SME
Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Tender na ľahké vlaky zrušili, ale šesť motoráčikov bude

BRATISLAVA – Ministerstvo dopravy už pravdepodobne nepovolí železniciam nákup 35 ľahkých motorových jednotiek, pre ktoré po aférach s tendrom prišiel o kreslo bývalý minister dopravy Macejko. Napriek tomu sa na železniciach objaví šesť veľmi podobn

BRATISLAVA – Ministerstvo dopravy už pravdepodobne nepovolí železniciam nákup 35 ľahkých motorových jednotiek, pre ktoré po aférach s tendrom prišiel o kreslo bývalý minister dopravy Macejko. Napriek tomu sa na železniciach objaví šesť veľmi podobných vláčikov.

Železnice zhruba pred štyrmi rokmi nakupovali 14 ľahkých elektrických vlakov pre Tatranskú elektrickú železnicu. Na dodávku vypísali tender. Pri kúpe urobili s víťazom dodatok k zmluve na nákup ďalších šiestich vlakov, ale motorových. Obišli tak predpisy o tendri.

SkryťVypnúť reklamu

Hovorca železničnej spoločnosti Miloš Čikovský tvrdí, že všetko bolo podľa zákona: „Vtedy platný zákon povoľoval rozšíriť predmet obstarávania o päťdesiat percent, ak išlo o ten istý výrobok.“

Električka sa však od motorových vlakov mierne líši. Okrem motora je rozdiel aj v šírke rozchodu. Električky v Tatrách jazdia po úzkych koľajach, motoráčiky po normálnych.

Železničiari tvrdia, že ide o rovnaký výrobok, pretože má rovnaký dizajn, mechaniku, brzdenie, rovnaký je aj výrobca. „Keď železnica zaobstarávala električky, chceli sme, aby dizajnom a najmä z hľadiska technického boli identické s motorovými, aby v depe nemali odlišný systém údržby, odlišný systém riadenia, prevádzky,“ hovorí Čikovský.

Železničiari tvrdia, že iba rozšírili predmet obstarávania, čo im schválila aj vláda. Tender na električky vtedy vyhral ten istý výrobca, ktorého železnice vybrali aj v nedávnom tendri na ľahké vlaky, ktorý vyvolal množstvo emócií a afér.

SkryťVypnúť reklamu

Koncepcia reformy železníc schválená pred dvoma rokmi hovorí o rušení regionálnych tratí. Na niektorých možno nebudú lokálky premávať už od nového roka.

Tatranské železnice sú jediné, ktoré si chce železnica ponechať, najmä kvôli turistom. Električky jazdia na trase Poprad – Starý Smokovec – Štrbské Pleso, motorové vlaky budú jazdiť na trase Tatranská Lomnica – Studený Potok – Poprad.

Prvý motorový vlak mal jazdiť už od apríla, výrobca však dodnes nedodal ani jeden. Čikovský povedal, že železnice rokujú s výrobcom o tom, prečo dodávka mešká. (rf)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  2. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  3. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  5. Aké typy cukrovky poznáme?
  6. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  7. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  8. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 329
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 6 898
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 907
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 405
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 328
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 284
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 224
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka! 1 073
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  2. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  3. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  4. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  6. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIII - Kostol sv. Jána Krstiteľa, Pominovec
  7. Natália Šepitková: V Dánsku sa nešibe ani neoblieva. Aké majú veľkonočné zvyky?
  8. Lubo Repka: Guayaquil - najnebezpečnejšie mesto v Ekvádore
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 782
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 041
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 202
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 957
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 130
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 086
  7. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 3 953
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 111
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu