Rušením sa nemusí aj ušetriť

BRATISLAVA - Osobná doprava sa zastaví na celej jednej pätine železničnej siete na Slovensku. Okrem toho železnice zrušia ďalších 100 vnútroštátnych a 5 medzinárodných vlakov. Premávku viac ako 100 vlakov obmedzia. Vydajú preto nový cestovný poriadok, ...

BRATISLAVA - Osobná doprava sa zastaví na celej jednej pätine železničnej siete na Slovensku. Okrem toho železnice zrušia ďalších 100 vnútroštátnych a 5 medzinárodných vlakov. Premávku viac ako 100 vlakov obmedzia. Vydajú preto nový cestovný poriadok, ktorý budú bezplatne vymieňať za starý.

Rušenie spojov odsúhlasila vláda na návrh ministerstva dopravy, ktoré vychádzalo z požiadavky Železničnej spoločnosti. Žiadnou dopadovou štúdiou tohto kroku sa však vláda nezaoberala. Viacerí odborníci tvrdia, že žiadna štúdia pravdepodobne ani neexistuje. Preto je teraz ťažké povedať, aké následky obmedzenie dopravy bude mať. Jozef Tvrdoň z katedry verejnej správy a regionálneho rozvoja Národohospodárskej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave hovorí, že dopadová štúdia je potrebná.

Dopravná dostupnosť má vždy veľký vplyv na pohyblivosť pracovnej sily. Tvrdoň vraví, že rušenie spojov bude určite vplývať na zamestnanosť. Najviac zrejme v regiónoch s najväčšou nezamestnanosťou. Veľa ľudí bude podľa Tvrdoňa zvažovať, za aký plat budú pracovať v sťažených podmienkach. Je možné, že peniaze, ktoré štát ušetrí na doprave, bude musieť použiť ako sociálne dávky pre nezamestnaných.

Dobrá infraštruktúra je navyše predpokladom rozvoja regiónov. Investície smerujú tam, kde je vybudovaná infraštruktúra.

Hovorca ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Martin Danko nepredpokladá, že by obmedzenie osobnej železničnej dopravy malo nejaký vplyv na zamestnanosť. Zrušené vlakové spoje podľa neho nahradia autobusy.

Starostovia dotknutých obcí naopak tvrdia, že štát žiadnu náhradnú dopravu nezabezpečil. Starosta Záhorskej Vsi Boris Šimkovič hovorí, že keby sami nezačali rokovať s dopravcami, určite by nejazdili žiadne autobusy navyše.

Železnice tvrdia, že štát im dal na prevádzku málo peňazí. Preto navrhli odstaviť osobnú dopravu na tratiach, ktoré majú najväčšie straty a obmedziť spoje aj na ďalších.

Hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský hovorí, že železnice sú kedykoľvek pripravené obnoviť dopravu na regionálnych tratiach, nezáleží na tom, či to zaplatí štát, vyššie územné celky, obce alebo podnikatelia.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 843
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 084
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 138
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 000
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 743
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 531
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 222
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 109
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 848
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 467