Sinológ Slobodník: O kritike projektov v Tibete som nepočul

Sinológ MARTIN SLOBODNÍK z Katedry východoázijských štúdií Univerzity Komenského hovorí, že zabratie Tibetu nemalo zo strany Číny pôvodne ekonomické dôvody.

Martin Slobodník (1970). V rokoch 1988-1994 študoval sinológiu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, na Katedre jazykov a kultúr krajín Ďalekého východu. V rokoch 1991-93 absolvoval študijný pobyt na Katedre čínskeho jazyka a kultúryMartin Slobodník (1970). V rokoch 1988-1994 študoval sinológiu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, na Katedre jazykov a kultúr krajín Ďalekého východu. V rokoch 1991-93 absolvoval študijný pobyt na Katedre čínskeho jazyka a kultúry(Zdroj: JURAJ SLOBODNÍK)

Sinológ MARTIN SLOBODNÍK z Katedry východoázijských štúdií Univerzity Komenského hovorí, že zabratie Tibetu nemalo zo strany Číny pôvodne ekonomické dôvody.

Bolo už v čase „mierového oslobodenia“ Tibetu Čínou zrejmé, aké nerastné bohatstvo táto krajina skrýva?

Dôvody na pripojenie Tibetu k Číne boli skôr historické a ideologické. Podľa čínskej interpretácie sa Tibet stal súčasťou cisárskej ríše už v polovici 13. storočia a má naň „historický nárok“. Čína však v tom čase argumentovala aj marxisticky, tým, že má „morálnu povinnosť“ oslobodiť Tibeťanov spod útlaku západných imperialistov a domácich vykorisťovateľov, čím sa myslel predchádzajúci čínsky režim Kuomintangu. O nerastnom bohatstve vtedy nikto nemal konkrétnu predstavu. Za tých vyše šesťdesiat rokov pekinská vláda určite investovala do Tibetu oveľa viac finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu, ako sa jej reálne vrátilo.

Čo priniesla do Tibetu železnica ukončená pred deviatimi rokmi?

Lhasu dnes navštívi ročne niekoľko miliónov čínskych turistov, čo je vyše desaťnásobný nárast oproti situácii pred rokom 2006, keď bol prístup do Lhasy komplikovanejší. Tibeťania majú pocit, že sa stávajú cudzincami vo vlastnom dome, aj turistický priemysel je primárne v rukách Číňanov.

Nepomohlo to ani domácemu obchodu?

Tibetský obchod sa tradične odohrával na lokálnej a regionálnej úrovni, dovoz tovarov z čínskych provincií predstavuje v prvom rade príležitosť pre čínskych obchodníkov. Aj z veľkých štátnych investícií profitujú iba čínske stavebné firmy.

Prečo je to tak?

Kvalifikovaný personál – stavební inžinieri, technici – v Tibete takmer neexistuje, čo je jedným z dôsledkov vzdelávacieho systému. Aj väčšinu robotníkov na týchto stavbách však tvoria čínski zamestnanci čínskych stavebných firiem. Tibeťania si nájdu prácu iba pri najmenej kvalifikovaných a najhoršie platených prácach.

profimedia-0146441682_res.jpgPriehradná nádrž pri Ceste priateľstva v Tibete. Foto: Profimedia.

Dá sa v prípade gigantických priehrad v Tibete hovoriť o „vojne o vodu“?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3NWG na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3NWG na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  3. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  4. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  5. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  6. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  7. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  8. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  10. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo
  1. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  2. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  3. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. V Tescu vlani zákazníci nakúpili až 700 miliónov sl. potravín
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  8. OMV ponúka kávu so sebou aj do opakovane použiteľných pohárov
  9. Pojistným podvodům při nehodě zabráníte s kamerou MiVue 733 WiFi
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 402
  2. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 22 691
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 074
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 16 889
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 14 532
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 11 703
  7. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 6 578
  8. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 5 725
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 5 654
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 4 026