SME

Peugeot dostal daňové úľavy

BRATISLAVA – V boji o obriu investíciu automobiliek Peugeot a Citroen ponúkli slovenskí lobisti daňové úľavy. Súčasťou podpory regionálneho rozvoja trnavského regiónu sú totiž úľavy na daniach do výšky 15 percent z umiestnených investícií. Automobi

BRATISLAVA – V boji o obriu investíciu automobiliek Peugeot a Citroen ponúkli slovenskí lobisti daňové úľavy. Súčasťou podpory regionálneho rozvoja trnavského regiónu sú totiž úľavy na daniach do výšky 15 percent z umiestnených investícií. Automobilky plánujú postaviť závod za 28 miliárd korún.

Peugeot a Citroen vo včerajšej tlačovej správe naznačili, že čakajú v súvislosti s daňovými úľavami prešetrovanie Európskej únie. „Európska komisia si ešte zrejme vyžiada informácie týkajúce sa tejto témy,“ píše sa v stanovisku. „Štátna podpora, o ktorej sme rokovali, sa spája s pozemkom a jeho vybavením, ako aj s vyškolením pracovných síl.“

SkryťVypnúť reklamu

Automobilky v zdôvodnení, prečo si vybrali Slovensko, daňové úľavy nespomínajú. „Kandidatúra Trnavy ťažila z výnimočnej geografickej polohy, pozemku prístupného všetkými dopravnými prostriedkami s možnosťou prijať park dodávateľov, píše sa v správe PSA, spoločného podniku firiem Peugeot a Citroen.

Ziskom tejto významnej orientácie potvrdila slovenská ekonomika orientáciu na automobilový priemysel. K veľkej bratislavskej automobilke Volkswagen pribudne nový montážny závod koncernov Peugeot a Citroen v Trnave. Výroba áut pritom slovenskému hospodárstvu dominuje už dnes.

Volkswagen objavil Slovensko v roku 1991. Vtedy postavil závod v Devínskej Novej Vsi a vyrobil prvé dve autá. Nasledujúci rok ich už bolo vyše dvetisíc. Produkcia slovenských áut prudko rástla a VW ich vlani vyrobil vyše dvestotisíc. Za jedenásť rokov pôsobenia zatiaľ jedinej slovenskej automobilky opustilo výrobné pásy približne 915-tisíc Volkswagenov a Seatov.

SkryťVypnúť reklamu

V medzinárodnom porovnaní je Slovensko automobilovou veľmocou. V celosvetovom rebríčku sme na 27. mieste, v prepočte na jedného obyvateľa uzatvárame dokonca prvú desiatku. Automobilky Peugeot a Citroen plánujú na Slovensku vyrábať tristotisíc áut ročne.

Orientácia automobiliek na výrobu na lacnom Slovensku nám však priniesla dve varovania. Prvým boli protesty Európskej únie, ktorá prichádza o výrobné podniky vďaka lákadlám kandidátskych krajín. Druhým varovaním je jednosmerná orientácia slovenskej ekonomiky.

Postaviť fabriku v strednej Európe chce aj juhokórejský výrobca áut Hyundai. Prezidenta Rudolfa Schustera o tom už informoval šéf kórejského parlamentu Park Kwan-jong. Prezident reagoval pozvaním zástupcov firmy na Slovensko, pričom povedal, že je tu niekoľko miest, kde sú na výstavbu automobilky podmienky. Parkovi dal do pozornosti príklad Volkswagenu, ktorý patrí už niekoľko rokov medzi najprosperujúcejšie firmy na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

TOMÁŠ VELECKÝ

Koľko vyrobili áut vo VW?1991 2

1992 2175

1993 2952

1994 6043

1995 19 687

1996 30 147

1997 40 885

1998 125 281

1999 126 503

2000 180 803

2001 181 644

2002 200 000*

*predbežný odhad

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 765
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 554
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 074
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 922
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 627
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 340
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 117
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 068
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 353
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 688
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 439
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 435
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 347
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 051
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu