Španielski výrobcovia automobilov sa obávajú konkurencie z východnej Európy

Madrid 11. decembra (TASR) - V Španielsku rastú obavy, že Krajiny strednej a východnej Európy (KSVE), noví členovia EÚ, sa stanú hlavnými konkurentmi ...

Madrid 11. decembra (TASR) - V Španielsku rastú obavy, že Krajiny strednej a východnej Európy (KSVE), noví členovia EÚ, sa stanú hlavnými konkurentmi španielskych podnikov, najmä automobilového priemyslu. Po krajine je rozmiestnených 17 automobiliek, ktoré vlani vyrobili vyše 3 milióny vozidiel. Tým si vydobyli tretie miesto na európskom automobilovom nebi po Nemecku a Francúzsku. Toto odvetvie stojí na treťom mieste aj v rámci španielskej ekonomiky. Väčší význam má len turistický ruch a výroba potravín.

Španielsky hospodársky rast sa spája s rokom 1986, v ktorom krajina vstúpila do EÚ. Mnohé medzinárodné koncerny si v nasledujúcich rokoch vyberali jej územie pre budovanie svojich závodov, lebo španielska pracovná sila bola lacná. V súčasnosti to už nie je pravda. Z toho budú mať zrejme úžitok KSVE, v ktorých sú mzdy nízke. Potvrdzuje to aj fakt, že sa v posledných rokoch v Španielsku už nestavajú nové automobilky. Získavajú ich KSVE. Nedôjde však k presúvaniu celých výrobných programov, ale zrejme len časti výroby, ako to urobil Volkswagen (VW), ktorý presunul 10 % výroby Seatov na Slovensko. Nadnárodné spoločnosti nemusia brať ohľad na zachovanie pracovných miest v Španielsku. Experti sa obávajú, že sa v nasledujúcich rokoch zvýši tempo odlevu výroby z krajiny. Prejavuje sa to aj v miere inflácie a raste miezd. Kým inflácia dosahuje tento rok 4 %, mzdy rastú o 0,7 % pomalšie. Odbory, ktoré si uvedomujú neudržateľnosť ostrého presadzovania svojich mzdových požiadaviek, vystupujú v mzdových otázkach oveľa opatrnejšie.

Španielska vláda by chcela podporiť vývoj a výskum. Problém je však v tom, že pokiaľ ide o automobilový priemysel, tieto činnosti sa sústreďujú na krajiny, z ktorých nadnárodné koncerny pochádzajú. Španielsku zostal priestor len v oblasti navrhovania karosérií a montáži vozidiel. Vláda nemá komu dávať prostriedky na navrhovanie výrobkov.

Informoval nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung.

* jns zll

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 320
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 356
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 364
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 831
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 779
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 640
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 507
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 401
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 244
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 056