SME

Pohonom 4x4 žiadaný nielen v sťažených podmienkach

Začiatkom osemdesiatych rokov sa automobilka Audi postarala o malý prelom na trhu s osobnými automobilmi, keď predstavila auto s pohonom všetkých štyroch kolies. Neskôr sme mohli tieto autá vidieť aj v automobilových súťažiach rallye a hoci mali menší ...

Začiatkom osemdesiatych rokov sa automobilka Audi postarala o malý prelom na trhu s osobnými automobilmi, keď predstavila auto s pohonom všetkých štyroch kolies. Neskôr sme mohli tieto autá vidieť aj v automobilových súťažiach rallye a hoci mali menší výkon motora a väčšiu hmotnosť dokázali triumfovať v seriáli majstrovstiev sveta značiek. Nielen tieto úspechy boli vodítkom pre ostatné značky, aby začali s výrobou osobných vozidiel s pohonom všetkých štyroch kolies. Vari najznámejšou je v tomto smere japonská automobilka Subaru. Jej koncepcia pohonu s nízkym ťažiskom, dobrým podvozkom a spoľahlivým motorom typu boxer zaručuje týmto vozidlám mimoriadne jazdné vlastnosti. Pohon všetkých štyroch kolies znamená bezpečnosť počas všetkých štyroch ročných období, nielen v zime. Automobily s pohonom 4x4 majú oproti ostatným náskok hlavne v bezpečnosti. Ich hnacie ústrojenstvo najlepšie prenáša silu motora. Čím je lepšia, tým je auto stabilnejšie a bezpečnejšie pri jazde. Prednosti pohonu sú dané samotným systémom, keď nerozdeľuje hnanú silu len na dve, ale na všetky štyri kolesá. Prenos sily na všetky štyri kolesá zvyšuje stabilitu vozidla a zároveň bezpečnosť jazdy a preto automobil s pohonom 4x4 sa bezpečne ovláda aj za podmienok, kde napríklad dvojkolky majú problém sa pohnúť. Základnou prednosťou automobilov s pohonom 4x4 je hnacia sila, ktorá je dvakrát taká účinná ako u áut s poháňanou jednou nápravou. U vozidiel s týmto pohonom sa môžeme spoľahnúť kedykoľvek na schopnosť akcelerácie na snehu, ľade, mokrom lístí alebo v daždi. Umožňuje vodičovi využiť potenciál motora a tým mu dáva aj väčší pocit bezpečnosti a istoty.

SkryťVypnúť reklamu

Na našich cestách sa môžeme stretnúť nielen s osobnými autami s pohonom všetkých štyroch kolies, ale robustnými terénnymi off roadmi či SUV.

Mazda Tribute

Model Tribute je predstaviteľom vozidiel pre voľný čas, ktorý si poradí nielen na ceste, ale aj v teréne, a to vďaka svojmu automatickému pohonu 4 x 4, ktorý pri zhoršených adhezných podmienkach automaticky prenáša pohon z predných kolies i na kolesá zadné, a to v pomere až 50:50. Tzv. štvorkolku je však možné zapojiť i trvalo. Stačí k tomu jediný stisk tlačidla na prehľadnej prístrojovej doske. Mazda Tribute sa dodáva s dvoma zážihovými motormi o objeme 2.0 (94 kW/124 k) a 3.0 (145 kW/197 k) litrov a to v spojení s päťstupňovou manuálnou, resp. štvorstupňovou automatickou prevodovkou.

SkryťVypnúť reklamu

Mazda B-Fighter

B-Fighter tak trochu klame telom. Zvonku je síce jasný pracant, ale vo vnútri ponúka pohodlie a komfort osobného automobilu. B-Fighter je rovnako ako Tribute vybavený pohonom 4 x 4, a tak určite neprekvapí, že sa v teréne cíti ako doma. Ale vďaka svojmu výkonnému turbodieselovému motoru 2.5 l s výkonom 80 kW sa nestratí ani na ceste, kde je schopný vyvinúť rýchlosť až 145 km/h. B-Fighter sa môže ešte pochváliť najpriestrannejšou päťmiestnou kabínou a najväčšou užitočnou hmotnosťou 1115 kg.

Škoda Octavia 4x4

Vozidlá Škoda Octavia s pohonom 4 x 4 sú veľmi žiadané nielen v oblastiach so sťaženými podmienkami prevádzky, ako je napríklad Švajčiarsko, Rakúsko a Škandinávia, teda v krajinách s mnohými horskými oblasťami, ale ich obľuba stúpa tiež napríklad v Nemecku, v Českej a Slovenskej republike a v ďalších štátoch. Vzhľadom na túto popularitu sa od modelového roku 2003 rozširuje ponuka modelov 4 x 4 i do nižších verzií výbav, aby sa uspokojili požiadavky širšieho okruhu klientov. Limuzína sa teraz ponúka v troch výbavách: Ambiente, Elegance a luxusnej Laurin & Klement. Kombi potom vo všetkých štyroch stupňoch výbav: Classic, Ambiente, Elegance a Laurin & Klement.

SkryťVypnúť reklamu

Mazda 6 kombi

Špecialitou pre náročných je najlepšia verzia Mazdy6, verzia kombi s motorom 2,3 l výkonu 122 kW a pohonom všetkých kolies AWD. Upravený a zvýšený robustný podvozok s inteligentným riadením prenosu krútiaceho momentu na cestu je zárukou toho, že vás tento automobil nikdy nenechá napospas osudu, ani v ťažkých horských podmienkach.

Mercedes-Benz triedy C a S 4MATIC

Inteligentný systémom pohonu všetkých kolies 4MATIC, novou generáciou štvorvalcových motorov a ďalšími hi-tech inováciami posilňuje najbezpečnejší automobil svojej triedy, úspešný Mercedes-Benz triedy C, svoju úlohu technologického vodcu tohto trhového segmentu. Bezpečnosť, jazdná dynamika, komfort a pôžitok z jazdy dosahujú týmito špičkovými technológiami nový rozmer. Od spustenia predaja triedy C pred dvomi rokmi sa na celom svete už rozhodlo okolo 760 000 zákazníkov pre tento modelový rad Mercedes-Benz.

SkryťVypnúť reklamu

Stály pohon všetkých kolies 4MATIC, ktorý sa už niekoľko rokov osvedčuje v triede E, ponúka Mercedes-Benz od jesene 2002 po prvý raz aj v triede S. Perfektnou súhrou sériového stabilizačného programu ESP a elektronického ovládania záberu 4ETS podporuje systém vodiča pri bezpečnom a suverénnom zvládaní kritických situácií. Pri nepriaznivom počasí, ako ľad, sneh alebo vlhká vozovka, alebo pri pohnutí sa z miesta, či zrýchlení alebo na lom povrchu vozovky dosahujú nové modely triedy C a S 4MATIC ešte vyššiu mieru záberu a dynamiky.

Súčasne zaručuje 4ETS jazdný komfort, typický pre Mercedes-Benz, lebo tento systém pracuje bez obvyklých uzávierok diferenciálu, ktoré pri iných osobných vozidlách s pohonom všetkých kolies ovplyvňujú komfort a ovládanie. Namiesto toho systém 4ETS cielene brzdí pretáčajúce sa kolesá a súčasne prenáša pohonný moment na kolesá s dobrým záberom. Elektronické ovládanie záberu tým dosahuje účinok troch uzávierok diferenciálov. Jednostupňová rozvodovka prenáša pohonný moment motora v pomere 40:60 na prednú a zadnú nápravu.

SkryťVypnúť reklamu

Subaru Impreza

Kompletnú renováciu modelového programu uskutočnila aj značka Subaru, ktorá na autosalóne v Paríži predstavila modernizovaný rad Impreza. V programe bude s päťdverovou karosériou so splývajúcou zadnou časťou (sportkombi) a ako štvordverová limizína so stupňovitou zadnou časťou. Paletu motorov naďalej tvoria ploché štvorvalce s pritibežnými piestami (boxer) s objemami 1,6 a 2,0 l. Najšpičkovejšou verziou aj naďalej zostáva model Impreza WRX STi s dvojlitrovým preplňovaným zážihovým štvorvalcom o výkone 195 kW a so šesťstupňovou prevodovkou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 608
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 536
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 817
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 013
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 981
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 644
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 324
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 780
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 534
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 387
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 091
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 378
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 350
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 146
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 426
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu