SME

Dedinčania stále dúfajú, že lokálky nezrušia

Ľudia z dedín, ktorí chodia do práce motorovými vlakmi, stále dúfajú, že vláda a ministerstvo si to s rušením tratí ešte rozmyslí. „My stále nevieme, ako to bude. V decembri sa hovorilo, že lokálku nám definitívne zrušia. Minulý týždeň sme sa tešili, ...

Ľudia z dedín, ktorí chodia do práce motorovými vlakmi, stále dúfajú, že vláda a ministerstvo si to s rušením tratí ešte rozmyslí. „My stále nevieme, ako to bude. V decembri sa hovorilo, že lokálku nám definitívne zrušia. Minulý týždeň sme sa tešili, lebo sa v dedine vravelo, že ju nezrušia. Už som aj v robote kolegom povedal – dobre je, lokálka bude premávať. Aj naši železničiari tak povedali. Vy teraz hovoríte, že ju asi zruší vláda. Naozaj neviem, ako budeme chodiť do roboty,“ hovorí chlapík pri stanici v Záhorskej Vsi. Ešte pred mesiacom tamojší robotníci tvrdili, že lokálka tam premáva sto rokov a určite ešte sto aj premávať bude.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Trať zo Zohora do Záhorskej Vsi, najzápadnejšej obce Slovenska, sprevádzkovali v novembri 1911. Domáci hovoria, že na 14-kilometrovej trati býva ráno a popoludní lokálka plná najmä cez školský rok, plné sú vraj aj autobusy. Ak hneď po zrušení vlakov nepribudnú autobusové spoje, ľudia budú mať problémy dostať sa z dediny.

Vedenie Slovenskej autobusovej dopravy v Malackách zatiaľ nedostalo žiadnu požiadavku, aby od februára posilnilo spoje. „Nik s nami nehovoril, vieme len to, čo sme si prečítali v novinách. Keby prišlo vedenie obcí s konkrétnymi požiadavkami, vedeli by sme povedať, či dopravu vieme, alebo nevieme zabezpečiť,“ povedali v SAD Malacky. V ich okrese zrušia lokálky aj na 35– kilometrovej trati zo Zohora do Plaveckého Mikuláša.

SkryťVypnúť reklamu

„Obce aj mestá v našom regióne písali železniciam, ministerstvu aj predsedovi vlády, že nesúhlasíme s rušením. Napísali sme, že máme záujem o transformáciu, že osobnú aj nákladnú dopravu si budeme prevádzkovať sami, aby nám dali trať do prenájmu. Štátu by sme platili nájom, alebo by sme si to od štátu odkúpili,“ hovorí primátor Rajca v okrese Žilina Ján Rybárik. Železnica však trať prenajať alebo predať nechce. Ponúka len, aby sa obce finančne podieľali na zabezpečení stratových vlakových liniek, alebo si vytvorili vlastnú spoločnosť a prevádzkovali ich sami. Trate si chcú nechať. „Nechcú s nami o tom ani rokovať. Prečo by sme my mali prevádzkovať stratové vlaky a oni by mali mať ziskové koľajnice? Chceli sme, aby nám dali jednu trať ako celok a my to dokážeme so ziskom prevádzkovať,“ hovorí Ján Rybárik

SkryťVypnúť reklamu

Z jeho mesta vedie trať do Žiliny a zbiera ľudí z celej rajeckej doliny, vrátane kúpeľnej obce Rajecké Teplice.

Tvrdia, že ušetria pol miliardy

BRATISLAVA – Podľa prepočtov železničnej spoločnosti sa zrušením osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach ušetrí 576,4 milióna korún. Ide o energie, poplatky za používanie železničnej dopravnej cesty, výplaty a ostatné priame aj nepriame náklady. O 59,7 milióna sa naopak zvýšia náklady v súvislosti so zabezpečením autobusovej dopravy na troch zrušených tratiach. Celková úspora je 516,6 milióna. Stratu z tržieb z prepravy cestujúcich vlakmi vypočítala Železničná spoločnosť na 47,8 milióna korún, čiže po odrátaní tržieb predstavuje ušetrenie 468,9 milióna korún. (rf)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  1. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  2. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  8. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 919
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 634
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 6 227
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 116
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 115
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 879
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 719
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 2 123
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  3. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  4. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  8. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 13 560
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 12 999
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 911
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 4 867
  5. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 4 106
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 945
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 3 677
  8. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 3 461
  1. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  2. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  3. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  4. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  5. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  7. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  8. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
SkryťZatvoriť reklamu