SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

SVET PEŇAZÍ: Nemecké vozidlo z umelej hmoty dobylo východnú Európu

Za tridsať rokov si podmanil väčšinu východnej Európy. Bol lacný, štýlový, ale jeho hlavnou výhodou bolo, že milióny vodičov v Československu, Maďarsku či Poľsku naň nemuseli čakať niekoľko rokov v poradovníku. Jednoznačne najobľúbenejší bol však v krajin


Obsiahly šestnásťstranový prospekt predstavuje všetky skvelé vlastnosti trabantu. Všetko v krásnej atmosfére prelomu 60. a 70. rokov. Na snímke je jedna zo stránok propagačného materiálu určeného na československý trh. FOTO - ARCHÍV

e svojho pôvodu - NDR. Dnes uplynulo presne 45 rokov, čo v saskom meste Zwickau vyrobili prvý Trabant 601.

Predvojnové korene

V roku 1932 sa spojili automobilky DKW, Audi, Horch a Wanderer a začali vyvíjať autá pre širokú verejnosť. Po 2. svetovej vojne bolo možné obnoviť produkciu až v roku 1947, keďže výrobné haly za vojny úplne zničilo bombardovanie a demontáž zvyšných strojových parkov.

Vo fabrike v Zwickau sa tesne po vojne orientovali na nákladné autá, myšlienku ľudového vozidla dostupného pre masy obnovili až v polovici 50. rokov. Prvý Trabant 601 vyrobili 7. novembra 1957, sériová produkcia sa začala o niekoľko mesiacov neskôr. Trabant bol vo svete prvým sériovo vyrábaným autom s reaktoplastovým debnením.

Vzostup a pád

S masovým vývozom trabantov do krajín socialistického bloku začali Nemci až v 60. rokoch. Autá s plastovou karosériou a dvojtaktným motorom začali pomaly zaplavovať maďarský a československý trh. Silnému vplyvu sa nevyhli ani Poliaci, ktorí však zostávali vo veľkej miere verný svojim malým fiatom a luxusnejším polonezom.

Aj keď sa to podľa vzhľadu, hluku motora či zápachu šíriaceho sa z výfuku takmer nedalo rozoznať, trabantov bolo niekoľko druhov. Nie všetky sa však dostali na cesty - väčšina z nich skončila vo fáze prototypu. Už v roku 1964, keď dobiehala séria modelu P 601, pracovali konštruktéri továrne na jeho nástupcovi - P 603. Všetkých osem prototypov, ktoré vyrobili v rokoch 1963 až 1968, sa zoštrotovalo. V období 1968-1979 nasledoval model P 610, z ktorého vyrobili dvadsať prototypov v rozličných prevedeniach.

S príchodom trhového mechanizmu do východnej Európy sa trabanty ukázali ako nepredajné. Poradovníky na autá zmizli a ľudia si už mohli slobodne vybrať, aké auto si chcú kúpiť. S modifikáciami sa do 30. apríla 1991 vyrobili vyše tri milióny trabantov. Aj keď sa dnes toto číslo zdá smiešne, v čase hlbokého komunizmu a prázdnych ciest to bolo jedno z najpredávanejších áut v regióne.

Starý-dobrý „trabi“

Ešte niekoľko rokov po páde Berlínskeho múru stáli na uliciach staronového hlavného mesta zjednoteného Nemecka opustené a spustošené trabanty. Ich majitelia sa jednoducho neunúvali odtiahnuť väčšinou nepojazdné autá na šrotoviská. Tieto ľudové vozidlá ešte dnes možno vidieť na maďarskom, slovenskom či českom vidieku, kde slúžia dôchodcom, ktorí sa nimi vozia na záhradky alebo do susednej dediny.

Trabanty však úplne nevymizli ani z Nemecka. Stali sa atrakciou pre amerických a japonských turistov, ktorí sú ochotní zaplatiť za prehliadku mesta v aute z umelej hmoty. TOMÁŠ VELECKÝ

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 976
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 850
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 890
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 315
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 788
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 11 773
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 258
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 909
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 756
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 094
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu