SME

Tender na ľahké vlaky zrušili, ale šesť motoráčikov bude

BRATISLAVA – Ministerstvo dopravy už pravdepodobne nepovolí železniciam nákup 35 ľahkých motorových jednotiek, pre ktoré po aférach s tendrom prišiel o kreslo bývalý minister dopravy Macejko. Napriek tomu sa na železniciach objaví šesť veľmi podobn

BRATISLAVA – Ministerstvo dopravy už pravdepodobne nepovolí železniciam nákup 35 ľahkých motorových jednotiek, pre ktoré po aférach s tendrom prišiel o kreslo bývalý minister dopravy Macejko. Napriek tomu sa na železniciach objaví šesť veľmi podobných vláčikov.

Železnice zhruba pred štyrmi rokmi nakupovali 14 ľahkých elektrických vlakov pre Tatranskú elektrickú železnicu. Na dodávku vypísali tender. Pri kúpe urobili s víťazom dodatok k zmluve na nákup ďalších šiestich vlakov, ale motorových. Obišli tak predpisy o tendri.

SkryťVypnúť reklamu

Hovorca železničnej spoločnosti Miloš Čikovský tvrdí, že všetko bolo podľa zákona: „Vtedy platný zákon povoľoval rozšíriť predmet obstarávania o päťdesiat percent, ak išlo o ten istý výrobok.“

Električka sa však od motorových vlakov mierne líši. Okrem motora je rozdiel aj v šírke rozchodu. Električky v Tatrách jazdia po úzkych koľajach, motoráčiky po normálnych.

Železničiari tvrdia, že ide o rovnaký výrobok, pretože má rovnaký dizajn, mechaniku, brzdenie, rovnaký je aj výrobca. „Keď železnica zaobstarávala električky, chceli sme, aby dizajnom a najmä z hľadiska technického boli identické s motorovými, aby v depe nemali odlišný systém údržby, odlišný systém riadenia, prevádzky,“ hovorí Čikovský.

Železničiari tvrdia, že iba rozšírili predmet obstarávania, čo im schválila aj vláda. Tender na električky vtedy vyhral ten istý výrobca, ktorého železnice vybrali aj v nedávnom tendri na ľahké vlaky, ktorý vyvolal množstvo emócií a afér.

SkryťVypnúť reklamu

Koncepcia reformy železníc schválená pred dvoma rokmi hovorí o rušení regionálnych tratí. Na niektorých možno nebudú lokálky premávať už od nového roka.

Tatranské železnice sú jediné, ktoré si chce železnica ponechať, najmä kvôli turistom. Električky jazdia na trase Poprad – Starý Smokovec – Štrbské Pleso, motorové vlaky budú jazdiť na trase Tatranská Lomnica – Studený Potok – Poprad.

Prvý motorový vlak mal jazdiť už od apríla, výrobca však dodnes nedodal ani jeden. Čikovský povedal, že železnice rokujú s výrobcom o tom, prečo dodávka mešká. (rf)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 752
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 497
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 443
  4. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 640
  5. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 551
  6. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 472
  7. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 267
  8. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 020
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 187
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 870
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 528
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 145
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 143
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 647
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 9 959
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 489
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu