
Španielka drží v rukách portrét pustovníka Manfreda Gnadingera. FOTO - REUTERS
Mŕtveho Manfreda Gnadingera našiel v sobotu priateľ, keď prišiel do jeho farebného domu v rybárskej dedine Camelle na návštevu. Šesťdesiatšesťročný umelec zomrel pred niekoľkými dňami. Príčina smrti nie je známa, ale miestne noviny La Voz de Galicia napísali, že zomrel zo smútku, pretože mu ropa zničila sochy.
Dedinčania mu hovorili Muž. Do tejto oblasti prišiel pred štyridsiatimi rokmi z Nemecka a celý život sa zaoberal vytváraním rôznych sôch z materiálov, ktoré vyplavilo more. Kosti z rýb, časti z lodí, vrak auta, motor, to všetko zasadzoval do skalnatých útesov, fixoval cementom alebo vytváral skulptúry v okolí jeho domu. Jeho zbierka sa časom zmenila na turistickú atrakciu a domorodci pomenovali jeho kreácie ako Nemcovo múzeum.
„Prišiel som sem, aby som vytvoril môj svet, kde by som mohol žiť,“ povedal reportérovi Reuters, ktorý ho navštívil tesne pred smrťou. Pripomínal stroskotanca, zarastená tvár, cez telo prehodená látka a na nohách pár gumákov, ktoré mu poslali španielske úrady, aby ho chránili pred ropou. Nemal rád zvedavcov, s krikom ich často odháňal preč.
„Je to na vás, ako si vyložíte moje sochy.“ Niektoré z jeho veží pripomínali práce katalánskeho maliara Joana Miróa. Ovplyvnil vás? „Áno,“ odpovedal. O spúšti, ktorá pochovala jeho celoživotnú prácu, hovoriť nechcel.
Devätnásteho novembra tohto roku jeho pomaľovaný dom so žltými a bielymi kruhmi, malými oknami, pokrytý mušľami a zvyškami z počítačov zaliala škvrna ropy z tankera Prestige. A zaplavila aj jeho múzeum na galícijskom pobreží.
„Bol vždy nahý, bosý. Takto nakupoval aj v obchodoch, v zime, v lete, vždy bez šiat,“ spomína Modesto Mouzo, rybár z Camelle. On a ďalší dedinčania si nemyslia, že to, čo Muž robil, možno považovať za umenie. „Sú to všetko iba kusy skál,“ dodáva Mouzo. (peb)