Bratislava 22. novembra (TASR) - Štyria záujemcovia sa prihlásili do verejnej medzinárodnej súťaže na výstavbu bratislavského diaľničného úseku D1 Viedenská cesta - Prístavný most predložením záväznej ponuky Slovenskej správe ciest (SSC).
"Súťažné podklady k stavbe si vyzdvihlo sedem subjektov, z ktorých definitívnu ponuku predložili štyri," uviedla hovorkyňa Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Mária Miková. Náklady na predmetné cestné dielo boli vyčíslené na 70,938 milióna eúr, o ich pokrytie sa postarajú predvstupový fond Európskej únie ISPA, Európska investičná banka (EIB) a štátny rozpočet. Z ISPA uhradí EÚ na výstavbu diela a na spracovanie projektovej dokumentácie 27,149 milióna eúr. Začiatok výstavby pripadá do úvahy v prvom kvartáli budúceho roka.
Úsek Viedenská cesta - Prístavný most v celkovej dĺžke 3,9 kilometra bude 26,5 metra široký s určením pre rýchlosť 100 kilometrov za hodinu. V projekte sa počíta s troma novými mostmi a piatimi nadchodmi pre cyklistov a chodcov ako aj s odvádzačom dažďovej vody. Stavba musí byť ukončená do konca roku 2006, s jej uvedením do užívania sa počíta už v horizonte roku 2004.
Sledovaný cestný ťah je súčasťou diaľnice D61, ktorá sa začína na slovensko-rakúskej štátnej hranici, prebieha mestami Bratislava a Trnava a končí sa v blízkosti Trenčína. Jej celková dĺžka predstavuje 139,7 kilometra. D61 je súčasťou medzinárodnej cesty E75 (Gdansk - Lodž - Bratislava - Budapešť - Atény). Navyše, bratislavský diaľničný úsek je spojnicou na diaľnicu D2 (Bratislava - Brno - Praha). Projekt by mal okrem dopadu na tranzitnú dopravu zlepšiť dopravný systém medzi Rakúskom a hlavným mestom SR.
Paralelne s výberom najlepšieho dodávateľa pre Viedenskú cestu - Prístavný most prebieha na SSC súťaž k diaľnici D2 Lamačská cesta-Staré Grunty. Celkovo tri podnikateľské združenia predložili v tomto prípade investorovi diela - SSC - záväzné ponuky na jeho výstavbu. V dvoch prípadoch ide o joint ventures, zostavené z jednej slovenskej a jednej japonskej stavebnej firmy, tretí uchádzač skĺbi vo svojej ponuke know-how japonské a české. Finančné krytie výstavby tohto infraštrukturálneho diela je približne na 90 % zabezpečené úverom od Japonskej banky pre medzinárodnú spoluprácu (JBIC) a na zvyšných 10 % štátnym rozpočtom. Náklady na realizáciu celého projektu tvoria podľa štátnej expertízy 3,5 miliardy Sk.