Španielski výrobcovia automobilov sa obávajú konkurencie z východnej Európy

Madrid 11. decembra (TASR) - V Španielsku rastú obavy, že Krajiny strednej a východnej Európy (KSVE), noví členovia EÚ, sa stanú hlavnými konkurentmi ...

Madrid 11. decembra (TASR) - V Španielsku rastú obavy, že Krajiny strednej a východnej Európy (KSVE), noví členovia EÚ, sa stanú hlavnými konkurentmi španielskych podnikov, najmä automobilového priemyslu. Po krajine je rozmiestnených 17 automobiliek, ktoré vlani vyrobili vyše 3 milióny vozidiel. Tým si vydobyli tretie miesto na európskom automobilovom nebi po Nemecku a Francúzsku. Toto odvetvie stojí na treťom mieste aj v rámci španielskej ekonomiky. Väčší význam má len turistický ruch a výroba potravín.

Španielsky hospodársky rast sa spája s rokom 1986, v ktorom krajina vstúpila do EÚ. Mnohé medzinárodné koncerny si v nasledujúcich rokoch vyberali jej územie pre budovanie svojich závodov, lebo španielska pracovná sila bola lacná. V súčasnosti to už nie je pravda. Z toho budú mať zrejme úžitok KSVE, v ktorých sú mzdy nízke. Potvrdzuje to aj fakt, že sa v posledných rokoch v Španielsku už nestavajú nové automobilky. Získavajú ich KSVE. Nedôjde však k presúvaniu celých výrobných programov, ale zrejme len časti výroby, ako to urobil Volkswagen (VW), ktorý presunul 10 % výroby Seatov na Slovensko. Nadnárodné spoločnosti nemusia brať ohľad na zachovanie pracovných miest v Španielsku. Experti sa obávajú, že sa v nasledujúcich rokoch zvýši tempo odlevu výroby z krajiny. Prejavuje sa to aj v miere inflácie a raste miezd. Kým inflácia dosahuje tento rok 4 %, mzdy rastú o 0,7 % pomalšie. Odbory, ktoré si uvedomujú neudržateľnosť ostrého presadzovania svojich mzdových požiadaviek, vystupujú v mzdových otázkach oveľa opatrnejšie.

Španielska vláda by chcela podporiť vývoj a výskum. Problém je však v tom, že pokiaľ ide o automobilový priemysel, tieto činnosti sa sústreďujú na krajiny, z ktorých nadnárodné koncerny pochádzajú. Španielsku zostal priestor len v oblasti navrhovania karosérií a montáži vozidiel. Vláda nemá komu dávať prostriedky na navrhovanie výrobkov.

Informoval nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung.

* jns zll

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 072
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 274
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 891
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 3 273
  5. Kam do tepla v januári? 2 588
  6. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 2 461
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 310
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 251
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 235
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 792