ŠPANIELI SA OBÁVAJÚ, ŽE TANKER PRESTIGE VIEZOL CHEMICKÉ BOJOVÉ LÁTKY, KTORÉ NIČIA ICH PLÁŽE

Galícia páchne asfaltom a sírou

Likvidácia následkov katastrofy tankera Prestige pripomína márny boj so zákerným živlom. Z lode, ktorá sa 13. decembra potopila pri brehoch Španielska, uniklo ...


„Dolujeme asfalt zo špár medzi kameňmi, ale on sa nám lepí na ruky,“ hovoria záchranári z Čiech a Slovenska. FOTO - REUTERS

Likvidácia následkov katastrofy tankera Prestige pripomína márny boj so zákerným živlom. Z lode, ktorá sa 13. decembra potopila pri brehoch Španielska, uniklo viac ako 20-tisíc ton mazutu, ktorý zamoril pláže.

Záchrannú akciu sprevádza politikárčenie a verejnosť nedostáva o nešťastí úplné informácie, čo nahráva dohadom a fámam.

Záhadný mazut

„Oficiálne sme sa o obsahu tej látky vôbec nič nedozvedeli. Máme len neoficiálne informácie o tom, že ide o vysoko karcinogénne látky s obsahom síry,“ hovorí starosta dvojtisícového prímorského mestečka Corcubión v Galícii a s vážnou tvárou vyslovuje podozrenie, že loď prevážala komponenty na výrobu chemických zbraní. Starosta má obavy z budúcnosti mesta a okolia, kde obyvatelia žijú z turistiky, rybolovu a lovu chobotníc.

Záhadný mazut vyteká z vraku tankera, ktorý leží v triapolkilometrovej hĺbke. Hneď v prvých dňoch uniklo z tankera toľko hmoty, že je zamorené celé pobrežie. Najviac zamorené sú skalnaté ostrovy západne od španielskeho pobrežia, ktoré nie sú obývané ľuďmi, a tak ich záchranári zatiaľ nepovažujú za prioritu. Zvlášť zlá situácia je v západošpanielskom regióne Galície, ktorý zachytil hlavný nápor ropných škvŕn.

Pláže: pol metra asfaltu

Znečistenie zasiahlo dve tretiny pláží v tomto turistami obľúbenom mieste. Prezrádza to pach asfaltu a často i sírovodíka, ktorý cítiť na celom pobreží.

Tam sa mazut čiastočne vyparil a zostala z neho lepkavá hmota pripomínajúca asfalt. Táto hmota obsahujúca toxické látky dosahuje na niektorých miestach hrúbku až pol metra.

Miestni sa boja, že mazut ich pripraví o prácu a turistov. Preto vítajú iniciatívu dobrovoľníkov zo Španielska i ostatných krajín, medzi nimi 45-člennej výpravy z Českej republiky, ktorú zorganizovala spoločnosť Člověk v tísni. Dobrovoľníci začali svoju prácu minulú stredu a v oblasti budú dva týždne.

Ako jadrová vojna

Zoškrabovanie nánosu mazutu z útesov nie je práve ľahká práca. V trojvrstvovom oblečení s protipachovými rúškami pripomína čistenie pláží skôr akčné zábery z jadrovej vojny. „Niekedy nám to pripadá ako boj s veternými mlynmi, dolujeme asfalt zo špár medzi kameňmi, zoškrabujeme ho, ale on sa nám lepí na ruky, kombinézu, sme od neho špinaví a zalepení na celom tele. A keď sa po niekoľkých hodinách pozrieme okolo seba, pripadá nám to rovnaké, ako predtým než ste vôbec začali,“ hovorí tridsaťročný Martin.

Zoškrabovaním sa však práca nekončí - po upratovacích čatách prídu protichemické jednotky. Tie vyčistené útesy pokropia špeciálnym roztokom, ktorý zvyšky asfaltu rozpustí, a ten stečie do mora. Podľa odborníkov ide o menšie zlo, než keby asfalt na pobreží zostal. Mimoriadnu situáciu pripomína i pracovný čas záchranárov - maximálne šesť hodín denne, inak hrozí poškodenie zdravia.

Dobrovoľníkov ubúda

Následky havárie tankera Prestige teraz likviduje okolo šesťtisíc ľudí. Tri a pol tisíca z nich sú neplatení dobrovoľníci zo Španielska a z cudziny, zvyšok vojaci a profesionálni záchranári.

Záchranári, ktorí sú v oblasti dlhšie, nešetria kritikou na adresu španielskych úradov. V prvom rade im vyčítajú neschopnosť zareagovať včas: záchranné čaty masívnejšie nasadili až v momente, keď sa škvrny dostali až na pobrežie. Prekáža i nie príliš dobrá organizácia, ktorú má pod palcom vláda Galície. „Tu v Corcubióne to ešte ide, ale zažil som miesta, kde je doslova chaos,“ hovorí slovenský záchranár Rudolf Števuška.

Do Španielska prišiel pred troma mesiacmi. Najskôr pracoval na mori a pri čistení skalných útesov zlanovaním. Števuška teraz koordinuje prácu českej skupiny a dúfa, že do postihnutej oblasti dorazia zo strednej Európy i ďalšie výpravy. „Ide o prácu, ktorú možno robiť len rukami, technika príliš nepomôže. Ľudí, ktorí by chceli dobrovoľne pomáhať, ubúda, a je úplne možné, že čoskoro tu budú pracovať len platení záchranári,“ dodáva Števuška.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  3. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  4. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  6. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  8. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  3. Trendy udržateľnej architektúry
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  5. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  9. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  10. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 13 754
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 454
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 586
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 197
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 202
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 171
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 976
  8. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 921
  9. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 665
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 559