
Linku Sliač – Praha a späť obnovia v apríli alebo v máji. Predbežný odhad ceny letenky je päťtisíc korún.
FOTO SME – JÁN KROŠLÁK
BANSKÁ BYSTRICA – Pravidelnú leteckú linku Sliač – Praha – Sliač by mohli obnoviť v apríli alebo v máji. Povedali to predstavitelia regionálnej samosprávy na rokovaní so zástupcami SkyEurope Airlines, letiska Sliač a s podnikateľmi z regiónu. Leteckú linku by mali prevádzkovať České aerolínie buď iba samy, alebo v spolupráci so slovenským prepravcom SkyEurope Airlines.
Podľa predbežných analýz by mala byť linka na 90 percent využívaná na tranzit z pražského letiska do celého sveta. Cena letenky bude podľa predbežných odhadov vyše päťtisíc korún. Rentabilitu obnovenej linky a minimálny zisk by malo zabezpečiť 28 cestujúcich pri piatich letoch týždenne.
Podnikatelia podmienili svoju účasť na projekte predložením podnikateľského zámeru a personálneho obsadenia autormi záme-ru Banskobystrickým samospráv-nym krajom, Európskym klubom a Správou slovenských letísk – letiskom Sliač.
„Predstava, že projekt budú spravovať poslanci samosprávneho kraja, ma napĺňa obavou. Sme pripravení podporiť projekt, ale nie turistiku a zábavky bratislavských a bystrických referentov.
Potrebujeme záruky, že peniaze, ktoré do toho vložíme, budú zarábať ďalšie peniaze,“ konštatoval šéf Železiarní Podbrezová Vladimír Soták. Železiarne ročne investujú do leteniek okolo sedem miliónov korún a týždenne by potrebovali asi šesť leteniek. Ostatné zúčastnené firmy a samosprávy potrebujú najviac jednu letenku za dva mesiace.
Na rokovaní sa objavili aj otázky, prečo si realizátori projektu vybrali práve Prahu a uprednostnili ju pred Viedňou, Zürichom alebo Frankfurtom. Podľa riaditeľa letiska Sliač Petra Ťapušku je Praha výhodnejšia vďaka letiskovým poplatkom, ktoré sú tam nižšie, a lepším obchodným časom.
Letiská Viedeň a Budapešť ročne využíva okolo 46-tisíc ľudí z uvažovanej spádovej oblasti letiska Sliač. Autori myšlienky počítajú s tým, že práve týchto ľudí by pravidelná linka Sliač – Praha mohla osloviť. Leteckú prepravu na Slovensku využíva ročne okolo tristotisíc pasažierov, približne rovnaký počet však lieta z Viedne.
Na linke medzi Sliačom a Prahou by malo lietať 46-miestne lietadlo ATR-42 patriace ČSA alebo menší Embrarer 120 spoločnosti SkyEurope, ktorý má o 15 percent nižšie náklady.