SME

Rušením sa nemusí aj ušetriť

BRATISLAVA - Osobná doprava sa zastaví na celej jednej pätine železničnej siete na Slovensku. Okrem toho železnice zrušia ďalších 100 vnútroštátnych a 5 medzinárodných vlakov. Premávku viac ako 100 vlakov obmedzia. Vydajú preto nový cestovný poriadok, ...

BRATISLAVA - Osobná doprava sa zastaví na celej jednej pätine železničnej siete na Slovensku. Okrem toho železnice zrušia ďalších 100 vnútroštátnych a 5 medzinárodných vlakov. Premávku viac ako 100 vlakov obmedzia. Vydajú preto nový cestovný poriadok, ktorý budú bezplatne vymieňať za starý.

Rušenie spojov odsúhlasila vláda na návrh ministerstva dopravy, ktoré vychádzalo z požiadavky Železničnej spoločnosti. Žiadnou dopadovou štúdiou tohto kroku sa však vláda nezaoberala. Viacerí odborníci tvrdia, že žiadna štúdia pravdepodobne ani neexistuje. Preto je teraz ťažké povedať, aké následky obmedzenie dopravy bude mať. Jozef Tvrdoň z katedry verejnej správy a regionálneho rozvoja Národohospodárskej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave hovorí, že dopadová štúdia je potrebná.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravná dostupnosť má vždy veľký vplyv na pohyblivosť pracovnej sily. Tvrdoň vraví, že rušenie spojov bude určite vplývať na zamestnanosť. Najviac zrejme v regiónoch s najväčšou nezamestnanosťou. Veľa ľudí bude podľa Tvrdoňa zvažovať, za aký plat budú pracovať v sťažených podmienkach. Je možné, že peniaze, ktoré štát ušetrí na doprave, bude musieť použiť ako sociálne dávky pre nezamestnaných.

Dobrá infraštruktúra je navyše predpokladom rozvoja regiónov. Investície smerujú tam, kde je vybudovaná infraštruktúra.

Hovorca ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Martin Danko nepredpokladá, že by obmedzenie osobnej železničnej dopravy malo nejaký vplyv na zamestnanosť. Zrušené vlakové spoje podľa neho nahradia autobusy.

Starostovia dotknutých obcí naopak tvrdia, že štát žiadnu náhradnú dopravu nezabezpečil. Starosta Záhorskej Vsi Boris Šimkovič hovorí, že keby sami nezačali rokovať s dopravcami, určite by nejazdili žiadne autobusy navyše.

SkryťVypnúť reklamu

Železnice tvrdia, že štát im dal na prevádzku málo peňazí. Preto navrhli odstaviť osobnú dopravu na tratiach, ktoré majú najväčšie straty a obmedziť spoje aj na ďalších.

Hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský hovorí, že železnice sú kedykoľvek pripravené obnoviť dopravu na regionálnych tratiach, nezáleží na tom, či to zaplatí štát, vyššie územné celky, obce alebo podnikatelia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 21 036
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 824
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 545
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 941
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 385
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 369
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 913
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 576
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 289
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 453
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 035
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 332
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu