Španielski výrobcovia automobilov sa obávajú konkurencie z východnej Európy

Madrid 11. decembra (TASR) - V Španielsku rastú obavy, že Krajiny strednej a východnej Európy (KSVE), noví členovia EÚ, sa stanú hlavnými konkurentmi ...

Madrid 11. decembra (TASR) - V Španielsku rastú obavy, že Krajiny strednej a východnej Európy (KSVE), noví členovia EÚ, sa stanú hlavnými konkurentmi španielskych podnikov, najmä automobilového priemyslu. Po krajine je rozmiestnených 17 automobiliek, ktoré vlani vyrobili vyše 3 milióny vozidiel. Tým si vydobyli tretie miesto na európskom automobilovom nebi po Nemecku a Francúzsku. Toto odvetvie stojí na treťom mieste aj v rámci španielskej ekonomiky. Väčší význam má len turistický ruch a výroba potravín.

Španielsky hospodársky rast sa spája s rokom 1986, v ktorom krajina vstúpila do EÚ. Mnohé medzinárodné koncerny si v nasledujúcich rokoch vyberali jej územie pre budovanie svojich závodov, lebo španielska pracovná sila bola lacná. V súčasnosti to už nie je pravda. Z toho budú mať zrejme úžitok KSVE, v ktorých sú mzdy nízke. Potvrdzuje to aj fakt, že sa v posledných rokoch v Španielsku už nestavajú nové automobilky. Získavajú ich KSVE. Nedôjde však k presúvaniu celých výrobných programov, ale zrejme len časti výroby, ako to urobil Volkswagen (VW), ktorý presunul 10 % výroby Seatov na Slovensko. Nadnárodné spoločnosti nemusia brať ohľad na zachovanie pracovných miest v Španielsku. Experti sa obávajú, že sa v nasledujúcich rokoch zvýši tempo odlevu výroby z krajiny. Prejavuje sa to aj v miere inflácie a raste miezd. Kým inflácia dosahuje tento rok 4 %, mzdy rastú o 0,7 % pomalšie. Odbory, ktoré si uvedomujú neudržateľnosť ostrého presadzovania svojich mzdových požiadaviek, vystupujú v mzdových otázkach oveľa opatrnejšie.

Španielska vláda by chcela podporiť vývoj a výskum. Problém je však v tom, že pokiaľ ide o automobilový priemysel, tieto činnosti sa sústreďujú na krajiny, z ktorých nadnárodné koncerny pochádzajú. Španielsku zostal priestor len v oblasti navrhovania karosérií a montáži vozidiel. Vláda nemá komu dávať prostriedky na navrhovanie výrobkov.

Informoval nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung.

* jns zll

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 563
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 856
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 488
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 115
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 003
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 977
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 772
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 509
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 297
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 889