SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Zákonné poistenie aút – čudný darček

Čas na zaplatenie zákonného poistenia za motorové vozidlo sa s prichádzajúcimi vianočnými sviatkami veľmi rýchlo skracuje. Zaujímavým je jav, ktorý na poistnom trhu vzniká. Za Škodu Felicia 1,9D zaplatí jej majiteľ skoro trikrát viac ako za Škodu Felicia

1,3, a to aj napriek tomu, že pri dopravnej nehode sú náklady na opravu motora oveľa menšie ako náklady na opravu karosérie, pri ktorej je cena náhradných súčiastok na oboch typoch rovnaká.

Za zmienku stojí aj fakt, že za VW Passat 1,8, ktorý je zaradený do triedy limuzína, je potrebné zaplatiť nižšiu sadzbu ako za Škodu Felicia 1,9D. Táto deformácia je spôsobená práve tým, že výška zákonného poistenia je stanovená podľa zdvihového objemu motora. Prečo tento prežitok z čias bývalého režimu?

Výška poistenia odvodená podľa zdvihového objemu mala význam v 50., respektíve v 60. rokoch, keď väčšiu časť tejto položky tvorila cestná daň a platila filozofia: nosnosťou veľké auto musí mať motor s vyšším výkonom, ktorý sa dá dosiahnuť len väčším zdvihovým objemom motora. Vďaka technickému pokroku je tento fakt už dávno prekonaný.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade, ak sa chceme zviezť na chrbte tých, ktorý majú drahšie autá, a pritom sa tváriť sociálne spravodlivo, počúvnime ojedinelé hlasy a zaveďme platenie zákonného poistenia podľa nadobúdajúcej ceny automobilu – tak, ako je to v prípade havarijného poistenia. Chcem len zdôrazniť, že zákonné poistenie slúži na financovanie škôd spôsobených ostatným účastníkom nehody, a nie na úhradu škôd, ktoré vinník spôsobil sebe (na to má slúžiť jeho havarijné poistenie). A teraz zodpovedajme otázku: Podľa akých zistení možno tvrdiť, že automobil s vyšším zdvihovým objemom alebo automobil s vyššou nákupnou cenou spôsobí pri dopravnej nehode škody vo vyššej hodnote?

Pri vzniku dopravnej nehody to nie je automobil, kto túto nehodu zavinil, ale vodič. Najvhodnejším riešením by preto bolo zavedenie osobných poistných účtov vodičov. Zákonné poistenie by bolo stanovené maximálnou paušálnou sadzbou, napríklad 3000 Sk ročne. Paušálnu sadzbu poistného by bolo možné zvyšovať plošne len o hodnotu inflácie a v individuálnych prípadoch do výšky trojnásobku. Individuálnym prípadom je myslený ten vodič, ktorý v danom poistnom období spôsobí jednu alebo viac dopravných nehôd. Odmeňovanie vodičov, ktorí jazdia bez nehôd, by mohlo byť tiež individuálne určitými bonusmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Dnešné platby, ktoré sú stanovené zákonom, putujú do súkromných spoločností, a nie do rozpočtu štátu alebo samosprávy. Súkromné spoločnosti, ktoré sú doslova dotované štátom, nemajú záujem na znižovaní svojich výdavkov. Veď vhodným lobovaním u našich zákonodarcov im bude v nasledujúcom roku priklepnuté zvýšenie príjmov v priemere o 40 percent. Je zarážajúce, že ani jedna poisťovňa nevedie aktívnu kampaň za znižovanie dopravnej nehodovosti, ktorá by zároveň znížila jej výdavky. Veď prečo aj? Občan a firmy to zaplatia.

Určite by sme sa mnohí začudovali, keby každá poisťovňa uverejnila zoznam poistných udalostí, ktoré prefinancovala. Stojí za zamyslenie, či spravodlivosť neprebýva skôr v individuálnych osobných účtoch než v individuálne sa tváriacom, ale v skutočnosti anonymnom spoločnom „zákonnom“ poistení vozidiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 562
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 850
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 656
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 289
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 393
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 381
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 293
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 309
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 299
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 484
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu