BRATISLAVA - Osobná doprava sa zastaví na celej jednej pätine železničnej siete na Slovensku. Okrem toho železnice zrušia ďalších 100 vnútroštátnych a 5 medzinárodných vlakov. Premávku viac ako 100 vlakov obmedzia. Vydajú preto nový cestovný poriadok, ktorý budú bezplatne vymieňať za starý.
Rušenie spojov odsúhlasila vláda na návrh ministerstva dopravy, ktoré vychádzalo z požiadavky Železničnej spoločnosti. Žiadnou dopadovou štúdiou tohto kroku sa však vláda nezaoberala. Viacerí odborníci tvrdia, že žiadna štúdia pravdepodobne ani neexistuje. Preto je teraz ťažké povedať, aké následky obmedzenie dopravy bude mať. Jozef Tvrdoň z katedry verejnej správy a regionálneho rozvoja Národohospodárskej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave hovorí, že dopadová štúdia je potrebná.
Dopravná dostupnosť má vždy veľký vplyv na pohyblivosť pracovnej sily. Tvrdoň vraví, že rušenie spojov bude určite vplývať na zamestnanosť. Najviac zrejme v regiónoch s najväčšou nezamestnanosťou. Veľa ľudí bude podľa Tvrdoňa zvažovať, za aký plat budú pracovať v sťažených podmienkach. Je možné, že peniaze, ktoré štát ušetrí na doprave, bude musieť použiť ako sociálne dávky pre nezamestnaných.
Dobrá infraštruktúra je navyše predpokladom rozvoja regiónov. Investície smerujú tam, kde je vybudovaná infraštruktúra.
Hovorca ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Martin Danko nepredpokladá, že by obmedzenie osobnej železničnej dopravy malo nejaký vplyv na zamestnanosť. Zrušené vlakové spoje podľa neho nahradia autobusy.
Starostovia dotknutých obcí naopak tvrdia, že štát žiadnu náhradnú dopravu nezabezpečil. Starosta Záhorskej Vsi Boris Šimkovič hovorí, že keby sami nezačali rokovať s dopravcami, určite by nejazdili žiadne autobusy navyše.
Železnice tvrdia, že štát im dal na prevádzku málo peňazí. Preto navrhli odstaviť osobnú dopravu na tratiach, ktoré majú najväčšie straty a obmedziť spoje aj na ďalších.
Hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský hovorí, že železnice sú kedykoľvek pripravené obnoviť dopravu na regionálnych tratiach, nezáleží na tom, či to zaplatí štát, vyššie územné celky, obce alebo podnikatelia.