Začiatkom osemdesiatych rokov sa automobilka Audi postarala o malý prelom na trhu s osobnými automobilmi, keď predstavila auto s pohonom všetkých štyroch kolies. Neskôr sme mohli tieto autá vidieť aj v automobilových súťažiach rallye a hoci mali menší výkon motora a väčšiu hmotnosť dokázali triumfovať v seriáli majstrovstiev sveta značiek. Nielen tieto úspechy boli vodítkom pre ostatné značky, aby začali s výrobou osobných vozidiel s pohonom všetkých štyroch kolies. Vari najznámejšou je v tomto smere japonská automobilka Subaru. Jej koncepcia pohonu s nízkym ťažiskom, dobrým podvozkom a spoľahlivým motorom typu boxer zaručuje týmto vozidlám mimoriadne jazdné vlastnosti. Pohon všetkých štyroch kolies znamená bezpečnosť počas všetkých štyroch ročných období, nielen v zime. Automobily s pohonom 4x4 majú oproti ostatným náskok hlavne v bezpečnosti. Ich hnacie ústrojenstvo najlepšie prenáša silu motora. Čím je lepšia, tým je auto stabilnejšie a bezpečnejšie pri jazde. Prednosti pohonu sú dané samotným systémom, keď nerozdeľuje hnanú silu len na dve, ale na všetky štyri kolesá. Prenos sily na všetky štyri kolesá zvyšuje stabilitu vozidla a zároveň bezpečnosť jazdy a preto automobil s pohonom 4x4 sa bezpečne ovláda aj za podmienok, kde napríklad dvojkolky majú problém sa pohnúť. Základnou prednosťou automobilov s pohonom 4x4 je hnacia sila, ktorá je dvakrát taká účinná ako u áut s poháňanou jednou nápravou. U vozidiel s týmto pohonom sa môžeme spoľahnúť kedykoľvek na schopnosť akcelerácie na snehu, ľade, mokrom lístí alebo v daždi. Umožňuje vodičovi využiť potenciál motora a tým mu dáva aj väčší pocit bezpečnosti a istoty.
Na našich cestách sa môžeme stretnúť nielen s osobnými autami s pohonom všetkých štyroch kolies, ale robustnými terénnymi off roadmi či SUV.
Mazda Tribute
Model Tribute je predstaviteľom vozidiel pre voľný čas, ktorý si poradí nielen na ceste, ale aj v teréne, a to vďaka svojmu automatickému pohonu 4 x 4, ktorý pri zhoršených adhezných podmienkach automaticky prenáša pohon z predných kolies i na kolesá zadné, a to v pomere až 50:50. Tzv. štvorkolku je však možné zapojiť i trvalo. Stačí k tomu jediný stisk tlačidla na prehľadnej prístrojovej doske. Mazda Tribute sa dodáva s dvoma zážihovými motormi o objeme 2.0 (94 kW/124 k) a 3.0 (145 kW/197 k) litrov a to v spojení s päťstupňovou manuálnou, resp. štvorstupňovou automatickou prevodovkou.
Mazda B-Fighter
B-Fighter tak trochu klame telom. Zvonku je síce jasný pracant, ale vo vnútri ponúka pohodlie a komfort osobného automobilu. B-Fighter je rovnako ako Tribute vybavený pohonom 4 x 4, a tak určite neprekvapí, že sa v teréne cíti ako doma. Ale vďaka svojmu výkonnému turbodieselovému motoru 2.5 l s výkonom 80 kW sa nestratí ani na ceste, kde je schopný vyvinúť rýchlosť až 145 km/h. B-Fighter sa môže ešte pochváliť najpriestrannejšou päťmiestnou kabínou a najväčšou užitočnou hmotnosťou 1115 kg.
Škoda Octavia 4x4
Vozidlá Škoda Octavia s pohonom 4 x 4 sú veľmi žiadané nielen v oblastiach so sťaženými podmienkami prevádzky, ako je napríklad Švajčiarsko, Rakúsko a Škandinávia, teda v krajinách s mnohými horskými oblasťami, ale ich obľuba stúpa tiež napríklad v Nemecku, v Českej a Slovenskej republike a v ďalších štátoch. Vzhľadom na túto popularitu sa od modelového roku 2003 rozširuje ponuka modelov 4 x 4 i do nižších verzií výbav, aby sa uspokojili požiadavky širšieho okruhu klientov. Limuzína sa teraz ponúka v troch výbavách: Ambiente, Elegance a luxusnej Laurin & Klement. Kombi potom vo všetkých štyroch stupňoch výbav: Classic, Ambiente, Elegance a Laurin & Klement.
Mazda 6 kombi
Špecialitou pre náročných je najlepšia verzia Mazdy6, verzia kombi s motorom 2,3 l výkonu 122 kW a pohonom všetkých kolies AWD. Upravený a zvýšený robustný podvozok s inteligentným riadením prenosu krútiaceho momentu na cestu je zárukou toho, že vás tento automobil nikdy nenechá napospas osudu, ani v ťažkých horských podmienkach.
Mercedes-Benz triedy C a S 4MATIC
Inteligentný systémom pohonu všetkých kolies 4MATIC, novou generáciou štvorvalcových motorov a ďalšími hi-tech inováciami posilňuje najbezpečnejší automobil svojej triedy, úspešný Mercedes-Benz triedy C, svoju úlohu technologického vodcu tohto trhového segmentu. Bezpečnosť, jazdná dynamika, komfort a pôžitok z jazdy dosahujú týmito špičkovými technológiami nový rozmer. Od spustenia predaja triedy C pred dvomi rokmi sa na celom svete už rozhodlo okolo 760 000 zákazníkov pre tento modelový rad Mercedes-Benz.
Stály pohon všetkých kolies 4MATIC, ktorý sa už niekoľko rokov osvedčuje v triede E, ponúka Mercedes-Benz od jesene 2002 po prvý raz aj v triede S. Perfektnou súhrou sériového stabilizačného programu ESP a elektronického ovládania záberu 4ETS podporuje systém vodiča pri bezpečnom a suverénnom zvládaní kritických situácií. Pri nepriaznivom počasí, ako ľad, sneh alebo vlhká vozovka, alebo pri pohnutí sa z miesta, či zrýchlení alebo na lom povrchu vozovky dosahujú nové modely triedy C a S 4MATIC ešte vyššiu mieru záberu a dynamiky.
Súčasne zaručuje 4ETS jazdný komfort, typický pre Mercedes-Benz, lebo tento systém pracuje bez obvyklých uzávierok diferenciálu, ktoré pri iných osobných vozidlách s pohonom všetkých kolies ovplyvňujú komfort a ovládanie. Namiesto toho systém 4ETS cielene brzdí pretáčajúce sa kolesá a súčasne prenáša pohonný moment na kolesá s dobrým záberom. Elektronické ovládanie záberu tým dosahuje účinok troch uzávierok diferenciálov. Jednostupňová rozvodovka prenáša pohonný moment motora v pomere 40:60 na prednú a zadnú nápravu.
Subaru Impreza
Kompletnú renováciu modelového programu uskutočnila aj značka Subaru, ktorá na autosalóne v Paríži predstavila modernizovaný rad Impreza. V programe bude s päťdverovou karosériou so splývajúcou zadnou časťou (sportkombi) a ako štvordverová limizína so stupňovitou zadnou časťou. Paletu motorov naďalej tvoria ploché štvorvalce s pritibežnými piestami (boxer) s objemami 1,6 a 2,0 l. Najšpičkovejšou verziou aj naďalej zostáva model Impreza WRX STi s dvojlitrovým preplňovaným zážihovým štvorvalcom o výkone 195 kW a so šesťstupňovou prevodovkou.