Bratislava 30. októbra (TASR) - Cestovné vo vnútroštátnej osobnej železničnej a autobusovej doprave v SR by malo vzrásť počnúc 1. januárom budúceho roka v priemere o 15 %. Počíta sa i s poklesom žiackych zliav na železnici a u podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) na úroveň 70 % ceny lístka. V prípade cestovania vlakom ide o 11-% pokles, pri uplatnení zľavy v autobuse o 15 %.
Materiál z dielne Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR, ktorý dnes schválila vláda SR, predpokladá aj zrušenie bezplatnej prepravy dôchodcov nad 70 rokov a iných kategórií osôb. V prípade bezplatnej prepravy, ktorá nemá podľa predkladateľa návrhu oporu v zákone, dôjde k jej náhrade komerčnými zľavami, v prípade dôchodcov to bude na základe držby takzvaného seniorpasu. Úprava by sa mala dotknúť aj držiteľov preukazu Slovenského zväzu protifašistických bojovníkov, Slovenskej asociácie násilne odvlečených, Konfederácie politických väzňov a Slovenského zväzu vojenských táborov nútených prác.
MDPT navrhuje v blízkej budúcnosti doriešiť aj zrušenie sociálnych zliav cestovného zdravotne ťažko postihnutých (ZŤP) a ich sprievodcov (ZŤP-S) a ich nahradenia adresnými kompenzáciami prostredníctvom rozpočtov iných rezortov. Súčasná navrhovaná úprava taríf sa vykoná za podmienky, že zľava pre držiteľov preukazov ZŤP a ZŤP-S ostáva zatiaľ nezmenená.
Úprava cestovného v osobnej železničnej doprave o 15 % sa podľa prepočtov MDPT prejaví nárastom tržieb približne o 178 miliónov Sk pri predpokladanom poklese prepravného výkonu o 14,5 %. Premietnutím novej tarify do tržieb by malo dôjsť k zvýšeniu krytia nákladov tržbami z 28 % na 30 %. Konečné vyššie krytie zabezpečí dotácia zo štátneho rozpočtu, ktorú Železničná spoločnosť (ZSSK), a. s. dostane v budúcom roku vo výške 4,3 miliardy Sk (časť pôjde i na staré dlhy). Ekonomicky oprávnené náklady na jeden kilometer boli pre budúci rok kalkulované na 224,6 Sk.
V autobusovej doprave sa predpokladá po 15-% zvýšení a 15-% úprave zliav na žiackom cestovnom (týždennom a mesačnom) nárast tržieb o 705 miliónov Sk pri zohľadnení 10-% úbytku cestujúcich. Zohľadniac i zrušenie bezplatnej prepravy cestujúcich budú tržby vyššie o ďalších 82 miliónov Sk. Po zvýšení cien cestovného v prímestskej autobusovej doprave dôjde k pokrytiu nákladov na 79 %. Počítajúc i s dotáciou zo štátneho rozpočtu (navrhovaná na úrovni 1,046 miliardy Sk), tržby pokryjú ekonomicky oprávnené náklady na 94 %. MDPT pripomína, že rezortom pripravené zvýšenie sa nevzťahuje na mestskú hromadnú dopravu, ktorej zmeny majú v kompetencii dopravcovia a príslušné okresné úrady.
Posledné úpravy regulovaných cien sa uskutočnili v osobnej železničnej a autobusovej doprave k 1. februáru 2001, keď boli vyňaté z cenovej regulácie diaľkové autobusové linky a niektoré druhy diaľkovej osobnej železničnej dopravy.