SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Súd nariadil železničiarom neštrajkovať

BRATISLAVA – Okresný súd Bratislava I. včera večer nariadil štrajkujúcim železničiarom, aby prerušili štrajk až dovtedy, kým rozhodne, či je štrajk právoplatný, alebo nezákonný.


Štrajk železničiarov narobil podnikom obrovské škody. Železničiari na východe Slovenska však už včera niekde štrajk vzdali. Pracovať začali na jednom z najdôležitejších železničných uzlov – na prekladisku v Čiernej nad Tisou, kde od piatka stáli len prázdne vagóny. A podľa správ o pol jednej na obed ukončili štrajk aj v depe v Haniske pri Košiciach. FOTO ČTK – MÁRIA ŽARNAYOVÁ

BRATISLAVA – Okresný súd Bratislava I. včera večer nariadil štrajkujúcim železničiarom, aby prerušili štrajk až dovtedy, kým rozhodne, či je štrajk právoplatný, alebo nezákonný.

Rozhodnutie súdu dostali odborári večer o štvrť na sedem a čakali na svojich právnikov, aby im povedali, či majú vlaky rozbehnúť, alebo nie. Minister dopravy Pavol Prokopovič ich o pol siedmej upozornil, že ak sa vlaky nepohnú, bude to porušenie zákona.

„Myslím si, že železničiari urobia všetko, aby v priebehu noci zabezpečili aspoň základné funkcie. V prvom rade by mali ísť strategické nákladné vlaky, potom medzinárodné osobné a potom ostatné,“ povedal Prokopovič.

Žiadosť na súd dala Železničná spoločnosť, Železnice SR a ministerstvo dopravy. Rušenie dopravy na regionálnych tratiach a rušenie vybraných osobných vlakov na hlavných tratiach vstúpilo oficiálne do platnosti 2. februára, čiže tieto už jazdiť nebudú ani po obnovení dopravy.

Súdržnosť štrajkujúcich železničiarov sa začala mierne trhať už na obed. Tlaku podľahli štrajkujúci odborári v depe Haniska pri Košiciach a začali pracovať. Postupne sa pridávali ďalší, o druhej poobede prišiel prvý osobný vlak z Viedne do stanice v bratislavskej Petržalke. Dvadsaťpäť výpravcov sa tam rozhodlo vrátiť do práce. Podvečer odstúpilo skoro tristo štrajkujúcich na prekladisku v Čiernej nad Tisou.

„Ja dúfam, že do večera sa dohodnú a skončí sa to,“ povedala predavačka v pokladni na bratislavskej hlavnej stanici.

Podniky vyratúvali straty, a to, že dokedy im vydržia zásoby. Celkové straty železníc a celého hospodárstva už mnohonásobne prekročili sumu, o ktorú štrajkujúci bojovali.

Odborári s vedením železníc rokovali od rána, v permanencii bol minister dopravy, na niektorých už bolo vidieť únavu. Hodinu pred obedom sa stretol premiér Mikuláš Dzurinda s prezidentom Konfederácie odborových zväzov Ivanom Saktorom a s viceprezidentom asociácie zamestnávateľov Jozefom Kollárom. Kým v sobotu premiér hovoril, že rokovať bude jedine vtedy, ak ukončia štrajk, pretože pod tlakom nie je ochotný debatovať, včera sedel s odborárskym bossom Saktorom trištvrte hodiny.

Vedenie železníc mierne ustúpilo a ponúklo štrajkujúcim odborárom, že zredukujú plán znižovania počtu vlakov na hlavných tratiach, ale trvali na zrušení dopravy na regionálnych tratiach. Odborári odmietajú najmä rušenie dopravy na regionálnych tratiach, a tak nad ponukou sedeli do večera. Návrh odmietli.

Štrajk rozdelil názory ľudí na dva radikálne protichodné názory – časť bola na strane štrajkujúcich, časť na strane vedenia železníc a ministerstva, málokto bol v strede. Šéf agentúry MVK sociológ Pavel Haulík pre TASR povedal, že počiatočná podpora štrajkujúcich zo strany verejnosti postupne klesala priamo úmerne k pribúdajúcim problémom, ktoré vznikali v dôsledku odstavenia vlakovej dopravy.

Viac v rubrike ŠTRAJK

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  6. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  7. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. Úprava osobného motorového vozidla
  10. Important information for Brazilians living in Slovakia
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 467
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 395
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 580
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 989
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 521
  6. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 11 412
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 190
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 605
  9. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje 9 531
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 513
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu