SME
Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Konštrukcia Mosta Košická bude na tok Dunaja osadená netradične šikmo

Bratislava 9. januára (TASR) - Žiadne asymetrické prvky neobsahuje projekt premostenia Dunaja v Bratislave, ktorého realizáciou sa na oboch brehoch ...

Bratislava 9. januára (TASR) - Žiadne asymetrické prvky neobsahuje projekt premostenia Dunaja v Bratislave, ktorého realizáciou sa na oboch brehoch toku spoja Petržalka, Mlynské Nivy a Ružinov. Očakáva sa, že nový Most Košická odľahčí v súčasnosti neúnosne zaťažené ostatné mosty cez rieku v hlavnom meste SR a umožní generálnu obnovu Starého mosta.

Hlavný projektant mostnej štúdie Miroslav Maťaščík z Dopravoprojektu ďalej konkretizoval, osadenie konštrukcie hlavného mostného objektu bude na tok šikmé, čo nie je v oblasti modernej výstavby mostov bežná technológia. Hmotnosť oceľových mostných prvkov je 6800 t. Nosný oceľový trám mosta bude zavesený na jeden oblúk, pričom jeden z jeho dvoch pilierov bude na umelom ostrove v koryte Dunaja. Z komplikovanej geometrie, uplatnenej v projekte, vyzdvihol predovšetkým systém závesov, ktorými sa zvýrazní panoráma mesta. Piaty bratislavský most na Dunaji tak posilní skupinu tvarovo atraktívnych mostov s vertikálnymi prvkami, striedajúcich mosty diaľnično-dopravného charakteru.

SkryťVypnúť reklamu

Zástupcovia Združenia Doprastav & VA TECH VOEST, ktoré bude zhotoviteľom mosta, v tejto súvislosti potvrdili, že technický model Mosta Košická je v súlade so štandardmi, platnými v EÚ. Zhodne odmietli aj podozrenia neúspešného účastníka tendra, Združenia Alpine - ZIPP - Sibamac, že cena združenia Doprastav (2,253 mld. Sk) je dumpingová. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo Alpine podal proti investorovi stavby, spoločnosti Metro, podnet na Protimonopolný úrad SR na prešetrenie tendra a žalobu na súd. Šéf Doprastavu Ivan Šesták zdôraznil, že vo veci Mosta Košická združenie Doprastav nemá právne spory a existujúce súdne spory sú internou záležitosťou žalobcu. Ako dodal, v tomto období združenie rokuje s poisťovňami o poistení diela. Poistná zmluva nebude problémom, ubezpečil I. Šesták. Vyvrátil akúkoľvek pochybnosť Alpine, ktorá vlani s odborníkmi na lodnú dopravu došla k záveru, že uplatnenie technológie osadenia hlavnej konštrukcie mosta zaplavením je technickým rizikom, s čím súvisí údajne i nepoistiteľné riziko stavby.

SkryťVypnúť reklamu

Viceprezident rakúskej oceliarne VA TECH VOEST Ludwig Burgholzer pre TASR upresnil, že prvý materiál na most bude objednaný v januári a jeho výroba sa začne v apríli až máji. Úlohy na výrobu konštrukcie sa budú realizovať podľa harmonogramu. Ocenil doterajšiu spoluprácu s Doprastavom, Dopravoprojektom a investorskou spoločnosťou Metro, ktorá 16. januára 2003 odovzdá stavenisko dodávateľovi stavby.

Most v celkovom náklade 3,6 miliardy Sk, ktorý financujú Európska investičná banka (1,8 mld. Sk) a štátny rozpočet, sa začne s 8- až 9-mesačným sklzom stavať 1. februára 2003. Verejnosti bude do užívania odovzdaný 31. mája 2005.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  2. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  5. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  6. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  8. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 326
  2. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 5 102
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 756
  4. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 656
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 745
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 629
  7. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 579
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 605
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 12 991
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 724
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 919
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 358
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 626
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 589
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 538
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 334
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu