Ľudia z dedín, ktorí chodia do práce motorovými vlakmi, stále dúfajú, že vláda a ministerstvo si to s rušením tratí ešte rozmyslí. „My stále nevieme, ako to bude. V decembri sa hovorilo, že lokálku nám definitívne zrušia. Minulý týždeň sme sa tešili, lebo sa v dedine vravelo, že ju nezrušia. Už som aj v robote kolegom povedal – dobre je, lokálka bude premávať. Aj naši železničiari tak povedali. Vy teraz hovoríte, že ju asi zruší vláda. Naozaj neviem, ako budeme chodiť do roboty,“ hovorí chlapík pri stanici v Záhorskej Vsi. Ešte pred mesiacom tamojší robotníci tvrdili, že lokálka tam premáva sto rokov a určite ešte sto aj premávať bude.
Trať zo Zohora do Záhorskej Vsi, najzápadnejšej obce Slovenska, sprevádzkovali v novembri 1911. Domáci hovoria, že na 14-kilometrovej trati býva ráno a popoludní lokálka plná najmä cez školský rok, plné sú vraj aj autobusy. Ak hneď po zrušení vlakov nepribudnú autobusové spoje, ľudia budú mať problémy dostať sa z dediny.
Vedenie Slovenskej autobusovej dopravy v Malackách zatiaľ nedostalo žiadnu požiadavku, aby od februára posilnilo spoje. „Nik s nami nehovoril, vieme len to, čo sme si prečítali v novinách. Keby prišlo vedenie obcí s konkrétnymi požiadavkami, vedeli by sme povedať, či dopravu vieme, alebo nevieme zabezpečiť,“ povedali v SAD Malacky. V ich okrese zrušia lokálky aj na 35– kilometrovej trati zo Zohora do Plaveckého Mikuláša.
„Obce aj mestá v našom regióne písali železniciam, ministerstvu aj predsedovi vlády, že nesúhlasíme s rušením. Napísali sme, že máme záujem o transformáciu, že osobnú aj nákladnú dopravu si budeme prevádzkovať sami, aby nám dali trať do prenájmu. Štátu by sme platili nájom, alebo by sme si to od štátu odkúpili,“ hovorí primátor Rajca v okrese Žilina Ján Rybárik. Železnica však trať prenajať alebo predať nechce. Ponúka len, aby sa obce finančne podieľali na zabezpečení stratových vlakových liniek, alebo si vytvorili vlastnú spoločnosť a prevádzkovali ich sami. Trate si chcú nechať. „Nechcú s nami o tom ani rokovať. Prečo by sme my mali prevádzkovať stratové vlaky a oni by mali mať ziskové koľajnice? Chceli sme, aby nám dali jednu trať ako celok a my to dokážeme so ziskom prevádzkovať,“ hovorí Ján Rybárik
Z jeho mesta vedie trať do Žiliny a zbiera ľudí z celej rajeckej doliny, vrátane kúpeľnej obce Rajecké Teplice.
Tvrdia, že ušetria pol miliardy
BRATISLAVA – Podľa prepočtov železničnej spoločnosti sa zrušením osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach ušetrí 576,4 milióna korún. Ide o energie, poplatky za používanie železničnej dopravnej cesty, výplaty a ostatné priame aj nepriame náklady. O 59,7 milióna sa naopak zvýšia náklady v súvislosti so zabezpečením autobusovej dopravy na troch zrušených tratiach. Celková úspora je 516,6 milióna. Stratu z tržieb z prepravy cestujúcich vlakmi vypočítala Železničná spoločnosť na 47,8 milióna korún, čiže po odrátaní tržieb predstavuje ušetrenie 468,9 milióna korún. (rf)