SME
Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

SVET PEŇAZÍ: Nemecké vozidlo z umelej hmoty dobylo východnú Európu

Za tridsať rokov si podmanil väčšinu východnej Európy. Bol lacný, štýlový, ale jeho hlavnou výhodou bolo, že milióny vodičov v Československu, Maďarsku či Poľsku naň nemuseli čakať niekoľko rokov v poradovníku. Jednoznačne najobľúbenejší bol však v krajin


Obsiahly šestnásťstranový prospekt predstavuje všetky skvelé vlastnosti trabantu. Všetko v krásnej atmosfére prelomu 60. a 70. rokov. Na snímke je jedna zo stránok propagačného materiálu určeného na československý trh. FOTO - ARCHÍV

e svojho pôvodu - NDR. Dnes uplynulo presne 45 rokov, čo v saskom meste Zwickau vyrobili prvý Trabant 601.

Predvojnové korene

V roku 1932 sa spojili automobilky DKW, Audi, Horch a Wanderer a začali vyvíjať autá pre širokú verejnosť. Po 2. svetovej vojne bolo možné obnoviť produkciu až v roku 1947, keďže výrobné haly za vojny úplne zničilo bombardovanie a demontáž zvyšných strojových parkov.

Vo fabrike v Zwickau sa tesne po vojne orientovali na nákladné autá, myšlienku ľudového vozidla dostupného pre masy obnovili až v polovici 50. rokov. Prvý Trabant 601 vyrobili 7. novembra 1957, sériová produkcia sa začala o niekoľko mesiacov neskôr. Trabant bol vo svete prvým sériovo vyrábaným autom s reaktoplastovým debnením.

Vzostup a pád

S masovým vývozom trabantov do krajín socialistického bloku začali Nemci až v 60. rokoch. Autá s plastovou karosériou a dvojtaktným motorom začali pomaly zaplavovať maďarský a československý trh. Silnému vplyvu sa nevyhli ani Poliaci, ktorí však zostávali vo veľkej miere verný svojim malým fiatom a luxusnejším polonezom.

Aj keď sa to podľa vzhľadu, hluku motora či zápachu šíriaceho sa z výfuku takmer nedalo rozoznať, trabantov bolo niekoľko druhov. Nie všetky sa však dostali na cesty - väčšina z nich skončila vo fáze prototypu. Už v roku 1964, keď dobiehala séria modelu P 601, pracovali konštruktéri továrne na jeho nástupcovi - P 603. Všetkých osem prototypov, ktoré vyrobili v rokoch 1963 až 1968, sa zoštrotovalo. V období 1968-1979 nasledoval model P 610, z ktorého vyrobili dvadsať prototypov v rozličných prevedeniach.

S príchodom trhového mechanizmu do východnej Európy sa trabanty ukázali ako nepredajné. Poradovníky na autá zmizli a ľudia si už mohli slobodne vybrať, aké auto si chcú kúpiť. S modifikáciami sa do 30. apríla 1991 vyrobili vyše tri milióny trabantov. Aj keď sa dnes toto číslo zdá smiešne, v čase hlbokého komunizmu a prázdnych ciest to bolo jedno z najpredávanejších áut v regióne.

Starý-dobrý „trabi“

Ešte niekoľko rokov po páde Berlínskeho múru stáli na uliciach staronového hlavného mesta zjednoteného Nemecka opustené a spustošené trabanty. Ich majitelia sa jednoducho neunúvali odtiahnuť väčšinou nepojazdné autá na šrotoviská. Tieto ľudové vozidlá ešte dnes možno vidieť na maďarskom, slovenskom či českom vidieku, kde slúžia dôchodcom, ktorí sa nimi vozia na záhradky alebo do susednej dediny.

Trabanty však úplne nevymizli ani z Nemecka. Stali sa atrakciou pre amerických a japonských turistov, ktorí sú ochotní zaplatiť za prehliadku mesta v aute z umelej hmoty. TOMÁŠ VELECKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  2. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  3. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  4. Aké typy cukrovky poznáme?
  5. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  6. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  7. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  8. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 13 663
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 120
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 637
  4. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 1 894
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 687
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 664
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 400
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 183
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  2. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  3. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  4. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  6. Lubo Repka: Ingapirca je najvýznamnejšia archeologická lokalita v Ekvádore
  7. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIII - Kostol sv. Jána Krstiteľa, Pominovec
  8. Natália Šepitková: V Dánsku sa nešibe ani neoblieva. Aké majú veľkonočné zvyky?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 981
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 744
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 7 397
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 430
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 759
  6. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 5 274
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 004
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 045
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťZatvoriť reklamu