SVET PEŇAZÍ: Nemecké vozidlo z umelej hmoty dobylo východnú Európu

Za tridsať rokov si podmanil väčšinu východnej Európy. Bol lacný, štýlový, ale jeho hlavnou výhodou bolo, že milióny vodičov v Československu, Maďarsku či Poľsku naň nemuseli čakať niekoľko rokov v poradovníku. Jednoznačne najobľúbenejší bol však v krajin


Obsiahly šestnásťstranový prospekt predstavuje všetky skvelé vlastnosti trabantu. Všetko v krásnej atmosfére prelomu 60. a 70. rokov. Na snímke je jedna zo stránok propagačného materiálu určeného na československý trh. FOTO - ARCHÍV

e svojho pôvodu - NDR. Dnes uplynulo presne 45 rokov, čo v saskom meste Zwickau vyrobili prvý Trabant 601.

Predvojnové korene

V roku 1932 sa spojili automobilky DKW, Audi, Horch a Wanderer a začali vyvíjať autá pre širokú verejnosť. Po 2. svetovej vojne bolo možné obnoviť produkciu až v roku 1947, keďže výrobné haly za vojny úplne zničilo bombardovanie a demontáž zvyšných strojových parkov.

Vo fabrike v Zwickau sa tesne po vojne orientovali na nákladné autá, myšlienku ľudového vozidla dostupného pre masy obnovili až v polovici 50. rokov. Prvý Trabant 601 vyrobili 7. novembra 1957, sériová produkcia sa začala o niekoľko mesiacov neskôr. Trabant bol vo svete prvým sériovo vyrábaným autom s reaktoplastovým debnením.

Vzostup a pád

S masovým vývozom trabantov do krajín socialistického bloku začali Nemci až v 60. rokoch. Autá s plastovou karosériou a dvojtaktným motorom začali pomaly zaplavovať maďarský a československý trh. Silnému vplyvu sa nevyhli ani Poliaci, ktorí však zostávali vo veľkej miere verný svojim malým fiatom a luxusnejším polonezom.

Aj keď sa to podľa vzhľadu, hluku motora či zápachu šíriaceho sa z výfuku takmer nedalo rozoznať, trabantov bolo niekoľko druhov. Nie všetky sa však dostali na cesty - väčšina z nich skončila vo fáze prototypu. Už v roku 1964, keď dobiehala séria modelu P 601, pracovali konštruktéri továrne na jeho nástupcovi - P 603. Všetkých osem prototypov, ktoré vyrobili v rokoch 1963 až 1968, sa zoštrotovalo. V období 1968-1979 nasledoval model P 610, z ktorého vyrobili dvadsať prototypov v rozličných prevedeniach.

S príchodom trhového mechanizmu do východnej Európy sa trabanty ukázali ako nepredajné. Poradovníky na autá zmizli a ľudia si už mohli slobodne vybrať, aké auto si chcú kúpiť. S modifikáciami sa do 30. apríla 1991 vyrobili vyše tri milióny trabantov. Aj keď sa dnes toto číslo zdá smiešne, v čase hlbokého komunizmu a prázdnych ciest to bolo jedno z najpredávanejších áut v regióne.

Starý-dobrý „trabi“

Ešte niekoľko rokov po páde Berlínskeho múru stáli na uliciach staronového hlavného mesta zjednoteného Nemecka opustené a spustošené trabanty. Ich majitelia sa jednoducho neunúvali odtiahnuť väčšinou nepojazdné autá na šrotoviská. Tieto ľudové vozidlá ešte dnes možno vidieť na maďarskom, slovenskom či českom vidieku, kde slúžia dôchodcom, ktorí sa nimi vozia na záhradky alebo do susednej dediny.

Trabanty však úplne nevymizli ani z Nemecka. Stali sa atrakciou pre amerických a japonských turistov, ktorí sú ochotní zaplatiť za prehliadku mesta v aute z umelej hmoty. TOMÁŠ VELECKÝ

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  2. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  3. Kreditná karta – áno alebo nie
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  2. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  3. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  4. Kreditná karta – áno alebo nie
  5. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  6. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  8. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  9. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  10. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 25 352
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 579
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 18 212
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 17 554
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 11 977
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 529
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 5 843
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 5 075
  9. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 4 762
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 058