SME

Zrušené lokálky: ľudia sa vynašli

Kedysi populárne lokálky stoja od 2. februára nehybne v depách, ale žiadna katastrofa sa zatiaľ nestala. Na 25 zrušených regionálnych tratiach si ľudia našli iné spôsoby dopravy – preorientovali sa na autobusy, vytiahli staré autá, niektorí aj bicykle.

„Mne vlak chýba. Ráno sa do Brezovej dostanem bez problémov, ale poobede je to horšie,“ povedal chlapec na autobusovej zastávke na konci Brezovej pod Bradlom. Do tamojšej strojárskej školy cestúval z Jablonice lokálkou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vlaková stanica je hneď oproti autobusovej zastávke. Na zatvorených dverách sú stále vyvesené odchody a príchody vlakov. Nikde ani zmienka, že trať je už zrušená.

„My pracujeme v Kanape, kde sa vyrába čalúnený nábytok. Náhradný autobus nám celkom nevyhovuje. Vlak bol pohodlnejší a išiel vždy, aj keď bol ľad na ceste,“ hovorila pani v hlúčiku robotníčok odchádzajúcich z Brezovej pod Bradlom autobusom. Z mesta chodil vlak až po Jablonicu, kde ľudia prestupovali na osobné vlaky do Trnavy a na druhý smer do Kútov. Vlak chýba aj robotníkom z firiem spod Brezovej. Na konci doliny za mestom je areál s asi dvadsiatimi firmami. „Chýba hlavne cez víkendy. Tu v areáli robí asi tisíc ľudí a teraz sú dosť nervózni, že vlak nechodí,“ povedal informátor.

SkryťVypnúť reklamu

Na trati medzi Plaveckým Mikulášom a Zohorom niektorí ani nezistili, že vlak už prestal chodiť. Z Plaveckého Mikuláša chodilo veľmi málo ľudí, stanica bola ďaleko od posledných domov a ľudia cestovali radšej autobusom. Horšie je to nižšie po trati smerom k Rohožníku, kam chodia robiť desiatky ľudí do cementárne a ďalších firiem.

Na trati Radošina – Zbehy sa starostovia dvoch obcí dohodli na posilnení autobusových spojov. Dva týždne chcú sledovať dopravu. „Potom bude Slovenská autobusová doprava účtovať obciam straty. Pre obecný rozpočet je neúnosné, aby sme vykrývali straty,“ povedali nám na obecnom úrade v Radošine.

Cestujúci z Radošiny sa do náhradných autobusov síce dostanú, ale už v tretej dedine Veľké Ripňany majú ľudia problém nastúpiť – miesta už niet. Na tejto trati býval vlak vždy dosť plný, ale mnohí neraz cestovali zadarmo. Asi tri mesiace pred zrušením regionálnej trate zatvorili železnice pokladne na malých staniciach a lístky predávali priamo sprievodcovia. „Často sa stalo, že za celú cestu sa sprievodca vo vlaku ani neukázal, alebo vyberali tak, že – daj päť korún a odvezieš sa. Sprievodcovia si neuvedomili, že idú sami proti sebe,“ povedali nám na radošinskom obecnom úrade. Starosti má aj samotný úrad, lebo vlakom vozili filmy do miestneho kina, so Slovenskou autobusovou dopravou sa ešte nedohodli, a tak kino nepremieta, alebo idú staršie filmy.

SkryťVypnúť reklamu

Na východe je to podobné. „Naši si našli spôsob dopravy, no je to komplikovanejšie. Ráno chodia z Muráňa autobusmi, ale musia vstávať o hodinu skôr, aby stihli spoje. Niektorí majú autá, a tak sa zložia traja-štyria na benzín a idú do práce autom. Vlaky však chýbajú, mohli nechať aspoň ráno a večer po dva spoje, nebol dobrý nápad úplne zrušiť ich. Dnes sa nik nestará, ako sa ľudia dostanú do roboty. V našom regióne je problém s prácou a ešte aj dopravu zrušili,“ povedal starosta Muráňa Roman Goldschmidt, ktorému zrušili lokálku Muráň – Plešivec.

Starosta východoslovenského Medzeva Marián Richter je zrušením ich lokálky medzi Medzevom a Moldavou nad Bodvou rozčarovaný. „Petíciu podpísalo 1400 ľudí, posielali sme listy. Napísal som, že keď chcú ďalšiu hladovú dolinu, nech vlak zrušia. Dali sme mesto dohromady, región pripravujeme pre investorov. Platiť vlak nedokážeme. Nemáme ani na základné pokrytie nákladov v obci,“ povedal Marián Richter. Podľa neho si ľudia vytiahli staré autá a skladajú sa na benzín. „Problém je, že každý robí inak, na iných zmenách, a tak sa musí každý každému prispôsobovať. Takto budú jazdiť do práce, kým sa autá nezoderú, a potom neviem. Ľudia sú nervózni, ja ešte viac.“

SkryťVypnúť reklamu

RICHARD FILIPKO

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 315
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 432
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 246
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 273
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 898
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 423
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 554
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 090
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu