 190
  6. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 985
  7. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 984
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 445
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu