BRATISLAVA – Ministerstvo dopravy už pravdepodobne nepovolí železniciam nákup 35 ľahkých motorových jednotiek, pre ktoré po aférach s tendrom prišiel o kreslo bývalý minister dopravy Macejko. Napriek tomu sa na železniciach objaví šesť veľmi podobných vláčikov.
Železnice zhruba pred štyrmi rokmi nakupovali 14 ľahkých elektrických vlakov pre Tatranskú elektrickú železnicu. Na dodávku vypísali tender. Pri kúpe urobili s víťazom dodatok k zmluve na nákup ďalších šiestich vlakov, ale motorových. Obišli tak predpisy o tendri.
Hovorca železničnej spoločnosti Miloš Čikovský tvrdí, že všetko bolo podľa zákona: „Vtedy platný zákon povoľoval rozšíriť predmet obstarávania o päťdesiat percent, ak išlo o ten istý výrobok.“
Električka sa však od motorových vlakov mierne líši. Okrem motora je rozdiel aj v šírke rozchodu. Električky v Tatrách jazdia po úzkych koľajach, motoráčiky po normálnych.
Železničiari tvrdia, že ide o rovnaký výrobok, pretože má rovnaký dizajn, mechaniku, brzdenie, rovnaký je aj výrobca. „Keď železnica zaobstarávala električky, chceli sme, aby dizajnom a najmä z hľadiska technického boli identické s motorovými, aby v depe nemali odlišný systém údržby, odlišný systém riadenia, prevádzky,“ hovorí Čikovský.
Železničiari tvrdia, že iba rozšírili predmet obstarávania, čo im schválila aj vláda. Tender na električky vtedy vyhral ten istý výrobca, ktorého železnice vybrali aj v nedávnom tendri na ľahké vlaky, ktorý vyvolal množstvo emócií a afér.
Koncepcia reformy železníc schválená pred dvoma rokmi hovorí o rušení regionálnych tratí. Na niektorých možno nebudú lokálky premávať už od nového roka.
Tatranské železnice sú jediné, ktoré si chce železnica ponechať, najmä kvôli turistom. Električky jazdia na trase Poprad – Starý Smokovec – Štrbské Pleso, motorové vlaky budú jazdiť na trase Tatranská Lomnica – Studený Potok – Poprad.
Prvý motorový vlak mal jazdiť už od apríla, výrobca však dodnes nedodal ani jeden. Čikovský povedal, že železnice rokujú s výrobcom o tom, prečo dodávka mešká. (rf)