Bratislava 4.novembra (TASR) - Štát už nebude ani jednej zo železničných spoločností ručiť za úvery, čerpané na krytie prevádzkových nákladov, ručiť však budú šéfovia železníc - hlavou za dodržanie rozpočtu podnikov a neprehĺbenie ich dlhu.
Uviedol to na dnešnej tlačovej konferencii minister dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Pavol Prokopovič s tým, že pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničnú spoločnosť (ZSSK), a. s., nastáva obdobie reštrikcií a racionalizácie. Na krytie budúcoročných ekonomicky oprávnených nákladov (EON) navrhuje vláda SR v rozpočte pre železničné podniky 6,6 miliardy Sk (2,3 mld. pre ŽSR, 4,3 mld. pre ZSSK), čo predstavuje podľa P. Prokopoviča približne 70 až 80 % EON. Dotácia nie je určená na úhradu finančných záväzkov - úverov so štátnou zárukou. Tento problém ostáva podľa neho na Ministerstve financií SR, ktoré ich bude riešiť z mimorozpočtových zdrojov.
Racionalizácia postihne i regionálne železničné trate, z ktorých je absolútne neefektívnych 32. Keďže súbežne s nimi funguje i cestná doprava, minister uvažuje o ich zrušení. Ešte predtým však bude rokovať s predstaviteľmi vyšších územných celkov (VÚC) o možnosti prechodu tratí na samosprávne kraje formou prenájmu alebo prevodu do vlastníctva.
Reštrikčné opatrenia by bolo podľa P. Prokopoviča vhodné odzrkadliť aj v ohodnotení vedenia podnikov.
* sch gl