Madrid 11. decembra (TASR) - V Španielsku rastú obavy, že Krajiny strednej a východnej Európy (KSVE), noví členovia EÚ, sa stanú hlavnými konkurentmi španielskych podnikov, najmä automobilového priemyslu. Po krajine je rozmiestnených 17 automobiliek, ktoré vlani vyrobili vyše 3 milióny vozidiel. Tým si vydobyli tretie miesto na európskom automobilovom nebi po Nemecku a Francúzsku. Toto odvetvie stojí na treťom mieste aj v rámci španielskej ekonomiky. Väčší význam má len turistický ruch a výroba potravín.
Španielsky hospodársky rast sa spája s rokom 1986, v ktorom krajina vstúpila do EÚ. Mnohé medzinárodné koncerny si v nasledujúcich rokoch vyberali jej územie pre budovanie svojich závodov, lebo španielska pracovná sila bola lacná. V súčasnosti to už nie je pravda. Z toho budú mať zrejme úžitok KSVE, v ktorých sú mzdy nízke. Potvrdzuje to aj fakt, že sa v posledných rokoch v Španielsku už nestavajú nové automobilky. Získavajú ich KSVE. Nedôjde však k presúvaniu celých výrobných programov, ale zrejme len časti výroby, ako to urobil Volkswagen (VW), ktorý presunul 10 % výroby Seatov na Slovensko. Nadnárodné spoločnosti nemusia brať ohľad na zachovanie pracovných miest v Španielsku. Experti sa obávajú, že sa v nasledujúcich rokoch zvýši tempo odlevu výroby z krajiny. Prejavuje sa to aj v miere inflácie a raste miezd. Kým inflácia dosahuje tento rok 4 %, mzdy rastú o 0,7 % pomalšie. Odbory, ktoré si uvedomujú neudržateľnosť ostrého presadzovania svojich mzdových požiadaviek, vystupujú v mzdových otázkach oveľa opatrnejšie.
Španielska vláda by chcela podporiť vývoj a výskum. Problém je však v tom, že pokiaľ ide o automobilový priemysel, tieto činnosti sa sústreďujú na krajiny, z ktorých nadnárodné koncerny pochádzajú. Španielsku zostal priestor len v oblasti navrhovania karosérií a montáži vozidiel. Vláda nemá komu dávať prostriedky na navrhovanie výrobkov.
Informoval nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung.
* jns zll