SME

Ako znížiť riziko klienta cestovnej kancelárie?

O riziku klienta - účastníka cestovného ruchu pri organizovaných zájazdoch sa veľmi často hovorí len v prípadoch, ak má cestovná kancelária problémy so solventnosťou, alebo dokonca skrachuje. Menej pozornosti sa však venuje iným ...

O riziku klienta - účastníka cestovného ruchu pri organizovaných zájazdoch sa veľmi často hovorí len v prípadoch, ak má cestovná kancelária problémy so solventnosťou, alebo dokonca skrachuje. Menej pozornosti sa však venuje iným problémom, ktoré nevyplývajú z finančného postavenia cestovnej kancelárie, na verejnosti nie sú zverejňované, i keď výsledok, resp. dôsledky, môžu byť rovnaké. Ide o zájazdy do zahraničia, často do exotických krajín. Aj v takýchto prípadoch môže nastať situácia, že klient sa musí vrátiť späť domov, alebo nemohol čerpať všetky služby, ktoré si vopred zaplatil.

SkryťVypnúť reklamu

Zákon o ochrane spotrebiteľa hovorí o povinnosti predávajúceho poskytnúť svojmu zákazníkovi informácie o kupovanom tovare alebo službách. Túto povinnosť si väčšina cestovných kancelárií plní. Aké informácie sú však vyčerpávajúce? Tie, ktoré sú uvedené v katalógu, hodnoverne a vyčerpávajúco hovoria o ubytovaní, stravovaní, doprave, o pláži. To sú základné informácie, ktoré každý zákazník automaticky očakáva. Tu platí predpoklad, že cestovná kancelária sa maximálne snaží už pri kompletizovaní zájazdu o zabezpečenie kvalitných služieb v dostatočnom sortimente, množstve a kvalite. Samozrejme, že o týchto službách a v dostatočnom rozsahu informuje, aby vylúčila riziko zákazníka.

Sú však situácie, ktoré v prevažnej miere závisia od pripravenosti samotného zákazníka - klienta na cestu do zahraničia. Žiadna právna norma striktne nedefinuje, aký rozsah informácií je pre účastníka cestovného ruchu dostatočný a ktoré informácie sú potrebné na to, aby cestovná kancelária pomohla znížiť riziko klienta pri cestovaní do zahraničia. V takýchto prípadoch je dôležitá serióznosť cestovnej kancelárie, etika vo vzťahu k svojmu klientovi, skúsenosť a poznatky cestovnej kancelárie o krajine, do ktorých zájazdy smerujú.

SkryťVypnúť reklamu

Zákazník - spotrebiteľ nemusí byť vždy svetobežník, nemusí byť skúsený, nemusí poznať všetky špecifiká, ktoré prináša cestovanie do tej ktorej krajiny. Tu sa vytvára priestor pre cestovnú kanceláriu, ktorá môže predísť nepríjemným situáciám v prípadoch, kedy klient môže z určitých dôvodov zanedbať určité predpisy či požiadavky.

Každý účastník zájazdu ocení informácie, ktoré sa týkajú cestovných dokladov. Cestovné kancelárie vždy informujú svojich zákazníkov o vízovej povinnosti a ak to dovoľuje zastupiteľský úrad danej krajiny, tak aj víza zabezpečí. Menej často však cestovné kancelárie informujú o požadovanej lehote platnosti cestovného pasu v cieľovej krajine. Výsledkom môže byť síce bezproblémový výjazd z našej krajiny, avšak odmietnutie cieľovej krajiny prijať turistu.

SkryťVypnúť reklamu

Nepríjemnou skúsenosťou pre turistu môže byť situácia, ak má v pase vízum krajiny, ktorá nemá najpriateľskejšie kontakty s krajinou, do ktorej cestuje.

V katalógoch cestovných kancelárií sa veľmi zriedkavo stretávame s informáciami, do ktorej krajiny sa vyžaduje očkovanie a ak aj táto informácia je uvedená, často chýba špecifikácia očkovania. Dúfajme, že cestovná kancelária poskytne túto informáciu svojmu zákazníkovi aspoň ústne pri kúpe zájazdu. V tomto prípade síce klientovi nehrozí okamžitý návrat späť, avšak nepríjemné dôsledky z dovolenky v exotickej krajine sa môžu dostaviť neskôr.

Pri individuálnej doprave vlastným autom každý predpokladá, že vodič ovláda svoje povinnosti. Prax však ukazuje, že cestovná kancelária by mala upozorniť klienta na povinnosť zabezpečiť si „zelenú kartu“ alebo medzinárodný vodičský preukaz. Zákazníkovi možno ušetrí niekoľko desiatok mariek za úhradu karty na hraničnom prechode. Ešte viac ocení zákazník informáciu, vďaka ktorej predíde nepríjemnostiam, ktoré môžu nastať klientovi pri kontrole dokladov alebo aj pri dopravnej nehode v zahraničí.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek rozvinutej sieti bankomatov a možnostiam bezhotovostného platobného styku sa ešte stále stretávame s klasickou zmenárňou a výmenou peňazí. Sú krajiny alebo kontinenty, kde je naj-vhodnejšie mať k dispozícii doláre, v iných krajinách je vhodnejšia iná mena. Absencia tejto informácie neznamená pre klienta katastrofu, ale môže mu z vrecka vytiahnuť oveľa viac peňazí kvôli nevýhodným kurzom.

Seriózna cestovná kancelária má rastúci záujem na spokojnosti zákazníka a zvyšujúcu sa starostlivosť o svojho zákazníka prezentuje aj prostredníctvom drobných, ale mimoriadne cenných informácií.

Autor: ĽUDMILA NOVACKÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 740
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 553
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 069
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 902
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 617
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 675
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 104
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 099
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 298
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 686
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 164
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 432
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 387
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 153
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu