SME
Pondelok, 5. jún, 2023 | Meniny má Laura

Le Parisien: Parížske taxíky slávia sté výročie

Paríž 22. novembra (TASR) Parížska taxislužba slávi v tomto roku sté výročie, pripomína v dnešnom čísle denník Le Parisien.

Nespočítateľný počet kilometrov a miliardy cestujúcich sa prepravilo taxíkmi za 100 rokov, ale storočný oslávenec nie je opotrebovaný. Taxislužba sa každých 10 rokov omladzuje, čomu napomáha technický a technologický pokrok. Po parížskych uliciach a bulvároch jazdia stále modernejšie taxíky. V roku 1902 gróf Walewski vytvoril Francúzsku spoločnosť automobilov, ktorá sa neskôr stala spoločnosťou G-7. Približne 100 červeno-čiernych vozidiel Renault 2 CV vyšlo na parížske vozovky. Benzínové autá vytlačili elektrické fiakre, ktoré Parížania používali od roku 1899. V roku 1903 písmeno a v slove taxameter nahradilo písmeno i a do slovníka francúzskeho jazyka sa dostalo slovo taxi. Taxametre sa v Paríži zaviedli v roku 1901, aby sa predišlo diskusiám so zákazníkmi o cene za službu, pripomína Le Parisien.

SkryťVypnúť reklamu

Prvýkrát vstúpili parížski taxikári do štrajku v roku 1911. A nerobili veci polovičato: ich ostrý štrajk trval 144 dní. Pri zrážkach s poriadkovými silami vtedy zahynuli štyri osoby. Taxíkári požadovali od zamestnávateľov, aby si mohli ponechať vyššie percento z príjmu: malo sa zvýšiť z 27,5 na 33 percent. Nedosiahli nič, podotýka denník.

V septembri 1914 parížskych taxikárov aj s autami povolala armáda, aby rýchle dopravili posily na front a zastavil sa tak postup nepriateľa spoza Rýna.

V roku 1929 už Parížania nemali peniaze na vozenie sa v taxíku. Veľká kríza pripravila o prácu mnohých taxikárov. Niektorí z nich spávali v aute, aby si prácu udržali. V roku 1938 sa dekrétom stanovil maximálny počet taxíkov v Paríži: malo ich byť 14.000, teda dvakrát menej ako v roku 1932, a pracovný čas bol 10 hodín. Okrem toho sa vtedy dekrétom zriadila aj špeciálna policajná brigáda, polícia pre taxíky. Zákon o tom je stále v platnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Počas druhej svetovej vojny sa z parížskych ulíc pre nedostatok pohonných hmôt vytratili autá a v taxislužbe sa objavili cyklotaxíky. Rok 1956 znamenal revolúciu, keď vznikla prvá rádiocentrála. Pre vodiča to bol druhý motor a pre zákazníka už odpadla starosť náhodne chytať taxík.

Technologický rozvoj za uplynulé dve desaťročia ešte viac urýchlil vývoj aj v tejto profesii. Operátorky už nemusia nahlasovať, alebo na papier zapisovať adresu, kde má taxík ísť. Taxikári tretieho tisícročia majú autá, ktoré v prípade potreby možno lokalizovať družicovým systémom, a štvorkolesový pracovný nástroj je vybavený palubným počítačom, uzatvára Le Parisien.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. HYPONÁJOM, odložte hypotéku a svoj nový byt splácajte už teraz
  3. Lunička potrebuje súrne pomoc, aby mohla rásť.
  4. Vypočítali sme vaše budúce dôchodky
  5. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  6. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  7. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom
  8. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem
  1. Tesco naplno spúšťa svoj Online Club
  2. Po košickom úspechu pobočka aj v Bratislave
  3. Vypočítali sme vaše budúce dôchodky
  4. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  5. Lunička potrebuje súrne pomoc, aby mohla rásť.
  6. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie
  7. Slováci milujú grilovanie s rodinou a priateľmi, ukázal prieskum
  8. Z vernostných kariet Terno a Kraj sa stávajú už aj platobné
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 16 935
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 11 537
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 9 149
  4. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 8 457
  5. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 5 780
  6. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 4 871
  7. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 4 846
  8. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 4 031
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Dušan Király: Saigon s deravou topánkou
  2. Martin Majzlan: Nepál – kráľovstvo bohov
  3. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Dlhá
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  5. Vladimír Benčík: Rím - Tajomstvá Vatikánskych múzeí (1. časť)
  6. Alena Miklošová: Road Trip: Z Miami na Key West
  7. Iveta Bakitová: Laponsko - výlet za polárnou žiarou
  8. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Čachtice
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 140 541
  2. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 15 708
  3. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 12 819
  4. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 11 403
  5. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 894
  6. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 536
  7. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 698
  8. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 979
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu