SME

Skanzen socializmu

Železničiari idú do ostrého štrajku. Ak vláda neodvolá rušenie regionálnych tratí, zastavia v stredu ráno osobnú, nákladnú i medzinárodnú dopravu.

Veľmi dobre – nech uvidíme už jeden štrajk aj na Slovensku. Doteraz vždy len tárali. Nech si tisíce pasažierov prežijú, ako chutí skupinový egoizmus a bezohľadnosť. Štrajk, ktorý brutálne zasiahne do životov ľudí, je vlastne výchovný, lebo pomáha pestovať správny vzťah k odborom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Strata zo štrajku bude 10 miliónov Sk. Zanedbateľné – mesačne prispievame na železnice polmiliardou. Všetci, aj tí, ktorí netušia, či sú koľajnice do páru, alebo do tucta. Dotácia na celý rok je 6,6 miliardy. Plus štátna záruka 2 miliardy, čo je najhorší krok vlády, odkedy nastúpila do úradu (projekt INEKO Hodnotenie ekonomických a sociálnych opatrení). Viacročný kumulovaný dlh je 50 miliárd.

SkryťVypnúť reklamu

Vyčerpanosť poplatníkov je nepriestrelný dôvod, prečo sa musia „lokálky“ rušiť. Neexistujú argumenty proti. Trať, kde desať korún nákladov „kryje“ koruna tržby, by prevádzkoval iba emeritný blázon. A štát – doteraz. Nič zlé sa však nedeje. Tam, kde je to nutné, zastúpia rušne autobusy. Možno sa prihlásia aj súkromní prepravcovia.

Nedá sa inak. Železnica je skanzen socializmu, azda jediné miesto, kde aj po trinástich rokoch neomylne pocítite ten „odér“ zašlých čias, keď všetko padalo na hlavu. Matka živiteľka desaťtisícov, obohnaná odborármi. Desiatky miliárd ŽSR nepoľudštili – prejedli a rozkradli sa. Teraz nech nastúpi podnikavosť, práca a privatizácia. To stačí.

Oni však hovoria – štrajk. Vládu takto čaká možno najťažšia skúška volebného obdobia. Konflikt so železničiarmi, ktorí dokážu paralyzovať štát, je totiž vždy principiálny. Je testom politickej odvahy a signálom pre budúcnosť. Margaret Thatcherová odbory železnou päsťou zlomila, čím si vynútila rešpekt a cestu k reformám. Václav Klaus sa zbabelo poddal a odvtedy už iba prehrával.

SkryťVypnúť reklamu

Koalícia má teda vynikajúcu príležitosť ukázať, že sa nebojí a má morálku. Tá bude rozhodujúca a týka sa najmä SMK, ktorá sa populisticky a v rozpore so základnou lojalitou chváli, že za rušenie tratí nehlasovala a vyslovuje štrajku podporu. Jedného Pavla Koncoša, ktorý sa staval na čelo poľnohospodárov, sme tu už mali. Toto je váš vzor, Csáky úr? PETER SCHUTZ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 39 562
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 827
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 429
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 218
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 7 052
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 256
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 627
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 588
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  8. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 103 597
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 465
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 561
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 790
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 020
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 637
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 972
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 741
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu