SME

V príprave na zimnú prevádzku dbajme aj na maličkosti

Nielen v zimných mesiacoch zažil určite každý z nás aspoň raz v živote ten pocit bezmocnosti, keď nedokázal naštartovať svojho štvorkolesového tátoša, pretože baterka si jednoducho povedala dosť. A úplne najlepšie je to v momente, keď ste ďaleko od domova

a blízko nás nie je nikto, kto by nám v danom momente dokázal pomôcť. V tomto období však môžu vodičom skomplikovať jazdu aj iné maličkosti, napr. zamrznutý zámok dverí.

Dobre pripravený a vybavený automobil je predpokladom bezpečnej jazdy. Pani zima nám začína klopať na dvere, preto sa oplatí viac pozornosti venovať samotnej príprave auta na zimnú prevádzku, ktorá do určitej miery môže byť finančne náročnejšia, ale určite sa vyplatí investovať. Zaslúžili by si to hlavne automobily, ktoré používajú motoristi celý rok. Na druhej strane správna príprava na nadchádzajúce zimné mesiace znižuje riziko dopravných nehôd a predlžuje aj životnosť automobilu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Jesenné i zimné počasie kladie na vodičov i motorové vozidlá nemalé nároky. V tomto období nás čakajú pomalšie alebo viacnásobné studené štarty motora, jazdíme častejšie so stieračmi a podľa paragrafu 30 zákona 315 z roku 1996 musíme mať od 15. októbra do 15. marca povinne zapnuté stretávacie svetlá počas celého dňa. V jesennom sychravom alebo zimnom mrazivom a studenom počasí sú neočakávané udalosti na ceste dvojnásobne nepríjemné. Stáva sa už pravidlom, že zima prekvapí našich cestárov, avšak my motoristi môžeme tomu predísť dobrou prípravou a kontrolou svojho automobilu.

V úvode sme naznačili, že nemalé starosti nám môže narobiť batéria, ktorej krátke jazdy a posúvanie sa vpred i jazda s rozsvietenými svetlami veľmi neprospieva, lebo sa nestačí dobíjať. Opačným prípadom sú dlhé cesty, keď sa zase cielene prebíja. Ani jedna ani druhá možnosť teda nie je pre batériu výhodou. Problémom akumulátorov v zimných mesiacoch je to, že pri mínusových teplotách rýchlo stráca svoju kapacitu. Pri teplote pod - 10 stupňov celzia je úbytok úplne nabitej batérie v rozpätí 10 až 20 percent. Na druhej strane ak akumulátor nie je dostatočne nabitý a mrazy budú oveľa silnejšie, môže nastať situáciu, ktorú sme už spomínali - pomalé pretočenie motora, ktorý nenaštartujeme. Opakovanými štartmi takto slabo nabitého akumulátora dochádza naviac k jeho poškodeniu. Môže sa kľudne stať, ale to nepredpokladáme, že zamrzne. Plne nabitému akumulátoru to hrozí až pri teplote mínus 50 stupňov. Naopak vybitá autobatéria však môže zamrznúť už pri mínusových teplotách tesne pod bodom mrazu. Navyše krátke mestské jazdy nestačia na jej dobitie a v kombinácii so studeným počasím dochádza k strate kapacity. Aby sme sa vyvarovali zamrznutiu, poškodeniu alebo vybitiu batérie mali by sme skontrolovať jej kapacitu a necháme ju dobiť na 100 percent. Kontrolu kapacity akumulátora by sme mali urobiť aj počas zimy (ak sú silné mrazy) ako aj prípadoch krátkych jázd s častými štartmi. Samozrejme nesmieme zabudnúť ani na kontrolu hladiny elektrolytu.

SkryťVypnúť reklamu

Pozornosť musíme venovať aj agregátu, ktorý si v zimnom období vyžaduje rovnaké podmienky pre bezporuchový chod ako v ostatných mesiacoch roka. Správny chod motora, okrem mechanického aj elektronického zoradenia, môže v zimnom období ovplyvniť najmä kvalita a množstvo oleja, kvalita pohonnej látky i sviečky. V súčasnej dobe sa už predávajú motorové oleje s celoročnou prevádzkou. Ak meníme olej a olejový filter podľa pokynov výrobcu, alebo aspoň raz po odjazdení 15 000 km, nemusíme sa obávať. Počas tejto doby si motorový olej zachováva požadované vlastnosti, hlavne viskozitu a odolnosť proti vodnateniu. Preto stačí ak skontrolujeme jeho množstvo a podľa potreby dolejeme. Túto kontrolu robíme skôr u starších modelov automobilov, kde je pravdepodobnosť úniku a nežiadúceho úbytku oleja väčšia, ako u nových vozidiel. Kvalita motorovej nafty môže výrazne ovplyvniť chod dieslových motorov, preto ich majitelia by mali dávať pozor kde tankujú. V tomto období ponúka väčšina benzínových čerpadiel tzv. zimnú naftu, u ktorej sa posúva bod mrazu pod mínus 20 stupňov celzia. Napriek tomu vôbec nezaškodí, ak do nafty pridáme niektorý z aditívnych a protimrazových prípravkov, ktorých je na trhu dostatok. Udržujú vstrekovacie trysky čisté, zabraňujú vytváraniu usadením a nánosov, znižujú dymivosť a zlepšujú štartovanie v chladnom počasí. Pred dlhou zimou doporučujeme vymeniť staršie zapaľovacie sviečky. Studené štarty zaťažujú nielen mechanické časti, doslova neriešiteľným problémom sa stávajú štarty, keď nie je v poriadku elektrika, resp. elektronika automo-bilu.

SkryťVypnúť reklamu

Samozrejme nemali by sme zabudnúť ani na kontrolu nemrznúcich zmesí vo všetkých sústavách a častiach automobilu. Množstvo nemrznúcej kvapaliny je predpísané maximálnou a minimálnou toleranciou v doplňovacej časti chladiacej sústavy. Dôležitou ochranou pred prípadným zamrznutím je správna hustota nemrznúcej kvapaliny. Ak počas celého roka nedolievame chladiacu kvapalinu destilovanou vodou a máme chladiacu sústavu naplnenú od výrobcu celoročnou zmesou a pravidelne dodržiavame aj prehliadky v servise, nemali by sme sa obávať. Opatrnosti však nikdy nie je dosť, aj keď celoročné zmesi by mali vydržať až od mrazov okolo mínus 25 stupňov celzia. Ak však trocha pochybujete, tak neváhajte a navštívte autoservis a nechajte si zmerať hustotu vašej chla-diacej kvapaliny.

SkryťVypnúť reklamu

Ak musíte dolievať pri dennom používaní automobilu aspoň 0,5 l chladiacej kvapaliny za mesiac je jasné, že niečo nie je v poriadku. Únik kvapaliny môže byť zo spojov sústavy, alebo telesa chladiča či priamo v bloku motora. Menšie opravy si môžeme urobiť aj sami, no väčšie by sme mali nechať radšej odborníkom. Drobné úniky z netesnosti spojov a telesa chladiča, hlavne u starších modelov aut odstránime pomocou špeciálnych rozpustných zmesí (prísad do kvapaliny), ktorých je v obchodoch dostatok. Jedným z nich je aj Radiator Stop Leak, ktorý je nenákladný a rýchlo utesní drobné netesnosti v chladiacom systéme a tak prispeje k jeho dokonalej funkčnosti. Tento prípravok je kompatibilný s každým typom nemrznúcej zmesi a chladiacej kvapaliny.

Šetriť sa nevypláca, zvlášť vtedy ak hrozí prvotná príčina v zimných mesiacoch - zamrz-nutie. Ak vám zamrzne voda v ostrekovači, v lepšom prípade vás to bude stáť čas na rozmrazenie nádržky a celej sústavy. V prípade, že zamrzne kvapalina v chladiacej sústave, nepoškodí sa len chladič či trubka, ale vo väčšine prípadov doslova roztrhne blok motora. Preto nezabudnite, že prípravu vášho automobilu na zimu začnite od nemrznúcich zmesí.

SkryťVypnúť reklamu

Bezchybná funkcia bŕzd je základom našej bezpečnej jazdy, preto aj brzdovej sústave by sme mali venovať dostatok pozornosti. Tá nepotrebuje o nič väčšiu údržbu pred zimou ako v ostatných mesiacoch, avšak väčšiu pozornosť by sme mali venovať správnej funkcii rozdelenia brzdného účinku, lebo súmerné brzdenie je základom zvládnutia jazdy na klzkej a zasneženej vozovke. Zoradenie prenecháme na odborníkoch v servise, kde si necháme prezrieť a skontrolovať aj tesnosť brzdovej sústavy, množstva brzdovej kvapaliny, opotrebovanie brzdových doštičiek a obloženia.

Ďalším z dôležitých faktorov pre bezpečnú jazdu je dobrá viditeľnosť predovšetkým cez predné okno. V zime je znečistenie skiel väčšie ako v ostatných mesiacoch roka a platí to dvojnásobne. O čistotu skla okna sa za jazdy starajú stierače, ich správna funkcia je teda základom dobrého výhľadu a samozrejme aj bezpečnej jazdy. Aj preto by sme mali pred zimou venovať pozornosť stieračom a skontrolovať gumičky, hadičky ostrekovača a rovnako aj množstvo nemrznúcej zmesi v nádržke. Ak parkujeme vonku, je dobré vložiť medzi sklo a stierač tvrdší papier alebo pevnú plastickú pásku, ktorá nepriľne k oknu a zabráni primrznutiu gumičky stierača. V prípade, že sa tak stane, nesnažte sa žiadnou silou primrznutý stierač odtrhávať. V prvom rade sa pokúsime sklo ohriať zvnútra, alebo použijeme odstraňovač námrazy. Veľký pozor si musíme dávať pri rozmrazovaní hadičiek, trysiek ostrekovačov a stieračov horúcou či vriacou vodou. Neopatrnou manipuláciou môže dôjsť totiž k poliatiu premrznutého skla, ktoré sa s teplou vodou neznáša a môže veľmi ľahko prasknúť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 98 900
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 134
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 849
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 089
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 268
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 861
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 781
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu