„Ak dôjde k zrušeniu tratí, veľa ľudí zostane bez práce. Najmä tí, ktorí dochádzajú do žirianskej vápenky. Bude pre nich neúnosné využívať autobusovú dopravu, pretože tá nekopíruje železničnú trať. Cesta do práce sa predraží a predĺži natoľko, že sotva stihnú rannú zmenu,“ hovorí starosta Podhorian Jozef Benďák. Trate by sa podľa neho mali skôr obmedziť.
Ivan Oravec z poľnohospodárskeho družstva Devio Nové Sady si myslí, že niektorí pracovníci tiež doplatia na rušenie lokálnych vlakových spojov. Sú na ne odkázané aj deti zamestnancov, ktoré chodia do obce do školy.
Podľa predsedu Nitrianskeho samosprávneho kraja Milana Belicu rozhodnutie bude mať vážny sociálno-ekonomický dosah na rozvoj kraja. Železnice sú napojené na podnikateľské aktivity. Zrušením tratí sa zhorší podnikateľské prostredie a potenciálni investori sa budú tomuto územiu vyhýbať. Preťaží sa cestná sieť a zvýši sa nebezpečenstvo cestovania. O prácu príde asi stovka železničiarov v kraji. Ťažko odhadnúť, koľko ľudí stratí prácu pre to, že sa nebudú môcť dostať do zamestnania. Niektoré obce na juhu s vysokou nezamestnanosťou sú odkázané výlučne na vlakovú dopravu,“ hovorí Belica.
Poukazuje na programové vyhlásenie vlády, ktoré hovorí o podpore dopravnej siete menej rozvinutých regiónov. „Po zrušení osobnej dopravy raz príde na rad aj nákladná. Ak sa tak stane, vandali budú železničné trate rozkrádať a stanice devastovať. Chceme dostať kapitál na infraštruktúru z európskych fondov, už vybudovanú infraštruktúru ničíme? Osobnú dopravu už likvidovali vo vyspelých európskych krajinách. Po čase ju obnovovali, no za ťažších ekonomických podmienok,“ zdôrazňuje.
JANA BEŇOVÁ