SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Zákonné poistenie aút – čudný darček

Čas na zaplatenie zákonného poistenia za motorové vozidlo sa s prichádzajúcimi vianočnými sviatkami veľmi rýchlo skracuje. Zaujímavým je jav, ktorý na poistnom trhu vzniká. Za Škodu Felicia 1,9D zaplatí jej majiteľ skoro trikrát viac ako za Škodu Felicia

1,3, a to aj napriek tomu, že pri dopravnej nehode sú náklady na opravu motora oveľa menšie ako náklady na opravu karosérie, pri ktorej je cena náhradných súčiastok na oboch typoch rovnaká.

Za zmienku stojí aj fakt, že za VW Passat 1,8, ktorý je zaradený do triedy limuzína, je potrebné zaplatiť nižšiu sadzbu ako za Škodu Felicia 1,9D. Táto deformácia je spôsobená práve tým, že výška zákonného poistenia je stanovená podľa zdvihového objemu motora. Prečo tento prežitok z čias bývalého režimu?

Výška poistenia odvodená podľa zdvihového objemu mala význam v 50., respektíve v 60. rokoch, keď väčšiu časť tejto položky tvorila cestná daň a platila filozofia: nosnosťou veľké auto musí mať motor s vyšším výkonom, ktorý sa dá dosiahnuť len väčším zdvihovým objemom motora. Vďaka technickému pokroku je tento fakt už dávno prekonaný.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade, ak sa chceme zviezť na chrbte tých, ktorý majú drahšie autá, a pritom sa tváriť sociálne spravodlivo, počúvnime ojedinelé hlasy a zaveďme platenie zákonného poistenia podľa nadobúdajúcej ceny automobilu – tak, ako je to v prípade havarijného poistenia. Chcem len zdôrazniť, že zákonné poistenie slúži na financovanie škôd spôsobených ostatným účastníkom nehody, a nie na úhradu škôd, ktoré vinník spôsobil sebe (na to má slúžiť jeho havarijné poistenie). A teraz zodpovedajme otázku: Podľa akých zistení možno tvrdiť, že automobil s vyšším zdvihovým objemom alebo automobil s vyššou nákupnou cenou spôsobí pri dopravnej nehode škody vo vyššej hodnote?

Pri vzniku dopravnej nehody to nie je automobil, kto túto nehodu zavinil, ale vodič. Najvhodnejším riešením by preto bolo zavedenie osobných poistných účtov vodičov. Zákonné poistenie by bolo stanovené maximálnou paušálnou sadzbou, napríklad 3000 Sk ročne. Paušálnu sadzbu poistného by bolo možné zvyšovať plošne len o hodnotu inflácie a v individuálnych prípadoch do výšky trojnásobku. Individuálnym prípadom je myslený ten vodič, ktorý v danom poistnom období spôsobí jednu alebo viac dopravných nehôd. Odmeňovanie vodičov, ktorí jazdia bez nehôd, by mohlo byť tiež individuálne určitými bonusmi.

SkryťVypnúť reklamu

Dnešné platby, ktoré sú stanovené zákonom, putujú do súkromných spoločností, a nie do rozpočtu štátu alebo samosprávy. Súkromné spoločnosti, ktoré sú doslova dotované štátom, nemajú záujem na znižovaní svojich výdavkov. Veď vhodným lobovaním u našich zákonodarcov im bude v nasledujúcom roku priklepnuté zvýšenie príjmov v priemere o 40 percent. Je zarážajúce, že ani jedna poisťovňa nevedie aktívnu kampaň za znižovanie dopravnej nehodovosti, ktorá by zároveň znížila jej výdavky. Veď prečo aj? Občan a firmy to zaplatia.

Určite by sme sa mnohí začudovali, keby každá poisťovňa uverejnila zoznam poistných udalostí, ktoré prefinancovala. Stojí za zamyslenie, či spravodlivosť neprebýva skôr v individuálnych osobných účtoch než v individuálne sa tváriacom, ale v skutočnosti anonymnom spoločnom „zákonnom“ poistení vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  3. Spacák na kozmetiku?
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  1. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  8. Spacák na kozmetiku?
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 28 573
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 226
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 148
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 857
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 921
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 351
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 986
  8. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 410
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  2. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  3. Robert Drál: Mt. Kilimanjaro - BASE Camp
  4. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  5. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  6. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  7. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  8. Natália Šepitková: V Dánsku sa nešibe ani neoblieva. Aké majú veľkonočné zvyky?
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 285
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 358
  3. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 930
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 865
  5. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 3 868
  6. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 680
  7. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 3 571
  8. Café Európa: Ako môže jednotlivec podporiť riešenia klimatickej zmeny? 1 638
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu