BRATISLAVA - Na kruhových objazdoch sa stáva oveľa menej dopravných nehôd ako na klasických križovatkách. Napríklad na hlavnej križovatke v nemeckom Boossene sa za dva roky stalo 37 dopravných nehôd, pri ktorých bolo ťažko zranených 14 ľudí. Po tom, čo vybudovali namiesto križovatky kruhový objazd, sa tu stalo len 10 nehôd, pri ktorých nebol nikto zranený.
Na Slovensku sú kruhové objazdy stále raritou. V súčasnosti je ich v prevádzke asi 25. V susednom Česku ich majú okolo 300 a zisťujú, či sa dajú budovať lacné kruhové objazdy, ktoré by stáli 3,5 milióna korún. Majú aj uvádzací program skúšobných kruhových križovatiek.
Na Slovensku žiadny plán výstavby a rozvoja kruhových križovatiek neexistuje a podľa riaditeľa cestného hospodárstva ministerstva dopravy Gejza Végu na prebudovanie križovatiek na kruhové objazdy nie je ani dôvod: „Netreba podľahnúť módnym trendom.“ Na stole mu vraj leží viacero žiadostí, v ktorých samosprávy žiadajú prebudovanie križovatky na kruhový objazd, „pretože sa im to páči“.
Vodiči však majú iný názor: „To nie je módny trend, ale nevyhnutnosť,“ hovorí jeden z bratislavských taxikárov. Jeho kolega súhlasí: „Určite by to zrýchlilo dopravu.“
Kamionista Miloš Makový jazdí po celej Európe. „Bol by som za to, aby boli všade kruhové objazdy,“ tvrdí. Premávka na kruhovom objazde je podľa neho oveľa plynulejšia a bezpečnejšia ako na klasickej križovatke.
Ďalší kamionista Jozef Ostrihoň pridáva príklad zo Zvolena. Tam bol vybudovaný jeden kruhový objazd a jedna svetelná križovatka. „Keby namiesto nej urobili kruhový objazd, tak v meste nie sú žiadne zápchy. Zvolen je zabitý každé ráno a poobede preto, lebo tam je svetelná križovatka. Kde je kruhový objazd, zápchy nie sú.“
Nové kruhové objazdy pribúdajú na Slovensku len pomaly - vlani boli vybudované dva (na porovnanie - v Nemecku ich za ten istý čas pribudlo 500). Tento rok bolo vybudovaných 8 malých kruhových objazdov. Podľa Juraja Fürsta zo Slovenskej správy ciest sa pripravuje výstavba ďalších desiatich až pätnástich kruhových križovatiek.