Železničiari idú do ostrého štrajku. Ak vláda neodvolá rušenie regionálnych tratí, zastavia v stredu ráno osobnú, nákladnú i medzinárodnú dopravu.
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Veľmi dobre – nech uvidíme už jeden štrajk aj na Slovensku. Doteraz vždy len tárali. Nech si tisíce pasažierov prežijú, ako chutí skupinový egoizmus a bezohľadnosť. Štrajk, ktorý brutálne zasiahne do životov ľudí, je vlastne výchovný, lebo pomáha pestovať správny vzťah k odborom.
Strata zo štrajku bude 10 miliónov Sk. Zanedbateľné – mesačne prispievame na železnice polmiliardou. Všetci, aj tí, ktorí netušia, či sú koľajnice do páru, alebo do tucta. Dotácia na celý rok je 6,6 miliardy. Plus štátna záruka 2 miliardy, čo je najhorší krok vlády, odkedy nastúpila do úradu (projekt INEKO Hodnotenie ekonomických a sociálnych opatrení). Viacročný kumulovaný dlh je 50 miliárd.
Vyčerpanosť poplatníkov je nepriestrelný dôvod, prečo sa musia „lokálky“ rušiť. Neexistujú argumenty proti. Trať, kde desať korún nákladov „kryje“ koruna tržby, by prevádzkoval iba emeritný blázon. A štát – doteraz. Nič zlé sa však nedeje. Tam, kde je to nutné, zastúpia rušne autobusy. Možno sa prihlásia aj súkromní prepravcovia.
Nedá sa inak. Železnica je skanzen socializmu, azda jediné miesto, kde aj po trinástich rokoch neomylne pocítite ten „odér“ zašlých čias, keď všetko padalo na hlavu. Matka živiteľka desaťtisícov, obohnaná odborármi. Desiatky miliárd ŽSR nepoľudštili – prejedli a rozkradli sa. Teraz nech nastúpi podnikavosť, práca a privatizácia. To stačí.
Oni však hovoria – štrajk. Vládu takto čaká možno najťažšia skúška volebného obdobia. Konflikt so železničiarmi, ktorí dokážu paralyzovať štát, je totiž vždy principiálny. Je testom politickej odvahy a signálom pre budúcnosť. Margaret Thatcherová odbory železnou päsťou zlomila, čím si vynútila rešpekt a cestu k reformám. Václav Klaus sa zbabelo poddal a odvtedy už iba prehrával.
Koalícia má teda vynikajúcu príležitosť ukázať, že sa nebojí a má morálku. Tá bude rozhodujúca a týka sa najmä SMK, ktorá sa populisticky a v rozpore so základnou lojalitou chváli, že za rušenie tratí nehlasovala a vyslovuje štrajku podporu. Jedného Pavla Koncoša, ktorý sa staval na čelo poľnohospodárov, sme tu už mali. Toto je váš vzor, Csáky úr? PETER SCHUTZ