Skanzen socializmu

Železničiari idú do ostrého štrajku. Ak vláda neodvolá rušenie regionálnych tratí, zastavia v stredu ráno osobnú, nákladnú i medzinárodnú dopravu.

Veľmi dobre – nech uvidíme už jeden štrajk aj na Slovensku. Doteraz vždy len tárali. Nech si tisíce pasažierov prežijú, ako chutí skupinový egoizmus a bezohľadnosť. Štrajk, ktorý brutálne zasiahne do životov ľudí, je vlastne výchovný, lebo pomáha pestovať správny vzťah k odborom.

Strata zo štrajku bude 10 miliónov Sk. Zanedbateľné – mesačne prispievame na železnice polmiliardou. Všetci, aj tí, ktorí netušia, či sú koľajnice do páru, alebo do tucta. Dotácia na celý rok je 6,6 miliardy. Plus štátna záruka 2 miliardy, čo je najhorší krok vlády, odkedy nastúpila do úradu (projekt INEKO Hodnotenie ekonomických a sociálnych opatrení). Viacročný kumulovaný dlh je 50 miliárd.

Vyčerpanosť poplatníkov je nepriestrelný dôvod, prečo sa musia „lokálky“ rušiť. Neexistujú argumenty proti. Trať, kde desať korún nákladov „kryje“ koruna tržby, by prevádzkoval iba emeritný blázon. A štát – doteraz. Nič zlé sa však nedeje. Tam, kde je to nutné, zastúpia rušne autobusy. Možno sa prihlásia aj súkromní prepravcovia.

Nedá sa inak. Železnica je skanzen socializmu, azda jediné miesto, kde aj po trinástich rokoch neomylne pocítite ten „odér“ zašlých čias, keď všetko padalo na hlavu. Matka živiteľka desaťtisícov, obohnaná odborármi. Desiatky miliárd ŽSR nepoľudštili – prejedli a rozkradli sa. Teraz nech nastúpi podnikavosť, práca a privatizácia. To stačí.

Oni však hovoria – štrajk. Vládu takto čaká možno najťažšia skúška volebného obdobia. Konflikt so železničiarmi, ktorí dokážu paralyzovať štát, je totiž vždy principiálny. Je testom politickej odvahy a signálom pre budúcnosť. Margaret Thatcherová odbory železnou päsťou zlomila, čím si vynútila rešpekt a cestu k reformám. Václav Klaus sa zbabelo poddal a odvtedy už iba prehrával.

Koalícia má teda vynikajúcu príležitosť ukázať, že sa nebojí a má morálku. Tá bude rozhodujúca a týka sa najmä SMK, ktorá sa populisticky a v rozpore so základnou lojalitou chváli, že za rušenie tratí nehlasovala a vyslovuje štrajku podporu. Jedného Pavla Koncoša, ktorý sa staval na čelo poľnohospodárov, sme tu už mali. Toto je váš vzor, Csáky úr? PETER SCHUTZ

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 596
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 6 147
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 177
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 2 673
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 074
  6. Splnený sen 1 609
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 204
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 090
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 066
  10. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 925