Tender na ľahké vlaky zrušili, ale šesť motoráčikov bude

BRATISLAVA – Ministerstvo dopravy už pravdepodobne nepovolí železniciam nákup 35 ľahkých motorových jednotiek, pre ktoré po aférach s tendrom prišiel o kreslo bývalý minister dopravy Macejko. Napriek tomu sa na železniciach objaví šesť veľmi podobn

BRATISLAVA – Ministerstvo dopravy už pravdepodobne nepovolí železniciam nákup 35 ľahkých motorových jednotiek, pre ktoré po aférach s tendrom prišiel o kreslo bývalý minister dopravy Macejko. Napriek tomu sa na železniciach objaví šesť veľmi podobných vláčikov.

Železnice zhruba pred štyrmi rokmi nakupovali 14 ľahkých elektrických vlakov pre Tatranskú elektrickú železnicu. Na dodávku vypísali tender. Pri kúpe urobili s víťazom dodatok k zmluve na nákup ďalších šiestich vlakov, ale motorových. Obišli tak predpisy o tendri.

Hovorca železničnej spoločnosti Miloš Čikovský tvrdí, že všetko bolo podľa zákona: „Vtedy platný zákon povoľoval rozšíriť predmet obstarávania o päťdesiat percent, ak išlo o ten istý výrobok.“

Električka sa však od motorových vlakov mierne líši. Okrem motora je rozdiel aj v šírke rozchodu. Električky v Tatrách jazdia po úzkych koľajach, motoráčiky po normálnych.

Železničiari tvrdia, že ide o rovnaký výrobok, pretože má rovnaký dizajn, mechaniku, brzdenie, rovnaký je aj výrobca. „Keď železnica zaobstarávala električky, chceli sme, aby dizajnom a najmä z hľadiska technického boli identické s motorovými, aby v depe nemali odlišný systém údržby, odlišný systém riadenia, prevádzky,“ hovorí Čikovský.

Železničiari tvrdia, že iba rozšírili predmet obstarávania, čo im schválila aj vláda. Tender na električky vtedy vyhral ten istý výrobca, ktorého železnice vybrali aj v nedávnom tendri na ľahké vlaky, ktorý vyvolal množstvo emócií a afér.

Koncepcia reformy železníc schválená pred dvoma rokmi hovorí o rušení regionálnych tratí. Na niektorých možno nebudú lokálky premávať už od nového roka.

Tatranské železnice sú jediné, ktoré si chce železnica ponechať, najmä kvôli turistom. Električky jazdia na trase Poprad – Starý Smokovec – Štrbské Pleso, motorové vlaky budú jazdiť na trase Tatranská Lomnica – Studený Potok – Poprad.

Prvý motorový vlak mal jazdiť už od apríla, výrobca však dodnes nedodal ani jeden. Čikovský povedal, že železnice rokujú s výrobcom o tom, prečo dodávka mešká. (rf)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Legendárna Transsibírska magistrála
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  8. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Používate make-up? Potom spozornite
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  7. Vianočný bázar chalaňov
  8. Vianočné mecheche 2017
  9. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  10. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 37 334
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 196
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 003
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 138
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 216
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 201
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 122
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 093
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 962
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 859