BRATISLAVA – V boji o obriu investíciu automobiliek Peugeot a Citroen ponúkli slovenskí lobisti daňové úľavy. Súčasťou podpory regionálneho rozvoja trnavského regiónu sú totiž úľavy na daniach do výšky 15 percent z umiestnených investícií. Automobilky plánujú postaviť závod za 28 miliárd korún.
Peugeot a Citroen vo včerajšej tlačovej správe naznačili, že čakajú v súvislosti s daňovými úľavami prešetrovanie Európskej únie. „Európska komisia si ešte zrejme vyžiada informácie týkajúce sa tejto témy,“ píše sa v stanovisku. „Štátna podpora, o ktorej sme rokovali, sa spája s pozemkom a jeho vybavením, ako aj s vyškolením pracovných síl.“
Automobilky v zdôvodnení, prečo si vybrali Slovensko, daňové úľavy nespomínajú. „Kandidatúra Trnavy ťažila z výnimočnej geografickej polohy, pozemku prístupného všetkými dopravnými prostriedkami s možnosťou prijať park dodávateľov, píše sa v správe PSA, spoločného podniku firiem Peugeot a Citroen.
Ziskom tejto významnej orientácie potvrdila slovenská ekonomika orientáciu na automobilový priemysel. K veľkej bratislavskej automobilke Volkswagen pribudne nový montážny závod koncernov Peugeot a Citroen v Trnave. Výroba áut pritom slovenskému hospodárstvu dominuje už dnes.
Volkswagen objavil Slovensko v roku 1991. Vtedy postavil závod v Devínskej Novej Vsi a vyrobil prvé dve autá. Nasledujúci rok ich už bolo vyše dvetisíc. Produkcia slovenských áut prudko rástla a VW ich vlani vyrobil vyše dvestotisíc. Za jedenásť rokov pôsobenia zatiaľ jedinej slovenskej automobilky opustilo výrobné pásy približne 915-tisíc Volkswagenov a Seatov.
V medzinárodnom porovnaní je Slovensko automobilovou veľmocou. V celosvetovom rebríčku sme na 27. mieste, v prepočte na jedného obyvateľa uzatvárame dokonca prvú desiatku. Automobilky Peugeot a Citroen plánujú na Slovensku vyrábať tristotisíc áut ročne.
Orientácia automobiliek na výrobu na lacnom Slovensku nám však priniesla dve varovania. Prvým boli protesty Európskej únie, ktorá prichádza o výrobné podniky vďaka lákadlám kandidátskych krajín. Druhým varovaním je jednosmerná orientácia slovenskej ekonomiky.
Postaviť fabriku v strednej Európe chce aj juhokórejský výrobca áut Hyundai. Prezidenta Rudolfa Schustera o tom už informoval šéf kórejského parlamentu Park Kwan-jong. Prezident reagoval pozvaním zástupcov firmy na Slovensko, pričom povedal, že je tu niekoľko miest, kde sú na výstavbu automobilky podmienky. Parkovi dal do pozornosti príklad Volkswagenu, ktorý patrí už niekoľko rokov medzi najprosperujúcejšie firmy na Slovensku.
TOMÁŠ VELECKÝ
Koľko vyrobili áut vo VW?1991 2
1992 2175
1993 2952
1994 6043
1995 19 687
1996 30 147
1997 40 885
1998 125 281
1999 126 503
2000 180 803
2001 181 644
2002 200 000*
*predbežný odhad