SME

Súd nariadil železničiarom neštrajkovať

BRATISLAVA – Okresný súd Bratislava I. včera večer nariadil štrajkujúcim železničiarom, aby prerušili štrajk až dovtedy, kým rozhodne, či je štrajk právoplatný, alebo nezákonný.

Štrajk železničiarov narobil podnikom obrovské škody. Železničiari na východe Slovenska však už včera niekde štrajk vzdali. Pracovať začali na jednom z najdôležitejších železničných uzlov – na prekladisku v Čiernej nad Tisou, kde od piatka stáli len prázdne vagóny. A podľa správ o pol jednej na obed ukončili štrajk aj v depe v Haniske pri Košiciach. FOTO ČTK – MÁRIA ŽARNAYOVÁ

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA – Okresný súd Bratislava I. včera večer nariadil štrajkujúcim železničiarom, aby prerušili štrajk až dovtedy, kým rozhodne, či je štrajk právoplatný, alebo nezákonný.

SkryťVypnúť reklamu

Rozhodnutie súdu dostali odborári večer o štvrť na sedem a čakali na svojich právnikov, aby im povedali, či majú vlaky rozbehnúť, alebo nie. Minister dopravy Pavol Prokopovič ich o pol siedmej upozornil, že ak sa vlaky nepohnú, bude to porušenie zákona.

„Myslím si, že železničiari urobia všetko, aby v priebehu noci zabezpečili aspoň základné funkcie. V prvom rade by mali ísť strategické nákladné vlaky, potom medzinárodné osobné a potom ostatné,“ povedal Prokopovič.

Žiadosť na súd dala Železničná spoločnosť, Železnice SR a ministerstvo dopravy. Rušenie dopravy na regionálnych tratiach a rušenie vybraných osobných vlakov na hlavných tratiach vstúpilo oficiálne do platnosti 2. februára, čiže tieto už jazdiť nebudú ani po obnovení dopravy.

Súdržnosť štrajkujúcich železničiarov sa začala mierne trhať už na obed. Tlaku podľahli štrajkujúci odborári v depe Haniska pri Košiciach a začali pracovať. Postupne sa pridávali ďalší, o druhej poobede prišiel prvý osobný vlak z Viedne do stanice v bratislavskej Petržalke. Dvadsaťpäť výpravcov sa tam rozhodlo vrátiť do práce. Podvečer odstúpilo skoro tristo štrajkujúcich na prekladisku v Čiernej nad Tisou.

SkryťVypnúť reklamu

„Ja dúfam, že do večera sa dohodnú a skončí sa to,“ povedala predavačka v pokladni na bratislavskej hlavnej stanici.

Podniky vyratúvali straty, a to, že dokedy im vydržia zásoby. Celkové straty železníc a celého hospodárstva už mnohonásobne prekročili sumu, o ktorú štrajkujúci bojovali.

Odborári s vedením železníc rokovali od rána, v permanencii bol minister dopravy, na niektorých už bolo vidieť únavu. Hodinu pred obedom sa stretol premiér Mikuláš Dzurinda s prezidentom Konfederácie odborových zväzov Ivanom Saktorom a s viceprezidentom asociácie zamestnávateľov Jozefom Kollárom. Kým v sobotu premiér hovoril, že rokovať bude jedine vtedy, ak ukončia štrajk, pretože pod tlakom nie je ochotný debatovať, včera sedel s odborárskym bossom Saktorom trištvrte hodiny.

SkryťVypnúť reklamu

Vedenie železníc mierne ustúpilo a ponúklo štrajkujúcim odborárom, že zredukujú plán znižovania počtu vlakov na hlavných tratiach, ale trvali na zrušení dopravy na regionálnych tratiach. Odborári odmietajú najmä rušenie dopravy na regionálnych tratiach, a tak nad ponukou sedeli do večera. Návrh odmietli.

Štrajk rozdelil názory ľudí na dva radikálne protichodné názory – časť bola na strane štrajkujúcich, časť na strane vedenia železníc a ministerstva, málokto bol v strede. Šéf agentúry MVK sociológ Pavel Haulík pre TASR povedal, že počiatočná podpora štrajkujúcich zo strany verejnosti postupne klesala priamo úmerne k pribúdajúcim problémom, ktoré vznikali v dôsledku odstavenia vlakovej dopravy.

Viac v rubrike ŠTRAJK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  2. Na Marka oharka do jarka
  3. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  5. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  7. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 13 957
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 12 441
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 364
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 327
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 625
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 812
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 561
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 077
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  8. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 590
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 240
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 254
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 669
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 596
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 703
  7. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 9 056
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 519
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu