ou.
Po riekach sa stáročia splavovalo železo, farebné rudy, drevo a soľ. Mesto malo právo skladu. Z toho vyplývalo, že miestni obchodníci počas troch dní mohli nakupovať za výhodné ceny každý náklad. Steyr bol v tom období po Viedni druhým najbohatším mestom v Rakúsku. Bol jedným z mála miest, ktoré mali vlastného konzula v Benátkach, centre svetového obchodu.
Na plte, splavujúce tovar, najímali neplavcov, aby ho v prípade ohrozenia neopustili. Neskôr používali člny ťahané proti prúdu koňmi pomocou lán. Na oboch brehoch rieky boli pre ne vybudované cesty, ktoré na niektorých miestach možno vidieť dodnes.
Z tých čias pochádzajú aj najvýznamnejšie pamiatky. Bummerlhaus z roku 1497 patrí k najzachovalejším gotickým pamiatkam v Európe. Bol domom obchodníkov a obchodu. Takmer predchodca dnešnej burzy.
Stavbou, pri ktorej sa pristaví každý turista, je rokoková radnica, jedna z najkrajších v Rakúsku. Je súčasťou námestia, kde je historicky cenná každá budova. Meštianske domy s dobre zachovanými grafitovými maľbami. Talianska technika, pri ktorej sa na plochu nanesú dve vrstvy omietky, pričom vnútorná je tmavšia a vonkajšia, sa za čerstva vyškriabe do žiadaného vzoru. A ak máte dosť energie túlať sa strmými steyrskými uličkami, objavíte ďalšie zaujímavosti.
Nie všetci však v meste zbohatli, niektorých aj vyhnali. Napríklad počas protireformácie v roku 1625 sa muselo vysťahovať 228 steyrských rodín. Medzi nimi i nožiari. Tí neskôr založili slávne oceliarske dielne v nemeckom Solingene. Stalo sa to, čo sa v dejinách často stáva. Tí najschopnejší nenájdu pochopenie doma.
Pre veľkú časť technicky orientovaného ľudstva nie je mesto Steyr neznáme. Slávne autíčko Steyr - Baby, motory do najnovších modelov BMW, nákladné autá MAN, úžitkové vozidlá Steyr, strojáreň a zbrojovka Steyr-Daimler-Puch.
Ktovie, čo by dnes na to všetko povedal jeden z prvých majiteľov, 204 centimetrov vysoký Joseph Werndl? Po svojom otcovi prevzal podnik na výrobu zbraní. Po zavedení výroby mannlicherky (puška s opakovacím uzáverom, pomenovaná podľa svojho konštruktéra) okolo roku 1870 mohla firma zamestnať 10 000 ľudí. Úspešný podnikateľ mal silné sociálne cítenie a poskytoval svojim zamestnancom neuveriteľné sociálne výhody. Dal postaviť robotnícke domy pre 6000 rodín, materskú školu s bazénom bez poplatkov. Poskytoval zvýhodnené pôžičky, zálohy a možnosti lacného nákupu. V roku 1869 tu bola založená prvá robotnícka, nemocničná, podporná, invalidná a starobná poisťovňa v Rakúsku. Na druhej strane vyžadoval od zamestnancov disciplínu a pracovitosť. Požívanie alkoholu riešil okamžitým prepustením. V továrni pracovalo veľa Slovákov a Čechov o čom sa môžete presvedčiť v ojedinelom Múzeu práce, ktoré určite stojí za návštevu.
Pokrokový Werndl sa medzi prvými v Európe začal zaoberať využívaním elektrickej energie. V roku 1884 usporiadal Výstavu elektriny a za účasti cisára Františka Jozefa bolo slávnostne zapäté prvé elektrické pouličné osvetlenie na európskom kontinente (okrem Anglicka). Zdrojom energie boli vodné turbíny, ktoré okrem toho stačili zásobovať aj továreň a mlyn.
Vo Werndlovej továrni koncom devätnásteho storočia okrem zbraní vyrábali aj široký sortiment elektrických súčiastok od dynám po oblúkové lampy a neskôr aj žiarovky. Pred prvou svetovou vojnou dokonca zásobovali svojimi bicyklami aj taliansku políciu a armádu.
Ak už budete v Steyri, neobíďte vlastivedné múzeum (Heimatsmuseum). Bývalý sklad obchodníkov ukrýva jedinečnú zbierku príborov, zaujímavú zbierku známok, pohľadníc a listov, ako i steyrské betlehemy.
Je až neuveriteľné, koľko toto na prvý pohľad ospalé mesto ukrýva pokladov.
HELENA FURKOVÁ
FOTO - AUTORKA