SME

Španielski výrobcovia automobilov sa obávajú konkurencie z východnej Európy

Madrid 11. decembra (TASR) - V Španielsku rastú obavy, že Krajiny strednej a východnej Európy (KSVE), noví členovia EÚ, sa stanú hlavnými konkurentmi ...

Madrid 11. decembra (TASR) - V Španielsku rastú obavy, že Krajiny strednej a východnej Európy (KSVE), noví členovia EÚ, sa stanú hlavnými konkurentmi španielskych podnikov, najmä automobilového priemyslu. Po krajine je rozmiestnených 17 automobiliek, ktoré vlani vyrobili vyše 3 milióny vozidiel. Tým si vydobyli tretie miesto na európskom automobilovom nebi po Nemecku a Francúzsku. Toto odvetvie stojí na treťom mieste aj v rámci španielskej ekonomiky. Väčší význam má len turistický ruch a výroba potravín.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Španielsky hospodársky rast sa spája s rokom 1986, v ktorom krajina vstúpila do EÚ. Mnohé medzinárodné koncerny si v nasledujúcich rokoch vyberali jej územie pre budovanie svojich závodov, lebo španielska pracovná sila bola lacná. V súčasnosti to už nie je pravda. Z toho budú mať zrejme úžitok KSVE, v ktorých sú mzdy nízke. Potvrdzuje to aj fakt, že sa v posledných rokoch v Španielsku už nestavajú nové automobilky. Získavajú ich KSVE. Nedôjde však k presúvaniu celých výrobných programov, ale zrejme len časti výroby, ako to urobil Volkswagen (VW), ktorý presunul 10 % výroby Seatov na Slovensko. Nadnárodné spoločnosti nemusia brať ohľad na zachovanie pracovných miest v Španielsku. Experti sa obávajú, že sa v nasledujúcich rokoch zvýši tempo odlevu výroby z krajiny. Prejavuje sa to aj v miere inflácie a raste miezd. Kým inflácia dosahuje tento rok 4 %, mzdy rastú o 0,7 % pomalšie. Odbory, ktoré si uvedomujú neudržateľnosť ostrého presadzovania svojich mzdových požiadaviek, vystupujú v mzdových otázkach oveľa opatrnejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Španielska vláda by chcela podporiť vývoj a výskum. Problém je však v tom, že pokiaľ ide o automobilový priemysel, tieto činnosti sa sústreďujú na krajiny, z ktorých nadnárodné koncerny pochádzajú. Španielsku zostal priestor len v oblasti navrhovania karosérií a montáži vozidiel. Vláda nemá komu dávať prostriedky na navrhovanie výrobkov.

Informoval nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung.

* jns zll

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 186
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 747
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 554
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 890
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 736
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 379
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 668
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 526
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu