Bratislava 10. januára (TASR) - Zrušenie osobnej dopravy na 25 koncových regionálnych tratiach bude mať podľa odborových predákov priamy dopad na zamestnanosť približne 3000 pracovníkov Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s. a Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).
Opatrenie je naplánované na február 2003. Ako pre TASR vysvetlil predseda Odborového združenia železničiarov (OZŽ) Jozef Schmidt, tento odhad v sebe zahŕňa zamestnancov, ktorí rady železničiarov opustia, ale aj tých, ktorý u ŽSR a ZSSK ostanú, ale so zmeneným pracovným režimom.
V ZSSK pôjde predovšetkým o pracovníkov Divízie železničných koľajových vozidiel a Divízie osobnej prepravy. Podľa hovorcu ZSSK Miloša Čikovského spoločnosť počíta s prepustením 443 zamestnancov, z toho 358 na tratiach s úplným zastavením osobnej dopravy a 85 na tratiach, kde dôjde k jej nahradeniu autobusovou dopravou. Prepúšťanie členov vlakových a rušňových čiat, osobných pokladníkov, pracovníkov opravovní koľajových vozidiel by malo prebehnúť do jedného až dvoch mesiacov po zrušení osobnej dopravy na dotknutých tratiach.
Hovorca ŽSR Ján Keresteš zatiaľ presný počet zamestnancov, ktorých sa rušenie osobnej dopravy dotkne, nešpecifikoval. Podľa J. Schmidta však bude po zrealizovaní avizovaného kroku nadbytočná asi polovica zamestnancov ŽSR na dotknutých tratiach. Išlo by predovšetkým o výpravcov, signalistov, výhybkárov, traťových robotníkov či návesných majstrov. Aj keď na tratiach bude pokračovať nákladná doprava, podľa odborového predáka nebude možné na nich udržať nepretržitú prevádzku. Ak by bola zavedená takzvaná obdenná zmenná prevádzka, obsluha trate by prešla napríklad v nočných hodinách z veľkej časti do kompetencie vlakvedúceho. J. Schmidt sa okrem toho obáva, že časom dôjde na relevantných tratiach i k obmedzeniu nákladnej prepravy, čím o prácu prídu ďalší ľudia. V tejto súvislosti J. Schmidt poukázal aj na tohtoročnú redukciu výkonov na hlavných tratiach, ktorej dopady vyčíslenie nezahŕňa.
Z 25 koncových regionálnych tratí (pôvodne sa uvažovalo o 26) bude na troch železničná doprava nahradená autobusovou. Ide o trate Trenčín - Chynorany, Levice - Štúrovo a Zvolen - Čata. Tieto trate pokrývajú 5,8 % železničnej siete (207 km) a prislúcha im dopravný výkon 1,280 milióna vlakových kilometrov. Kilometrická dĺžka zvyšných 22 tratí predstavuje 511 km (14,3 % siete) a výpadok dopravného výkonu 2,798 milióna vlakových kilometrov.
Uvedené opatrenia prinesú podľa M. Čikovského Železničnej spoločnosti úsporu nákladov v objeme 576,4 milióna Sk. Kalkulovať však treba so zvýšením nákladov v súvislosti so zabezpečením autobusovej dopravy vrátane nákladov na sprievodcov (59,7 milióna Sk) a stratu tržieb z prepravy cestujúcich (47,8 milióna Sk). V položke dodatočných nákladov však nie je započítané odchodné a odstupné pre prepustených zamestnancov.
Osud regionálnych tratí spečatila vláda SR výškou rozpočtovej dotácie pre železničné podniky a objednaným dopravným výkonom, ktorý jej prispôsobila. ZSSK ako prepravca získa od štátu na výkony vo verejnom záujme tento rok 4,33 miliardy Sk a ŽSR ako prevádzkovateľ dráhy 2,3 miliardy Sk.
Rušenie osobnej dopravy na tratiach viedlo odborové organizácie, zastupujúce zamestnancov v železničnej doprave, k vyhláseniu štrajkovej pohotovosti. O konkrétnej forme prípadného protestu ešte štrajkový výbor nerozhodol, problematiku rušenia dopravy na koncových tratiach chce totiž vyriešiť dialógom.
Podľa M. Čikovského je ZSSK podnikateľským subjektom a podľa toho by sa mala aj správať. "Ak by nedošlo k rušeniu tratí, pri uvedenej štátnej dotácii by nám ostali peniaze na mzdy len do septembra a spoločnosť by ukončila rok s výraznou stratou," zdôraznil hovorca a dodal, že ZSSK nie je povinná vykonávať stratovú činnosť. Adekvátny objem dopravných výkonov by si mal objednávať štát, ktorý by za ne mal i platiť.