SME

Juh proti Severu

Vypukla vojna slovenského Juhu proti Severu. Či sa má pokračovať v rozostavanej severnej diaľnici, alebo postaviť radšej lacnejšiu južnú z Bratislavy do Košíc, sa stalo sporom dvoch lobistických skupín. Proti sebe stoja ministerstvo dopravy, ktoré v ...

Vypukla vojna slovenského Juhu proti Severu. Či sa má pokračovať v rozostavanej severnej diaľnici, alebo postaviť radšej lacnejšiu južnú z Bratislavy do Košíc, sa stalo sporom dvoch lobistických skupín. Proti sebe stoja ministerstvo dopravy, ktoré v úlohe severanského generála Granta trvá na dokončení severnej cesty, a niektorí ekonómovia, ktorí vypočítali, že južná vetva bude mnohokrát lacnejšia. Južania majú podporu dokonca v nepriateľskom tábore - úlohu južanského generála Leeho hrá štátny tajomník ministerstva dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Jedna aj druhá možnosť vedenia diaľnice má svoje argumenty za aj proti. Severná cesta by spojila priemyselné mestá na Považí, turistické centrá na Liptove a Spiši s Bratislavou a dvoma východoslovenskými metropolami. Okrem toho by urobila zo Slovenska diaľničný koridor medzi pobaltskými krajinami a južnou Európou. Jej nevýhodou je náročný terén - stavbári sa budú musieť prekopávať popod kopce a premosťovať množstvo priesmykov, čo stavbu predraží. Južná diaľnica by bola síce lacnejšia, no nespojila by toľko priemyselných miest. Jej zástancovia však hovoria, že investori by po postavení diaľnice začali objavovať aj tieto regióny.

Čo by to bola za vojna, keby svoju úlohu nehral aj lokálpatriotizmus? Otec myšlienky južnej trasy - analytik Juraj Mesík - je z Banskej Bystrice a jej najnovší zástanca - štátny tajomník ministerstva dopravy Branislav Opaterný - je z Brezna. Pôvodná severná trasa má obísť Banskú Bystricu aj Brezno, no nimi navrhovaná južná cesta by ich spojila so zvyškom krajiny.

SkryťVypnúť reklamu

Diaľnice sú lukratívnym biznisom nielen pre stavebné firmy, ale z ich výstavby a existencie ťažia aj regióny a firmy v nich. Prečo teda nepostaviť severnú aj južnú cestu? Štát na to síce nemá peniaze, ale neboli by sme jediní, kto autostrády zverí do rúk súkromných investorov.

Tí by si diaľnice postavili a potom ich aj prevádzkovali. No dali by pri ich stavbe tiež pozor na každú investovanú korunu, čo by mohlo porušiť slovenské tradície. A to by sa lobistom zo severu ani z juhu nepáčilo.

Autor: Tomáš Velecký(Autor pochádza zo severu Slovenska)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Koľko stojí dovolenka na lodi a koľko apartmán pri mori?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 862
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 026
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 454
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 231
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 266
  6. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 2 119
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 108
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár 1 486
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  3. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  4. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  8. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 24 296
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 16 782
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 15 888
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 827
  5. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 5 760
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 427
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 322
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 063
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu