SME
Sobota, 19. september, 2020 | Meniny má KonštantínKrížovkyKrížovky

Ako znížiť riziko klienta cestovnej kancelárie?

O riziku klienta - účastníka cestovného ruchu pri organizovaných zájazdoch sa veľmi často hovorí len v prípadoch, ak má cestovná kancelária problémy so solventnosťou, alebo dokonca skrachuje. Menej pozornosti sa však venuje iným ...

O riziku klienta - účastníka cestovného ruchu pri organizovaných zájazdoch sa veľmi často hovorí len v prípadoch, ak má cestovná kancelária problémy so solventnosťou, alebo dokonca skrachuje. Menej pozornosti sa však venuje iným problémom, ktoré nevyplývajú z finančného postavenia cestovnej kancelárie, na verejnosti nie sú zverejňované, i keď výsledok, resp. dôsledky, môžu byť rovnaké. Ide o zájazdy do zahraničia, často do exotických krajín. Aj v takýchto prípadoch môže nastať situácia, že klient sa musí vrátiť späť domov, alebo nemohol čerpať všetky služby, ktoré si vopred zaplatil.

Skryť Vypnúť reklamu

Zákon o ochrane spotrebiteľa hovorí o povinnosti predávajúceho poskytnúť svojmu zákazníkovi informácie o kupovanom tovare alebo službách. Túto povinnosť si väčšina cestovných kancelárií plní. Aké informácie sú však vyčerpávajúce? Tie, ktoré sú uvedené v katalógu, hodnoverne a vyčerpávajúco hovoria o ubytovaní, stravovaní, doprave, o pláži. To sú základné informácie, ktoré každý zákazník automaticky očakáva. Tu platí predpoklad, že cestovná kancelária sa maximálne snaží už pri kompletizovaní zájazdu o zabezpečenie kvalitných služieb v dostatočnom sortimente, množstve a kvalite. Samozrejme, že o týchto službách a v dostatočnom rozsahu informuje, aby vylúčila riziko zákazníka.

Sú však situácie, ktoré v prevažnej miere závisia od pripravenosti samotného zákazníka - klienta na cestu do zahraničia. Žiadna právna norma striktne nedefinuje, aký rozsah informácií je pre účastníka cestovného ruchu dostatočný a ktoré informácie sú potrebné na to, aby cestovná kancelária pomohla znížiť riziko klienta pri cestovaní do zahraničia. V takýchto prípadoch je dôležitá serióznosť cestovnej kancelárie, etika vo vzťahu k svojmu klientovi, skúsenosť a poznatky cestovnej kancelárie o krajine, do ktorých zájazdy smerujú.

Skryť Vypnúť reklamu

Zákazník - spotrebiteľ nemusí byť vždy svetobežník, nemusí byť skúsený, nemusí poznať všetky špecifiká, ktoré prináša cestovanie do tej ktorej krajiny. Tu sa vytvára priestor pre cestovnú kanceláriu, ktorá môže predísť nepríjemným situáciám v prípadoch, kedy klient môže z určitých dôvodov zanedbať určité predpisy či požiadavky.

Každý účastník zájazdu ocení informácie, ktoré sa týkajú cestovných dokladov. Cestovné kancelárie vždy informujú svojich zákazníkov o vízovej povinnosti a ak to dovoľuje zastupiteľský úrad danej krajiny, tak aj víza zabezpečí. Menej často však cestovné kancelárie informujú o požadovanej lehote platnosti cestovného pasu v cieľovej krajine. Výsledkom môže byť síce bezproblémový výjazd z našej krajiny, avšak odmietnutie cieľovej krajiny prijať turistu.

Skryť Vypnúť reklamu

Nepríjemnou skúsenosťou pre turistu môže byť situácia, ak má v pase vízum krajiny, ktorá nemá najpriateľskejšie kontakty s krajinou, do ktorej cestuje.

V katalógoch cestovných kancelárií sa veľmi zriedkavo stretávame s informáciami, do ktorej krajiny sa vyžaduje očkovanie a ak aj táto informácia je uvedená, často chýba špecifikácia očkovania. Dúfajme, že cestovná kancelária poskytne túto informáciu svojmu zákazníkovi aspoň ústne pri kúpe zájazdu. V tomto prípade síce klientovi nehrozí okamžitý návrat späť, avšak nepríjemné dôsledky z dovolenky v exotickej krajine sa môžu dostaviť neskôr.

Pri individuálnej doprave vlastným autom každý predpokladá, že vodič ovláda svoje povinnosti. Prax však ukazuje, že cestovná kancelária by mala upozorniť klienta na povinnosť zabezpečiť si „zelenú kartu“ alebo medzinárodný vodičský preukaz. Zákazníkovi možno ušetrí niekoľko desiatok mariek za úhradu karty na hraničnom prechode. Ešte viac ocení zákazník informáciu, vďaka ktorej predíde nepríjemnostiam, ktoré môžu nastať klientovi pri kontrole dokladov alebo aj pri dopravnej nehode v zahraničí.

Skryť Vypnúť reklamu

Napriek rozvinutej sieti bankomatov a možnostiam bezhotovostného platobného styku sa ešte stále stretávame s klasickou zmenárňou a výmenou peňazí. Sú krajiny alebo kontinenty, kde je naj-vhodnejšie mať k dispozícii doláre, v iných krajinách je vhodnejšia iná mena. Absencia tejto informácie neznamená pre klienta katastrofu, ale môže mu z vrecka vytiahnuť oveľa viac peňazí kvôli nevýhodným kurzom.

Seriózna cestovná kancelária má rastúci záujem na spokojnosti zákazníka a zvyšujúcu sa starostlivosť o svojho zákazníka prezentuje aj prostredníctvom drobných, ale mimoriadne cenných informácií.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  2. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  4. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  5. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  6. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  7. Home (ale aj) Office
  8. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  9. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu
  10. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov
  1. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  2. Poznanie
  3. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  6. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  7. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  8. Cenovo dostupná autokamera Mio a pritom sa skvelými funkciami
  9. Nová služba v Prešove – celoročný bezplatný zber elektroodpadu
  10. Prečo sa kanalizácia v našich mestách upcháva, keď prší?
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 30 344
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 23 915
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 22 643
  4. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 13 556
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 12 581
  6. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 10 960
  7. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 747
  8. Zažite liečivú silu minerálnych vôd. Obľubovali ich aj králi 9 716
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 633
  10. Edícia autorov denníka SME: Malá kniha o zvieratách 3 8 125
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu