Juh proti Severu

Vypukla vojna slovenského Juhu proti Severu. Či sa má pokračovať v rozostavanej severnej diaľnici, alebo postaviť radšej lacnejšiu južnú z Bratislavy do Košíc, sa stalo sporom dvoch lobistických skupín. Proti sebe stoja ministerstvo dopravy, ktoré v ...

Vypukla vojna slovenského Juhu proti Severu. Či sa má pokračovať v rozostavanej severnej diaľnici, alebo postaviť radšej lacnejšiu južnú z Bratislavy do Košíc, sa stalo sporom dvoch lobistických skupín. Proti sebe stoja ministerstvo dopravy, ktoré v úlohe severanského generála Granta trvá na dokončení severnej cesty, a niektorí ekonómovia, ktorí vypočítali, že južná vetva bude mnohokrát lacnejšia. Južania majú podporu dokonca v nepriateľskom tábore - úlohu južanského generála Leeho hrá štátny tajomník ministerstva dopravy.

Jedna aj druhá možnosť vedenia diaľnice má svoje argumenty za aj proti. Severná cesta by spojila priemyselné mestá na Považí, turistické centrá na Liptove a Spiši s Bratislavou a dvoma východoslovenskými metropolami. Okrem toho by urobila zo Slovenska diaľničný koridor medzi pobaltskými krajinami a južnou Európou. Jej nevýhodou je náročný terén - stavbári sa budú musieť prekopávať popod kopce a premosťovať množstvo priesmykov, čo stavbu predraží. Južná diaľnica by bola síce lacnejšia, no nespojila by toľko priemyselných miest. Jej zástancovia však hovoria, že investori by po postavení diaľnice začali objavovať aj tieto regióny.

Čo by to bola za vojna, keby svoju úlohu nehral aj lokálpatriotizmus? Otec myšlienky južnej trasy - analytik Juraj Mesík - je z Banskej Bystrice a jej najnovší zástanca - štátny tajomník ministerstva dopravy Branislav Opaterný - je z Brezna. Pôvodná severná trasa má obísť Banskú Bystricu aj Brezno, no nimi navrhovaná južná cesta by ich spojila so zvyškom krajiny.

Diaľnice sú lukratívnym biznisom nielen pre stavebné firmy, ale z ich výstavby a existencie ťažia aj regióny a firmy v nich. Prečo teda nepostaviť severnú aj južnú cestu? Štát na to síce nemá peniaze, ale neboli by sme jediní, kto autostrády zverí do rúk súkromných investorov.

Tí by si diaľnice postavili a potom ich aj prevádzkovali. No dali by pri ich stavbe tiež pozor na každú investovanú korunu, čo by mohlo porušiť slovenské tradície. A to by sa lobistom zo severu ani z juhu nepáčilo.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 662
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 759
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 575
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 123
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 666
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 340
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 171
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 092
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 716
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 651