značka je neznáma. Vodičov lákajú hlavne nižšími cenami, no ich meno nie je zárukou kvality. V priemere predávajú benzín a naftu o korunu lacnejšie ako najlacnejšia značková pumpa.
Situácia na Slovensku nie zatiaľ taká dramatická, ako napríklad v Poľsku. U našich severných susedov vykonali nedávno kontrolu a výsledok nie je pre poľskú distribučnú sieť príliš lichotivý. Na sto pumpách zistili, že každá piata predáva benzín, ktorý je veľmi vzdialený akýmkoľvek štandardom. Má príliš nízke oktánové číslo, naopak, nešetrilo sa v ňom sírou a v rade prípadov ani vodou.
O vplyve vody v nádrži na motor hovorí DUŠAN CHREN, majiteľ autoservisu.
Ako vodič zistí, že natankoval benzín pomiešaný s vodou?
„Najskôr podľa ťahu motora. Sú benzíny, ktoré sú odstupňované, a je to cítiť. Ak je v benzíne alebo v nafte priveľa vody, tak motor prestane ísť najprv na voľnobeh. V zime sa však môže voda vyzrážať aj v normálnom benzíne, preto teraz pumpy predávajú benzín a naftu špeciálne na zimu.“
Je oprava ‘vodou utopeného‘ benzínu drahá?
„Ani veľmi nie. Oveľa lacnejšie je sa tomu vyhnúť. Napríklad tankovaním správneho druhu benzínu, alebo pridávaním Velfobinu do nádrže. Ten vodu pohlcuje. Ak niekto natankuje benzín riedený vodou a zistí to, až keď sa dostaví porucha motora, potom treba vyčistiť karburátor.“
Máte veľa zákazníkov s vodou v nádrži?
„V zime áno. V lete, keď ide o natankovanie riedeného benzínu, je taký zákazník skôr výnimkou. Neviem vám však povedať, či niektorý z domácich predajcov zámerne riedi palivá vodou.“ (tv)