SME
Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Le Parisien: Parížske taxíky slávia sté výročie

Paríž 22. novembra (TASR) Parížska taxislužba slávi v tomto roku sté výročie, pripomína v dnešnom čísle denník Le Parisien.

Nespočítateľný počet kilometrov a miliardy cestujúcich sa prepravilo taxíkmi za 100 rokov, ale storočný oslávenec nie je opotrebovaný. Taxislužba sa každých 10 rokov omladzuje, čomu napomáha technický a technologický pokrok. Po parížskych uliciach a bulvároch jazdia stále modernejšie taxíky. V roku 1902 gróf Walewski vytvoril Francúzsku spoločnosť automobilov, ktorá sa neskôr stala spoločnosťou G-7. Približne 100 červeno-čiernych vozidiel Renault 2 CV vyšlo na parížske vozovky. Benzínové autá vytlačili elektrické fiakre, ktoré Parížania používali od roku 1899. V roku 1903 písmeno a v slove taxameter nahradilo písmeno i a do slovníka francúzskeho jazyka sa dostalo slovo taxi. Taxametre sa v Paríži zaviedli v roku 1901, aby sa predišlo diskusiám so zákazníkmi o cene za službu, pripomína Le Parisien.

SkryťVypnúť reklamu

Prvýkrát vstúpili parížski taxikári do štrajku v roku 1911. A nerobili veci polovičato: ich ostrý štrajk trval 144 dní. Pri zrážkach s poriadkovými silami vtedy zahynuli štyri osoby. Taxíkári požadovali od zamestnávateľov, aby si mohli ponechať vyššie percento z príjmu: malo sa zvýšiť z 27,5 na 33 percent. Nedosiahli nič, podotýka denník.

V septembri 1914 parížskych taxikárov aj s autami povolala armáda, aby rýchle dopravili posily na front a zastavil sa tak postup nepriateľa spoza Rýna.

V roku 1929 už Parížania nemali peniaze na vozenie sa v taxíku. Veľká kríza pripravila o prácu mnohých taxikárov. Niektorí z nich spávali v aute, aby si prácu udržali. V roku 1938 sa dekrétom stanovil maximálny počet taxíkov v Paríži: malo ich byť 14.000, teda dvakrát menej ako v roku 1932, a pracovný čas bol 10 hodín. Okrem toho sa vtedy dekrétom zriadila aj špeciálna policajná brigáda, polícia pre taxíky. Zákon o tom je stále v platnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Počas druhej svetovej vojny sa z parížskych ulíc pre nedostatok pohonných hmôt vytratili autá a v taxislužbe sa objavili cyklotaxíky. Rok 1956 znamenal revolúciu, keď vznikla prvá rádiocentrála. Pre vodiča to bol druhý motor a pre zákazníka už odpadla starosť náhodne chytať taxík.

Technologický rozvoj za uplynulé dve desaťročia ešte viac urýchlil vývoj aj v tejto profesii. Operátorky už nemusia nahlasovať, alebo na papier zapisovať adresu, kde má taxík ísť. Taxikári tretieho tisícročia majú autá, ktoré v prípade potreby možno lokalizovať družicovým systémom, a štvorkolesový pracovný nástroj je vybavený palubným počítačom, uzatvára Le Parisien.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  2. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  3. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  4. Aké typy cukrovky poznáme?
  5. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  6. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  7. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  8. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 13 663
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 120
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 637
  4. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 1 894
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 687
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 664
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 400
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 183
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  2. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  3. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  4. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  6. Lubo Repka: Ingapirca je najvýznamnejšia archeologická lokalita v Ekvádore
  7. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIII - Kostol sv. Jána Krstiteľa, Pominovec
  8. Natália Šepitková: V Dánsku sa nešibe ani neoblieva. Aké majú veľkonočné zvyky?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 971
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 742
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 7 378
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 428
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 758
  6. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 5 274
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 998
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 040
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu