Súd nariadil železničiarom neštrajkovať

BRATISLAVA – Okresný súd Bratislava I. včera večer nariadil štrajkujúcim železničiarom, aby prerušili štrajk až dovtedy, kým rozhodne, či je štrajk právoplatný, alebo nezákonný.


Štrajk železničiarov narobil podnikom obrovské škody. Železničiari na východe Slovenska však už včera niekde štrajk vzdali. Pracovať začali na jednom z najdôležitejších železničných uzlov – na prekladisku v Čiernej nad Tisou, kde od piatka stáli len prázdne vagóny. A podľa správ o pol jednej na obed ukončili štrajk aj v depe v Haniske pri Košiciach. FOTO ČTK – MÁRIA ŽARNAYOVÁ

BRATISLAVA – Okresný súd Bratislava I. včera večer nariadil štrajkujúcim železničiarom, aby prerušili štrajk až dovtedy, kým rozhodne, či je štrajk právoplatný, alebo nezákonný.

Rozhodnutie súdu dostali odborári večer o štvrť na sedem a čakali na svojich právnikov, aby im povedali, či majú vlaky rozbehnúť, alebo nie. Minister dopravy Pavol Prokopovič ich o pol siedmej upozornil, že ak sa vlaky nepohnú, bude to porušenie zákona.

„Myslím si, že železničiari urobia všetko, aby v priebehu noci zabezpečili aspoň základné funkcie. V prvom rade by mali ísť strategické nákladné vlaky, potom medzinárodné osobné a potom ostatné,“ povedal Prokopovič.

Žiadosť na súd dala Železničná spoločnosť, Železnice SR a ministerstvo dopravy. Rušenie dopravy na regionálnych tratiach a rušenie vybraných osobných vlakov na hlavných tratiach vstúpilo oficiálne do platnosti 2. februára, čiže tieto už jazdiť nebudú ani po obnovení dopravy.

Súdržnosť štrajkujúcich železničiarov sa začala mierne trhať už na obed. Tlaku podľahli štrajkujúci odborári v depe Haniska pri Košiciach a začali pracovať. Postupne sa pridávali ďalší, o druhej poobede prišiel prvý osobný vlak z Viedne do stanice v bratislavskej Petržalke. Dvadsaťpäť výpravcov sa tam rozhodlo vrátiť do práce. Podvečer odstúpilo skoro tristo štrajkujúcich na prekladisku v Čiernej nad Tisou.

„Ja dúfam, že do večera sa dohodnú a skončí sa to,“ povedala predavačka v pokladni na bratislavskej hlavnej stanici.

Podniky vyratúvali straty, a to, že dokedy im vydržia zásoby. Celkové straty železníc a celého hospodárstva už mnohonásobne prekročili sumu, o ktorú štrajkujúci bojovali.

Odborári s vedením železníc rokovali od rána, v permanencii bol minister dopravy, na niektorých už bolo vidieť únavu. Hodinu pred obedom sa stretol premiér Mikuláš Dzurinda s prezidentom Konfederácie odborových zväzov Ivanom Saktorom a s viceprezidentom asociácie zamestnávateľov Jozefom Kollárom. Kým v sobotu premiér hovoril, že rokovať bude jedine vtedy, ak ukončia štrajk, pretože pod tlakom nie je ochotný debatovať, včera sedel s odborárskym bossom Saktorom trištvrte hodiny.

Vedenie železníc mierne ustúpilo a ponúklo štrajkujúcim odborárom, že zredukujú plán znižovania počtu vlakov na hlavných tratiach, ale trvali na zrušení dopravy na regionálnych tratiach. Odborári odmietajú najmä rušenie dopravy na regionálnych tratiach, a tak nad ponukou sedeli do večera. Návrh odmietli.

Štrajk rozdelil názory ľudí na dva radikálne protichodné názory – časť bola na strane štrajkujúcich, časť na strane vedenia železníc a ministerstva, málokto bol v strede. Šéf agentúry MVK sociológ Pavel Haulík pre TASR povedal, že počiatočná podpora štrajkujúcich zo strany verejnosti postupne klesala priamo úmerne k pribúdajúcim problémom, ktoré vznikali v dôsledku odstavenia vlakovej dopravy.

Viac v rubrike ŠTRAJK

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 121
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 323
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 499
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 310
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 738
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 391
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 012
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 510
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 828
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 675