Le Parisien: Parížske taxíky slávia sté výročie

Paríž 22. novembra (TASR) Parížska taxislužba slávi v tomto roku sté výročie, pripomína v dnešnom čísle denník Le Parisien.

Nespočítateľný počet kilometrov a miliardy cestujúcich sa prepravilo taxíkmi za 100 rokov, ale storočný oslávenec nie je opotrebovaný. Taxislužba sa každých 10 rokov omladzuje, čomu napomáha technický a technologický pokrok. Po parížskych uliciach a bulvároch jazdia stále modernejšie taxíky. V roku 1902 gróf Walewski vytvoril Francúzsku spoločnosť automobilov, ktorá sa neskôr stala spoločnosťou G-7. Približne 100 červeno-čiernych vozidiel Renault 2 CV vyšlo na parížske vozovky. Benzínové autá vytlačili elektrické fiakre, ktoré Parížania používali od roku 1899. V roku 1903 písmeno a v slove taxameter nahradilo písmeno i a do slovníka francúzskeho jazyka sa dostalo slovo taxi. Taxametre sa v Paríži zaviedli v roku 1901, aby sa predišlo diskusiám so zákazníkmi o cene za službu, pripomína Le Parisien.

Prvýkrát vstúpili parížski taxikári do štrajku v roku 1911. A nerobili veci polovičato: ich ostrý štrajk trval 144 dní. Pri zrážkach s poriadkovými silami vtedy zahynuli štyri osoby. Taxíkári požadovali od zamestnávateľov, aby si mohli ponechať vyššie percento z príjmu: malo sa zvýšiť z 27,5 na 33 percent. Nedosiahli nič, podotýka denník.

V septembri 1914 parížskych taxikárov aj s autami povolala armáda, aby rýchle dopravili posily na front a zastavil sa tak postup nepriateľa spoza Rýna.

V roku 1929 už Parížania nemali peniaze na vozenie sa v taxíku. Veľká kríza pripravila o prácu mnohých taxikárov. Niektorí z nich spávali v aute, aby si prácu udržali. V roku 1938 sa dekrétom stanovil maximálny počet taxíkov v Paríži: malo ich byť 14.000, teda dvakrát menej ako v roku 1932, a pracovný čas bol 10 hodín. Okrem toho sa vtedy dekrétom zriadila aj špeciálna policajná brigáda, polícia pre taxíky. Zákon o tom je stále v platnosti.

Počas druhej svetovej vojny sa z parížskych ulíc pre nedostatok pohonných hmôt vytratili autá a v taxislužbe sa objavili cyklotaxíky. Rok 1956 znamenal revolúciu, keď vznikla prvá rádiocentrála. Pre vodiča to bol druhý motor a pre zákazníka už odpadla starosť náhodne chytať taxík.

Technologický rozvoj za uplynulé dve desaťročia ešte viac urýchlil vývoj aj v tejto profesii. Operátorky už nemusia nahlasovať, alebo na papier zapisovať adresu, kde má taxík ísť. Taxikári tretieho tisícročia majú autá, ktoré v prípade potreby možno lokalizovať družicovým systémom, a štvorkolesový pracovný nástroj je vybavený palubným počítačom, uzatvára Le Parisien.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 563
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 856
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 488
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 115
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 003
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 977
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 772
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 509
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 297
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 889