SME
Pondelok, 5. jún, 2023 | Meniny má Laura

Ako znížiť riziko klienta cestovnej kancelárie?

O riziku klienta - účastníka cestovného ruchu pri organizovaných zájazdoch sa veľmi často hovorí len v prípadoch, ak má cestovná kancelária problémy so solventnosťou, alebo dokonca skrachuje. Menej pozornosti sa však venuje iným ...

O riziku klienta - účastníka cestovného ruchu pri organizovaných zájazdoch sa veľmi často hovorí len v prípadoch, ak má cestovná kancelária problémy so solventnosťou, alebo dokonca skrachuje. Menej pozornosti sa však venuje iným problémom, ktoré nevyplývajú z finančného postavenia cestovnej kancelárie, na verejnosti nie sú zverejňované, i keď výsledok, resp. dôsledky, môžu byť rovnaké. Ide o zájazdy do zahraničia, často do exotických krajín. Aj v takýchto prípadoch môže nastať situácia, že klient sa musí vrátiť späť domov, alebo nemohol čerpať všetky služby, ktoré si vopred zaplatil.

SkryťVypnúť reklamu

Zákon o ochrane spotrebiteľa hovorí o povinnosti predávajúceho poskytnúť svojmu zákazníkovi informácie o kupovanom tovare alebo službách. Túto povinnosť si väčšina cestovných kancelárií plní. Aké informácie sú však vyčerpávajúce? Tie, ktoré sú uvedené v katalógu, hodnoverne a vyčerpávajúco hovoria o ubytovaní, stravovaní, doprave, o pláži. To sú základné informácie, ktoré každý zákazník automaticky očakáva. Tu platí predpoklad, že cestovná kancelária sa maximálne snaží už pri kompletizovaní zájazdu o zabezpečenie kvalitných služieb v dostatočnom sortimente, množstve a kvalite. Samozrejme, že o týchto službách a v dostatočnom rozsahu informuje, aby vylúčila riziko zákazníka.

Sú však situácie, ktoré v prevažnej miere závisia od pripravenosti samotného zákazníka - klienta na cestu do zahraničia. Žiadna právna norma striktne nedefinuje, aký rozsah informácií je pre účastníka cestovného ruchu dostatočný a ktoré informácie sú potrebné na to, aby cestovná kancelária pomohla znížiť riziko klienta pri cestovaní do zahraničia. V takýchto prípadoch je dôležitá serióznosť cestovnej kancelárie, etika vo vzťahu k svojmu klientovi, skúsenosť a poznatky cestovnej kancelárie o krajine, do ktorých zájazdy smerujú.

SkryťVypnúť reklamu

Zákazník - spotrebiteľ nemusí byť vždy svetobežník, nemusí byť skúsený, nemusí poznať všetky špecifiká, ktoré prináša cestovanie do tej ktorej krajiny. Tu sa vytvára priestor pre cestovnú kanceláriu, ktorá môže predísť nepríjemným situáciám v prípadoch, kedy klient môže z určitých dôvodov zanedbať určité predpisy či požiadavky.

Každý účastník zájazdu ocení informácie, ktoré sa týkajú cestovných dokladov. Cestovné kancelárie vždy informujú svojich zákazníkov o vízovej povinnosti a ak to dovoľuje zastupiteľský úrad danej krajiny, tak aj víza zabezpečí. Menej často však cestovné kancelárie informujú o požadovanej lehote platnosti cestovného pasu v cieľovej krajine. Výsledkom môže byť síce bezproblémový výjazd z našej krajiny, avšak odmietnutie cieľovej krajiny prijať turistu.

SkryťVypnúť reklamu

Nepríjemnou skúsenosťou pre turistu môže byť situácia, ak má v pase vízum krajiny, ktorá nemá najpriateľskejšie kontakty s krajinou, do ktorej cestuje.

V katalógoch cestovných kancelárií sa veľmi zriedkavo stretávame s informáciami, do ktorej krajiny sa vyžaduje očkovanie a ak aj táto informácia je uvedená, často chýba špecifikácia očkovania. Dúfajme, že cestovná kancelária poskytne túto informáciu svojmu zákazníkovi aspoň ústne pri kúpe zájazdu. V tomto prípade síce klientovi nehrozí okamžitý návrat späť, avšak nepríjemné dôsledky z dovolenky v exotickej krajine sa môžu dostaviť neskôr.

Pri individuálnej doprave vlastným autom každý predpokladá, že vodič ovláda svoje povinnosti. Prax však ukazuje, že cestovná kancelária by mala upozorniť klienta na povinnosť zabezpečiť si „zelenú kartu“ alebo medzinárodný vodičský preukaz. Zákazníkovi možno ušetrí niekoľko desiatok mariek za úhradu karty na hraničnom prechode. Ešte viac ocení zákazník informáciu, vďaka ktorej predíde nepríjemnostiam, ktoré môžu nastať klientovi pri kontrole dokladov alebo aj pri dopravnej nehode v zahraničí.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek rozvinutej sieti bankomatov a možnostiam bezhotovostného platobného styku sa ešte stále stretávame s klasickou zmenárňou a výmenou peňazí. Sú krajiny alebo kontinenty, kde je naj-vhodnejšie mať k dispozícii doláre, v iných krajinách je vhodnejšia iná mena. Absencia tejto informácie neznamená pre klienta katastrofu, ale môže mu z vrecka vytiahnuť oveľa viac peňazí kvôli nevýhodným kurzom.

Seriózna cestovná kancelária má rastúci záujem na spokojnosti zákazníka a zvyšujúcu sa starostlivosť o svojho zákazníka prezentuje aj prostredníctvom drobných, ale mimoriadne cenných informácií.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. HYPONÁJOM, odložte hypotéku a svoj nový byt splácajte už teraz
  3. Lunička potrebuje súrne pomoc, aby mohla rásť.
  4. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  5. Vypočítali sme vaše budúce dôchodky
  6. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  7. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom
  8. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem
  1. Tesco naplno spúšťa svoj Online Club
  2. Po košickom úspechu pobočka aj v Bratislave
  3. Vypočítali sme vaše budúce dôchodky
  4. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  5. Lunička potrebuje súrne pomoc, aby mohla rásť.
  6. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie
  7. Slováci milujú grilovanie s rodinou a priateľmi, ukázal prieskum
  8. Z vernostných kariet Terno a Kraj sa stávajú už aj platobné
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 16 933
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 11 517
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 9 134
  4. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 8 450
  5. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 5 753
  6. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 4 781
  7. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 4 672
  8. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 3 832
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Dušan Király: Saigon s deravou topánkou
  2. Martin Majzlan: Nepál – kráľovstvo bohov
  3. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Dlhá
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  5. Alena Miklošová: Road Trip: Z Miami na Key West
  6. Vladimír Benčík: Rím - Tajomstvá Vatikánskych múzeí (1. časť)
  7. Iveta Bakitová: Laponsko - výlet za polárnou žiarou
  8. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Čachtice
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 140 479
  2. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 15 700
  3. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 12 788
  4. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 12 250
  5. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 893
  6. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 532
  7. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 695
  8. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 977
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
SkryťZatvoriť reklamu