„Mne vlak chýba. Ráno sa do Brezovej dostanem bez problémov, ale poobede je to horšie,“ povedal chlapec na autobusovej zastávke na konci Brezovej pod Bradlom. Do tamojšej strojárskej školy cestúval z Jablonice lokálkou.
Vlaková stanica je hneď oproti autobusovej zastávke. Na zatvorených dverách sú stále vyvesené odchody a príchody vlakov. Nikde ani zmienka, že trať je už zrušená.
„My pracujeme v Kanape, kde sa vyrába čalúnený nábytok. Náhradný autobus nám celkom nevyhovuje. Vlak bol pohodlnejší a išiel vždy, aj keď bol ľad na ceste,“ hovorila pani v hlúčiku robotníčok odchádzajúcich z Brezovej pod Bradlom autobusom. Z mesta chodil vlak až po Jablonicu, kde ľudia prestupovali na osobné vlaky do Trnavy a na druhý smer do Kútov. Vlak chýba aj robotníkom z firiem spod Brezovej. Na konci doliny za mestom je areál s asi dvadsiatimi firmami. „Chýba hlavne cez víkendy. Tu v areáli robí asi tisíc ľudí a teraz sú dosť nervózni, že vlak nechodí,“ povedal informátor.
Na trati medzi Plaveckým Mikulášom a Zohorom niektorí ani nezistili, že vlak už prestal chodiť. Z Plaveckého Mikuláša chodilo veľmi málo ľudí, stanica bola ďaleko od posledných domov a ľudia cestovali radšej autobusom. Horšie je to nižšie po trati smerom k Rohožníku, kam chodia robiť desiatky ľudí do cementárne a ďalších firiem.
Na trati Radošina – Zbehy sa starostovia dvoch obcí dohodli na posilnení autobusových spojov. Dva týždne chcú sledovať dopravu. „Potom bude Slovenská autobusová doprava účtovať obciam straty. Pre obecný rozpočet je neúnosné, aby sme vykrývali straty,“ povedali nám na obecnom úrade v Radošine.
Cestujúci z Radošiny sa do náhradných autobusov síce dostanú, ale už v tretej dedine Veľké Ripňany majú ľudia problém nastúpiť – miesta už niet. Na tejto trati býval vlak vždy dosť plný, ale mnohí neraz cestovali zadarmo. Asi tri mesiace pred zrušením regionálnej trate zatvorili železnice pokladne na malých staniciach a lístky predávali priamo sprievodcovia. „Často sa stalo, že za celú cestu sa sprievodca vo vlaku ani neukázal, alebo vyberali tak, že – daj päť korún a odvezieš sa. Sprievodcovia si neuvedomili, že idú sami proti sebe,“ povedali nám na radošinskom obecnom úrade. Starosti má aj samotný úrad, lebo vlakom vozili filmy do miestneho kina, so Slovenskou autobusovou dopravou sa ešte nedohodli, a tak kino nepremieta, alebo idú staršie filmy.
Na východe je to podobné. „Naši si našli spôsob dopravy, no je to komplikovanejšie. Ráno chodia z Muráňa autobusmi, ale musia vstávať o hodinu skôr, aby stihli spoje. Niektorí majú autá, a tak sa zložia traja-štyria na benzín a idú do práce autom. Vlaky však chýbajú, mohli nechať aspoň ráno a večer po dva spoje, nebol dobrý nápad úplne zrušiť ich. Dnes sa nik nestará, ako sa ľudia dostanú do roboty. V našom regióne je problém s prácou a ešte aj dopravu zrušili,“ povedal starosta Muráňa Roman Goldschmidt, ktorému zrušili lokálku Muráň – Plešivec.
Starosta východoslovenského Medzeva Marián Richter je zrušením ich lokálky medzi Medzevom a Moldavou nad Bodvou rozčarovaný. „Petíciu podpísalo 1400 ľudí, posielali sme listy. Napísal som, že keď chcú ďalšiu hladovú dolinu, nech vlak zrušia. Dali sme mesto dohromady, región pripravujeme pre investorov. Platiť vlak nedokážeme. Nemáme ani na základné pokrytie nákladov v obci,“ povedal Marián Richter. Podľa neho si ľudia vytiahli staré autá a skladajú sa na benzín. „Problém je, že každý robí inak, na iných zmenách, a tak sa musí každý každému prispôsobovať. Takto budú jazdiť do práce, kým sa autá nezoderú, a potom neviem. Ľudia sú nervózni, ja ešte viac.“
RICHARD FILIPKO