Medzi nimi na prvom mieste stoja obavy z vojny v Zálive. S každou ďalšou správou, ktorá naznačuje, že konflikt sa blíži, o trochu vzrastie aj cena ropy. Pod rast cien sa podpisuje aj neprehľadná politická situácia vo Venezuele a svoju úlohu hrá aj vykurovacia sezóna v Spojených štátoch, ktorá kladie na spotrebu ropy vyššie nároky.
Kartelové združenie ropných veľmocí OPEC síce oznámilo, že zvýši svoje ťažobné kvóty o 1,3 milióna barelov denne, čo by malo dennú produkciu pozdvihnúť až na 23 miliónov barelov, no toto uistenie ceny znížiť nepomohlo. OPEC totiž už teraz prekračuje svoje vlastné kvóty a ťaží viac, ako by mal ťažiť po avizovanom „zvýšení ťažby“. Takže v konečnom dôsledku vyššie kvóty vlastne k vyššej ťažbe vôbec nepovedú.
S rastom cien sa objavujú aj mnohé špekulácie, že by Spojené štáty mohli uvoľniť svoje strategické zásoby ropy. USA síce skutočne držia určité zásoby pre prípad krízy, aby sa kľúčové odvetvia hospodárstva neocitli úplne bez pohonných látok, no možnosť, že by snáď tieto zásoby Američania uvoľnili práve v čase, keď pravdepodobnosť takejto krízy rastie, je mizivá.
K tomu, aby cena ropy znova klesla, by sa musela úplne upokojiť situácia vo Venezuele. Táto juhoamerická krajina by musela obnoviť ťažbu. Aby ropa zlacnela, muselo by byť úplne zažehnané aj nebezpečenstvo vojny v Zálive. Zdá sa však, že o tom môžeme len snívať, takže ropu pod tridsať dolárov hneď tak ľahko neuvidíme.
A bude ešte horšie. Pokiaľ bude pretrvávať chaos vo Venezuele a pokiaľ bude hroziť vojna v Iraku, cena ropy porastie ďalej. Vojna z počiatku 90. rokov predstavuje dobré ponaučenie, ako sa budú ceny ropy vyvíjať aj tentoraz. Hneď v prvých dňoch po útoku sa cena raketovou rýchlosťou vyšplhá až k štyridsiatim dolárom za barel, ale na týchto výšinách sa neudrží dlho. Po krátkom čase začne ropa klesať smerom k tridsiatke. Tento pokles už bude výrazne pozvoľnejší.
Ak sa teda dnes predáva liter benzínu Natural zhruba za 29 až 30 korún, v prvých dňoch konfliktu nebude mnoho chýbať do 34 korún za liter. Bohužiaľ ceny benzínu sa veľmi rýchlo premietajú aj do ostatných cien v ekonomike prostredníctvom vyšších dopravných nákladov. Tie si potom firmy započítavajú do cien.
Autor: MARKÉTA ŠICHTAŘOVÁ(Autorka je hlavnou ekonómkou Volksbank CZ)