SME
Pondelok, 29. máj, 2023 | Meniny má Vilma

SVET PEŇAZÍ: Nemecké vozidlo z umelej hmoty dobylo východnú Európu

Za tridsať rokov si podmanil väčšinu východnej Európy. Bol lacný, štýlový, ale jeho hlavnou výhodou bolo, že milióny vodičov v Československu, Maďarsku či Poľsku naň nemuseli čakať niekoľko rokov v poradovníku. Jednoznačne najobľúbenejší bol však v krajin


Obsiahly šestnásťstranový prospekt predstavuje všetky skvelé vlastnosti trabantu. Všetko v krásnej atmosfére prelomu 60. a 70. rokov. Na snímke je jedna zo stránok propagačného materiálu určeného na československý trh. FOTO - ARCHÍV

e svojho pôvodu - NDR. Dnes uplynulo presne 45 rokov, čo v saskom meste Zwickau vyrobili prvý Trabant 601.

Predvojnové korene

V roku 1932 sa spojili automobilky DKW, Audi, Horch a Wanderer a začali vyvíjať autá pre širokú verejnosť. Po 2. svetovej vojne bolo možné obnoviť produkciu až v roku 1947, keďže výrobné haly za vojny úplne zničilo bombardovanie a demontáž zvyšných strojových parkov.

Vo fabrike v Zwickau sa tesne po vojne orientovali na nákladné autá, myšlienku ľudového vozidla dostupného pre masy obnovili až v polovici 50. rokov. Prvý Trabant 601 vyrobili 7. novembra 1957, sériová produkcia sa začala o niekoľko mesiacov neskôr. Trabant bol vo svete prvým sériovo vyrábaným autom s reaktoplastovým debnením.

Vzostup a pád

S masovým vývozom trabantov do krajín socialistického bloku začali Nemci až v 60. rokoch. Autá s plastovou karosériou a dvojtaktným motorom začali pomaly zaplavovať maďarský a československý trh. Silnému vplyvu sa nevyhli ani Poliaci, ktorí však zostávali vo veľkej miere verný svojim malým fiatom a luxusnejším polonezom.

Aj keď sa to podľa vzhľadu, hluku motora či zápachu šíriaceho sa z výfuku takmer nedalo rozoznať, trabantov bolo niekoľko druhov. Nie všetky sa však dostali na cesty - väčšina z nich skončila vo fáze prototypu. Už v roku 1964, keď dobiehala séria modelu P 601, pracovali konštruktéri továrne na jeho nástupcovi - P 603. Všetkých osem prototypov, ktoré vyrobili v rokoch 1963 až 1968, sa zoštrotovalo. V období 1968-1979 nasledoval model P 610, z ktorého vyrobili dvadsať prototypov v rozličných prevedeniach.

S príchodom trhového mechanizmu do východnej Európy sa trabanty ukázali ako nepredajné. Poradovníky na autá zmizli a ľudia si už mohli slobodne vybrať, aké auto si chcú kúpiť. S modifikáciami sa do 30. apríla 1991 vyrobili vyše tri milióny trabantov. Aj keď sa dnes toto číslo zdá smiešne, v čase hlbokého komunizmu a prázdnych ciest to bolo jedno z najpredávanejších áut v regióne.

Starý-dobrý „trabi“

Ešte niekoľko rokov po páde Berlínskeho múru stáli na uliciach staronového hlavného mesta zjednoteného Nemecka opustené a spustošené trabanty. Ich majitelia sa jednoducho neunúvali odtiahnuť väčšinou nepojazdné autá na šrotoviská. Tieto ľudové vozidlá ešte dnes možno vidieť na maďarskom, slovenskom či českom vidieku, kde slúžia dôchodcom, ktorí sa nimi vozia na záhradky alebo do susednej dediny.

Trabanty však úplne nevymizli ani z Nemecka. Stali sa atrakciou pre amerických a japonských turistov, ktorí sú ochotní zaplatiť za prehliadku mesta v aute z umelej hmoty. TOMÁŠ VELECKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Martin Cígler zo Seyforu: Rast IT sektora predbieha počet odborn
  3. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko
  4. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  5. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori?
  6. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  7. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  8. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné
  1. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori?
  2. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  3. Na trhu jazdeniek pribudli kabriolety
  4. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  5. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné
  6. Päť rád, ako si po vysokej škole nájsť vysnívanú prácu
  7. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  8. Miro Šatan: Nechajme deti robiť viacero športov
  1. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko 9 750
  2. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 8 745
  3. Existuje viac spôsobov, ako znížiť mesačnú splátku na hypotéke 6 391
  4. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 5 489
  5. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami 5 100
  6. Ďurákovci a ich biznis: Z malého e-shopu k státisícovým tržbám 3 008
  7. Tipy na výlety po letnom Rakúsku 2 470
  8. Čeľustní ortopédi bijú na poplach: Pacienti potrebujú ochranu 2 245
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Dušan Király: Saigon s deravou topánkou
  2. Martin Majzlan: Nepál – kráľovstvo bohov
  3. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Dlhá
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  5. Vladimír Benčík: Rím - Tajomstvá Vatikánskych múzeí (1. časť)
  6. Alena Miklošová: Road Trip: Z Miami na Key West
  7. Iveta Bakitová: Laponsko - výlet za polárnou žiarou
  8. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Čachtice
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 108 056
  2. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 37 824
  3. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 334
  4. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 12 725
  5. Ivan Bilohuščin: Igor Matovič: génius anti-intelektuálneho populizmu 6 893
  6. Marek Strapko: Investigatívec Fico našiel novú paru 6 380
  7. Ľudmila Križanovská: Zase ste nič nepochopili, pán Fico 5 680
  8. Ján Šeďo: Mrak skazy úraduje aj na severozápade Slovenska a keby len tam... 4 965
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu