SME
Štvrtok, 5. august, 2021 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky

Dedinčania stále dúfajú, že lokálky nezrušia

Ľudia z dedín, ktorí chodia do práce motorovými vlakmi, stále dúfajú, že vláda a ministerstvo si to s rušením tratí ešte rozmyslí. „My stále nevieme, ako to bude. V decembri sa hovorilo, že lokálku nám definitívne zrušia. Minulý týždeň sme sa tešili, ...

Ľudia z dedín, ktorí chodia do práce motorovými vlakmi, stále dúfajú, že vláda a ministerstvo si to s rušením tratí ešte rozmyslí. „My stále nevieme, ako to bude. V decembri sa hovorilo, že lokálku nám definitívne zrušia. Minulý týždeň sme sa tešili, lebo sa v dedine vravelo, že ju nezrušia. Už som aj v robote kolegom povedal – dobre je, lokálka bude premávať. Aj naši železničiari tak povedali. Vy teraz hovoríte, že ju asi zruší vláda. Naozaj neviem, ako budeme chodiť do roboty,“ hovorí chlapík pri stanici v Záhorskej Vsi. Ešte pred mesiacom tamojší robotníci tvrdili, že lokálka tam premáva sto rokov a určite ešte sto aj premávať bude.

Skryť Vypnúť reklamu

Trať zo Zohora do Záhorskej Vsi, najzápadnejšej obce Slovenska, sprevádzkovali v novembri 1911. Domáci hovoria, že na 14-kilometrovej trati býva ráno a popoludní lokálka plná najmä cez školský rok, plné sú vraj aj autobusy. Ak hneď po zrušení vlakov nepribudnú autobusové spoje, ľudia budú mať problémy dostať sa z dediny.

Vedenie Slovenskej autobusovej dopravy v Malackách zatiaľ nedostalo žiadnu požiadavku, aby od februára posilnilo spoje. „Nik s nami nehovoril, vieme len to, čo sme si prečítali v novinách. Keby prišlo vedenie obcí s konkrétnymi požiadavkami, vedeli by sme povedať, či dopravu vieme, alebo nevieme zabezpečiť,“ povedali v SAD Malacky. V ich okrese zrušia lokálky aj na 35– kilometrovej trati zo Zohora do Plaveckého Mikuláša.

Skryť Vypnúť reklamu

„Obce aj mestá v našom regióne písali železniciam, ministerstvu aj predsedovi vlády, že nesúhlasíme s rušením. Napísali sme, že máme záujem o transformáciu, že osobnú aj nákladnú dopravu si budeme prevádzkovať sami, aby nám dali trať do prenájmu. Štátu by sme platili nájom, alebo by sme si to od štátu odkúpili,“ hovorí primátor Rajca v okrese Žilina Ján Rybárik. Železnica však trať prenajať alebo predať nechce. Ponúka len, aby sa obce finančne podieľali na zabezpečení stratových vlakových liniek, alebo si vytvorili vlastnú spoločnosť a prevádzkovali ich sami. Trate si chcú nechať. „Nechcú s nami o tom ani rokovať. Prečo by sme my mali prevádzkovať stratové vlaky a oni by mali mať ziskové koľajnice? Chceli sme, aby nám dali jednu trať ako celok a my to dokážeme so ziskom prevádzkovať,“ hovorí Ján Rybárik

Skryť Vypnúť reklamu

Z jeho mesta vedie trať do Žiliny a zbiera ľudí z celej rajeckej doliny, vrátane kúpeľnej obce Rajecké Teplice.

Tvrdia, že ušetria pol miliardy

BRATISLAVA – Podľa prepočtov železničnej spoločnosti sa zrušením osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach ušetrí 576,4 milióna korún. Ide o energie, poplatky za používanie železničnej dopravnej cesty, výplaty a ostatné priame aj nepriame náklady. O 59,7 milióna sa naopak zvýšia náklady v súvislosti so zabezpečením autobusovej dopravy na troch zrušených tratiach. Celková úspora je 516,6 milióna. Stratu z tržieb z prepravy cestujúcich vlakmi vypočítala Železničná spoločnosť na 47,8 milióna korún, čiže po odrátaní tržieb predstavuje ušetrenie 468,9 milióna korún. (rf)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  2. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  3. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  4. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  6. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  7. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  8. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  1. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  5. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  6. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  10. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  1. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 778
  2. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 5 702
  3. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 4 961
  4. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 4 618
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 907
  6. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 3 785
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 3 415
  8. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 162
  9. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 2 958
  10. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca 2 623
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu