SME
Pondelok, 27. jún, 2022 | Meniny má Ladislav, Ladislava

Pohonom 4x4 žiadaný nielen v sťažených podmienkach

Začiatkom osemdesiatych rokov sa automobilka Audi postarala o malý prelom na trhu s osobnými automobilmi, keď predstavila auto s pohonom všetkých štyroch kolies. Neskôr sme mohli tieto autá vidieť aj v automobilových súťažiach rallye a hoci mali menší ...

Začiatkom osemdesiatych rokov sa automobilka Audi postarala o malý prelom na trhu s osobnými automobilmi, keď predstavila auto s pohonom všetkých štyroch kolies. Neskôr sme mohli tieto autá vidieť aj v automobilových súťažiach rallye a hoci mali menší výkon motora a väčšiu hmotnosť dokázali triumfovať v seriáli majstrovstiev sveta značiek. Nielen tieto úspechy boli vodítkom pre ostatné značky, aby začali s výrobou osobných vozidiel s pohonom všetkých štyroch kolies. Vari najznámejšou je v tomto smere japonská automobilka Subaru. Jej koncepcia pohonu s nízkym ťažiskom, dobrým podvozkom a spoľahlivým motorom typu boxer zaručuje týmto vozidlám mimoriadne jazdné vlastnosti. Pohon všetkých štyroch kolies znamená bezpečnosť počas všetkých štyroch ročných období, nielen v zime. Automobily s pohonom 4x4 majú oproti ostatným náskok hlavne v bezpečnosti. Ich hnacie ústrojenstvo najlepšie prenáša silu motora. Čím je lepšia, tým je auto stabilnejšie a bezpečnejšie pri jazde. Prednosti pohonu sú dané samotným systémom, keď nerozdeľuje hnanú silu len na dve, ale na všetky štyri kolesá. Prenos sily na všetky štyri kolesá zvyšuje stabilitu vozidla a zároveň bezpečnosť jazdy a preto automobil s pohonom 4x4 sa bezpečne ovláda aj za podmienok, kde napríklad dvojkolky majú problém sa pohnúť. Základnou prednosťou automobilov s pohonom 4x4 je hnacia sila, ktorá je dvakrát taká účinná ako u áut s poháňanou jednou nápravou. U vozidiel s týmto pohonom sa môžeme spoľahnúť kedykoľvek na schopnosť akcelerácie na snehu, ľade, mokrom lístí alebo v daždi. Umožňuje vodičovi využiť potenciál motora a tým mu dáva aj väčší pocit bezpečnosti a istoty.

SkryťVypnúť reklamu

Na našich cestách sa môžeme stretnúť nielen s osobnými autami s pohonom všetkých štyroch kolies, ale robustnými terénnymi off roadmi či SUV.

Mazda Tribute

Model Tribute je predstaviteľom vozidiel pre voľný čas, ktorý si poradí nielen na ceste, ale aj v teréne, a to vďaka svojmu automatickému pohonu 4 x 4, ktorý pri zhoršených adhezných podmienkach automaticky prenáša pohon z predných kolies i na kolesá zadné, a to v pomere až 50:50. Tzv. štvorkolku je však možné zapojiť i trvalo. Stačí k tomu jediný stisk tlačidla na prehľadnej prístrojovej doske. Mazda Tribute sa dodáva s dvoma zážihovými motormi o objeme 2.0 (94 kW/124 k) a 3.0 (145 kW/197 k) litrov a to v spojení s päťstupňovou manuálnou, resp. štvorstupňovou automatickou prevodovkou.

SkryťVypnúť reklamu

Mazda B-Fighter

B-Fighter tak trochu klame telom. Zvonku je síce jasný pracant, ale vo vnútri ponúka pohodlie a komfort osobného automobilu. B-Fighter je rovnako ako Tribute vybavený pohonom 4 x 4, a tak určite neprekvapí, že sa v teréne cíti ako doma. Ale vďaka svojmu výkonnému turbodieselovému motoru 2.5 l s výkonom 80 kW sa nestratí ani na ceste, kde je schopný vyvinúť rýchlosť až 145 km/h. B-Fighter sa môže ešte pochváliť najpriestrannejšou päťmiestnou kabínou a najväčšou užitočnou hmotnosťou 1115 kg.

Škoda Octavia 4x4

Vozidlá Škoda Octavia s pohonom 4 x 4 sú veľmi žiadané nielen v oblastiach so sťaženými podmienkami prevádzky, ako je napríklad Švajčiarsko, Rakúsko a Škandinávia, teda v krajinách s mnohými horskými oblasťami, ale ich obľuba stúpa tiež napríklad v Nemecku, v Českej a Slovenskej republike a v ďalších štátoch. Vzhľadom na túto popularitu sa od modelového roku 2003 rozširuje ponuka modelov 4 x 4 i do nižších verzií výbav, aby sa uspokojili požiadavky širšieho okruhu klientov. Limuzína sa teraz ponúka v troch výbavách: Ambiente, Elegance a luxusnej Laurin & Klement. Kombi potom vo všetkých štyroch stupňoch výbav: Classic, Ambiente, Elegance a Laurin & Klement.

SkryťVypnúť reklamu

Mazda 6 kombi

Špecialitou pre náročných je najlepšia verzia Mazdy6, verzia kombi s motorom 2,3 l výkonu 122 kW a pohonom všetkých kolies AWD. Upravený a zvýšený robustný podvozok s inteligentným riadením prenosu krútiaceho momentu na cestu je zárukou toho, že vás tento automobil nikdy nenechá napospas osudu, ani v ťažkých horských podmienkach.

Mercedes-Benz triedy C a S 4MATIC

Inteligentný systémom pohonu všetkých kolies 4MATIC, novou generáciou štvorvalcových motorov a ďalšími hi-tech inováciami posilňuje najbezpečnejší automobil svojej triedy, úspešný Mercedes-Benz triedy C, svoju úlohu technologického vodcu tohto trhového segmentu. Bezpečnosť, jazdná dynamika, komfort a pôžitok z jazdy dosahujú týmito špičkovými technológiami nový rozmer. Od spustenia predaja triedy C pred dvomi rokmi sa na celom svete už rozhodlo okolo 760 000 zákazníkov pre tento modelový rad Mercedes-Benz.

SkryťVypnúť reklamu

Stály pohon všetkých kolies 4MATIC, ktorý sa už niekoľko rokov osvedčuje v triede E, ponúka Mercedes-Benz od jesene 2002 po prvý raz aj v triede S. Perfektnou súhrou sériového stabilizačného programu ESP a elektronického ovládania záberu 4ETS podporuje systém vodiča pri bezpečnom a suverénnom zvládaní kritických situácií. Pri nepriaznivom počasí, ako ľad, sneh alebo vlhká vozovka, alebo pri pohnutí sa z miesta, či zrýchlení alebo na lom povrchu vozovky dosahujú nové modely triedy C a S 4MATIC ešte vyššiu mieru záberu a dynamiky.

Súčasne zaručuje 4ETS jazdný komfort, typický pre Mercedes-Benz, lebo tento systém pracuje bez obvyklých uzávierok diferenciálu, ktoré pri iných osobných vozidlách s pohonom všetkých kolies ovplyvňujú komfort a ovládanie. Namiesto toho systém 4ETS cielene brzdí pretáčajúce sa kolesá a súčasne prenáša pohonný moment na kolesá s dobrým záberom. Elektronické ovládanie záberu tým dosahuje účinok troch uzávierok diferenciálov. Jednostupňová rozvodovka prenáša pohonný moment motora v pomere 40:60 na prednú a zadnú nápravu.

SkryťVypnúť reklamu

Subaru Impreza

Kompletnú renováciu modelového programu uskutočnila aj značka Subaru, ktorá na autosalóne v Paríži predstavila modernizovaný rad Impreza. V programe bude s päťdverovou karosériou so splývajúcou zadnou časťou (sportkombi) a ako štvordverová limizína so stupňovitou zadnou časťou. Paletu motorov naďalej tvoria ploché štvorvalce s pritibežnými piestami (boxer) s objemami 1,6 a 2,0 l. Najšpičkovejšou verziou aj naďalej zostáva model Impreza WRX STi s dvojlitrovým preplňovaným zážihovým štvorvalcom o výkone 195 kW a so šesťstupňovou prevodovkou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  2. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  3. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  4. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  7. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Cenami prenájmov hýbe vysoký dopyt, ponuka klesla o viac ako 40%
  2. Futbal v meste: Poznáme 16 najlepších tímov!
  3. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  4. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. Prešovský Fragaria Cup oslavuje 20 rokov
  7. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  8. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 29 118
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 200
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 109
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 998
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 918
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 104
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 965
  8. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 451
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  2. Robert Drál: Mt. Kilimanjaro - BASE Camp
  3. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  4. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  5. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  6. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 266
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 348
  3. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 920
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 860
  5. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 4 159
  6. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 3 663
  7. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 637
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 138
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu